Lægger Aston Martin sag an mod FIA og F1?

Er der en ny skandale med tilhørende retsag under opsejling i Formel 1? Aston Martin føler sig snydt og truer mod at lægge sag an mod FIA og Formel 1. Det drejer sig om det nye aero-reglement for 2021.

Aston Martin . Copyright Aston Martin

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 17/4 2021 klokken 13:04

Aston Martin-chefen Lawrence Stroll overvejer at lægge sag an mod FIA og/eller Liberty Media. Det skriver F1-insider.com.

Årsagen er den velkendte årsag, at aero-reglerne for bunden og bremseventilationen er begrænset, så især teams, der kører med en såkaldt low-rake-konstruktion, mister mere tid end teams med en high-rake-konstruktion. Aston Martin hører til de helt store tabere i forhold til sidste år.

Baggrunden for et evt. sagsanlæg er begrundelsen og timingen af de nye regler, som sidste år blev præsenteret af FIA: Pirelli ville gerne have bremset bilerne en smule, da de var bange for, at dækkene ikke kunne holde til, at F1-bilerne var blevet så meget hurtigere på så kort tid.

Derfor har den officielle begrundelse for de nye aero-regler for 2021 altid været, at det var en sikkerhedsrelevant årsag.

England Grand Prix 2020. Carlos Sainz med punktering sidst i løbetEngland Grand Prix 2020. Carlos Sainz med punktering sidst i løbet
Copyright McLaren


„Men da ændringerne blev besluttet, havde Pirelli allerede meddelt, at de ville komme med en ny dækkonstruktion [til bilerne i 2021]“, påpeger Aston Martins teamchef Otmar Szafnauer.

Dermed bortfalder det sikkerhedsrelevante argumentet, og rent faktisk er dækkene i denne sæson også flere kilo tungere, mere stabile og skulle dermed kunne holde til de højere hastigheder uden at eksplodere, som vi så flere gange sidste år.

Aston Martin tvivler derfor på, at ændringen af reglementet rent faktisk skyldes sikkerhedsmæssige årsager.

Der spekuleres i, at FIA og Liberty Media ville bremse Mercedes og straffe Aston Martin. Dette skal også ses i lyset af, at Racing Point (altså Aston Martin) sidste år blev beskyldt for at have kopieret Mercedes’ bil fra 2019 nærmest 1:1.

Nico Hülkenberg tilbage til Englands Grand Prix 2020 med nummer 27 på Racing Point racerenNico Hülkenberg tilbage til Englands Grand Prix 2020 med nummer 27 på Racing Point raceren
Copyright BWT Racing Point


Dertil kommer, at FIA og Liberty Media ikke må aftale reglementet med hinanden, da der er tale om to selvstændige og uafhængige organisationer i Formel 1.

I henhold til et angiveligt allerede udarbejdet anklageskrift fra Lawrence Stroll skulle et af hovedpunkterne i anklagen hedde “Vilkårlig konkurrenceforvridning”.

Under lørdagens 2. frie træning antydede Otmar Szafnauer, at man gerne ville tale om tingene med FIA: “Vi bliver nødt til at finde, hvad der skete og hvorfor, og så må vi se på, at det kan blive mere retfærdigt. Jeg er ingen konspirationsteoretiker, men de teams, der kører med low-rake, sagde allerede dengang, at reglerne ville have en større effekt på dem end de andre. Og sådan blev det jo også.“

Lance Stroll. Bahrains GP 2021.Lance Stroll. Bahrains GP 2021.
Copyright Aston Martin


Da der var tale om ”en sikkerhedsrelevant regelændring”, kunne de forskellige teams heller ikke stemme om reglerne – for ellers ville forslaget være blevet stemt ned.

Så spørgsmålet er, om der har været aftalt spil mellem FIA og Liberty Media for at bryde Mercedes‘ dominans og dermed straffe Aston Martin for at kopiere og give Red Bull og Alpha Tauri, så sæsonen 2021 ville blive mere spændende og uforudsigelig - og styrke Red Bulls og navnlig Verstappens chancer for at vinde verdensmesterskabet...

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Træning 3: Emilia-Romagnas GP Emilia Romagnas GP - Kvalifikationen live: Hamilto »