Toscanas GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er stadigvæk i Italien, hvor Mugello danner ramme for weekendens racerløb. Her er hvad der skete i 3. frie træning.

Toscanas Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 12/9 2020 klokken 13:09

Formel 1-karavanen er godt igang med sin anden løbsweekend i Italien, hvor Ferraris egen hjemmebane, Mugello, lægger asfalt til weekendens festligheder.

En bane der med sine 5,245 km, er yderst populær blandt kørerne for sine 15 hurtige sving. Derfor kræver det også fuld gas fra motoren i 46,9 % af omgangen, og masser af downforce.

Med 27 grader i luften og 39 grader på asfalten, var det en smuk og solrig session i naturskønne omgivelser på Mugello.

Selvom F1-kørerne er toptrænede atleter, så oplever flere af kørerne nakkeproblemer efter gårsdagens to træninger, hvilket igen bevidner hvor stærkt det går på Mugello.

Dækkene til weekenden er de tre hårdeste compounds fra Pirelli: hårdt C1, medium C2 og blødt C3.

Sessionen starter langsomt ud med en håndfuld kørere, som kørte en installationsomgang. Herefter kørte Bottas ud og havde banen for sig selv i 8 minutters tid. Herefter var der stille på banen i 10 min, før de to Alfa Romeo’er kom ud på banen.

Faktisk gik der 20 minutter før halvdelen af feltet var ude på banen.

Alexander Albon meddelte over radioen, at der var ‘misfire’ fra motoren (udsæt). Albon endte også næsten et helt sekund bag Verstappen, og endda bag lillesøster-teamet med Gasly bag rattet.

Max Verstappen havde endnu en hurtig session i sin Red Bull, hvor han er med helt oppe i den sjove ende med Mercedes-racerne.

Romain Grosjean oplevede endnu engang problemer med trafik på banen. Derfor kastede franskmanden igen håndtegn og lavede en meget tæt demonstrativ forbikørsel, for at vise sin utilfredshed med en anden kører.

Men umiddelbart fornuftig kørsel fra de to Haas, som forhåbentlig har fundet det ekstra gear de skal bruge, som kan bringe dem tættere på pointene.

Sainz havde problemer med at dreje på rattet. Radiomeldingen meldte ikke noget om problemet skyldes rattet satte sig fast, eller om servostyringen ikke virkede nok.

George Russell havde problemer med bilen, så han var eneste mand der ikke kom ud på banen. Derfor måtte englænderen pænt se på fra sidelinjen, sammen med teamets nye ejere og ledelse.

Med 17 min tilbage begyndte alle de sjove omgange ude på banen, med Pirellis blødeste compound, og straks sætter Bottas en 1:16.530 tid.

De fleste fik nok kaffen galt i halsen, da Kimi Räikkönen fik sat sjette bedste tid. Det var selvfølgelig ikke et resultat der holdt, men positivt at Ferrari-motoren begynder at følge med resten af feltet.

Pierre Gasly missede svinget, og måtte en tur i gruset. Et mindre problem for Gasly, som kunne køre tilbage på banen og i pit, uden at have påført skader på raceren. Gasly fik dog sat en omgang sammen senere, og sluttede helt oppe på en femteplads.

Racing Point havde også en god session, hvor de igen beviste at de har en af feltets hurtigste biler. Mest overraskende var det, at Stroll var på fjerdepladsen 2/10 sek foran Perez på sjettepladsen. Årsagen kan findes i, at Stroll har fået fabrikkens nyeste dele på sin racer.

Du kan se den samlede tabel over tredje frie træning her:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:16.530 + 0.000 17
2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:16.547 + 0.017 10
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:16.613 + 0.083 14
4. Lance Stroll BWT Racing Point
S
1:17.112 + 0.582 10
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:17.226 + 0.696 14
6. Sergio Perez BWT Racing Point
S
1:17.341 + 0.811 14
7. Charles Leclerc Ferrari
S
1:17.488 + 0.958 15
8. Alexander Albon Red Bull Racing
S
1:17.538 + 1.008 11
9. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
S
1:17.627 + 1.097 17
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:17.635 + 1.105 19
11. Esteban Ocon Renault F1 Team
S
1:17.746 + 1.216 13
12. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:17.768 + 1.238 19
13. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
1:17.812 + 1.282 15
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
1:17.843 + 1.313 17
15. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:18.039 + 1.509 17
16. Nicholas Latifi Williams
S
1:18.072 + 1.542 16
17. Daniel Ricciardo Renault F1 Team
S
1:18.142 + 1.612 12
18. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:18.186 + 1.656 15
19. Lando Norris McLaren
S
1:18.826 + 2.296 19
20. George Russell Williams
S
0:00.000 - 1
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vesti vinder på Mugello Toscanas GP - Kvalifikationen LIVE: Hamilton på po »