Morfarkørsel på Monza

Kvalifikationen på Monza 2019 kommer til at gå over i historien som et af de pinligste øjeblikke i Formel 1: Aldrig har så hurtige biler kørt så langsomt i Q3. Vi bringer et par reaktioner fra klovnekvalifikationen.

Italiens Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 7/9 2019 klokken 22:09

Direkte efter den kaotisk langsomme afslutning på Q3 til Monzas grand prix indledte F1-stewardsene en undersøgelse af de forskellige køreres adfærd under kvalifikationen. Hülkenberg blev kaldt til en samtale, efter han kørte lige ud i sving 1, fordi han ikke ville ligge forrest i feltet, men han slap for straf.

Det samme gjaldt Sebastian Vettel, som i Q2 så ud til at være lidt uden for de såkaldte track limits, hvilket ville have medført, at hans omgang ville være ugyldig, men også her lød afgørelsen fra FIA, at det kan ikke fastslås med sikkerhed, at Vettel kørte med alle fire hjul på den forkerte side af den hvide linje i Parabolica-kurven.

Til gengæld har stewardsene givet Nico Hülkenberg, Carlos Sainz og Lance Stroll en advarsel for at køre for langsomt i Q3. I henhold til den officielle meddelelse fra FIA kørte de tre kørere ”unødigt langsomt” og var dermed med til at forårsage det kaos, vi var vidner til under kvalifikationen. Der blev dog ikke tildelt nogen straf.

Men i skrivelsen findes også en interessant formulering: "Løbsstewardsene anbefaler på det kraftigste, at FIA finder løsninger på denne type situationer."

Oversat betyder det: Tænk lige over, hvordan vi skal håndtere sådanne situationer i fremtiden, for vi gider ikke finde os i sådan noget pjat igen!"

Charles Leclerc, Englands GPCharles Leclerc, Englands GP
Copyright BMF1


Selv om Charles Leclerc fik sin poleposition, var ikke alt fryd og gammen hos Ferrari: Vettel var sur bagefter, for som han siger: "I det første forsøg [i Q3] var det mig, der gav vindskygge [til Leclerc], og jeg skulle ikke have kørt forrest i det andet forsøg”.

Sebastian Vettel til pressemødeSebastian Vettel til pressemøde
Copyright Bil Magasinet BMF1


Og her finder vi årsagen til den langsomme kørsel på Monza: Hvis man kan køre i vindskyggen eller ”slipstreame” en anden bil, kan omgangen blive 0,3 til 0,5 sekunder hurtigere, fordi man får højere topfart på langsiderne. Derfor ventede alle kørere på én, der gad at køre forrest og så at sige trække læsset.

Vettel udtaler: „Jeg kunne ikke engang begynde på min omgang, tiden var udløbet. Jeg havde heller ingen vindskygge, som det ellers var aftalt, og det gør bare en forskel på, om man kan køre på pole eller ej”. Vettel starter som nr. 4.

I kølvandet på klovnekvalifikationen mener Robert Kubica, at man burde køre enkeltkvalifikation på Monza. Han siger: "Monza er bare ekstrem. Vi burde gå tilbage til det format, hvor du kørte en omgang alene på banen for at kvalificere dig, men kun på Monza. Det ville også være noget andet for fansene. Det er aldrig nemt at ændre på reglerne, men det kunne være en løsning."

Tysklands Grand Prix 2019. Robert Kubica fik sæsonens første point til WilliamsTysklands Grand Prix 2019. Robert Kubica fik sæsonens første point til Williams
Copyright Williams F1


Lewis Hamilton tror, at Ferrari kørte langsomt med vilje. Direkte efter kvalifikationen på Monza sagde han: "Det er en interessant taktik at sikre sig pole på – at lade være med at køre ud på [den næste] omgang."

Efter Mercedes-kørerens mening kørte Ferrari med vilje så langsomt, at ingen af de to Mercedes-kørere fik mulighed for at sætte en hurtig tid i deres andet forsøg i Q3.

Belgiens Grand Prix 2019. Charles Leclerc på pole position foran Sebastian Vettel og Lewis HamiltonBelgiens Grand Prix 2019. Charles Leclerc på pole position foran Sebastian Vettel og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Det er dog ikke kun Ferrari, som Lewis Hamilton er ude med riven efter: Det er selve Formel 1-reglerne, den er gal med: "Det system vi har, er tosset. Alle prøver at køre langsomt for at komme til at ligge bag en anden. […] Opvarmningsomgangen var farlig for alle. Enkelte kørte meget langsomt, og du ved ikke, om der er en bil ved siden af dig eller ej. Det er risikabelt."

Hamilton vurderer situationen til sidst i Q3 som "temmelig farlig" og tilføjer: "Jeg var lige ved at køre ind i andre et par gange!"

Red Bulls sportschef Helmut Marko sagde til den østrigske TV-kanal 'ORF', at man burde straffe „morfarkørerne”: "Hvis man så tydeligt blokerer andre, så nytter det ikke noget. Jeg synes, det skal have konsekvenser. Som minimum kunne man forestille sig en placeringsstraf til sidst i top 10 eller top 8.”

Dr. Helmut MarkoDr. Helmut Marko
Copyright Red Bull Photofiles


Helmut Marko kan dog godt forstå "taktikken": "Grundlæggende er det rigtige, det de gør – det drejer sig om at forsvare sin position."

En eventuel straf til Ferrari eller andre kørere ville så også gavne Red Bull og Max Verstappen, som starter sidst, så Helmut Markos krav om straf til de forreste, er som sådan forståelig…

Mercedes-teamchefen Toto Wolff var meget direkte lige efter kvalifikationen: "Alle prøver på at få vindskygge, men så sænkede et par komplette idioter hastigheden så meget, at der ikke var tid nok til at komme ud på en hurtig omgang."

Toto WolffToto Wolff
Copyright Mercedes AMG GP


Mercedes-teamet og Toto Wolff siger, at de "efter Curva Grande" havde på fornemmelsen, at det ville komme til at knibe med tiden. Mercedes havde givet Hamilton og Bottas ordre om at køre hurtigere, men: "… du kan ikke længere komme forbi."

Til Sky sagde Toto Wolff: "Det her var ikke engang en juniorserie værdigt. Alle lignede idioter. Det er ikke Formel 1 værdigt."

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens Grand Prix: Startopstilingen - Straffe ti Leclerc var heldig »