Mexicos GP: Løbsrésume - Hamilton vinder og henter ind på Rosberg

Lewis Hamilton vinder foran Nico Rosberg og dermed henter briten ind på sin tyske holdkammerat.

Lewis Hamilton. . Copyright Mercedes AMG GP

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 30/10 2016 klokken 22:10

Så fik vi overstået årets mexicanske grand prix, et løb som startede og sluttede lidt dramatisk, men mellem det var det et jævnt kedeligt løb. Lewis Hamilton tog starten og han stak hurtigt af, blandet andet ved hjælp af en tur over græsset, som han måske burde have fået en straf for. Briten var dog så suveræn, at en straf ikke havde taget sejren fra ham alligevel. Bag ved Hamilton var der lidt kontakt mellem Nico Rosberg og Max Verstappen, men der skete ikke noget og der kom da heller ingen straf i den situation.

Lewis Hamilton.
Copyright Mercedes AMG


Det var dog ikke alle der var så heldige gennem første sving, fordi Pascal Wehrlein smadrede nemlig sin bil og dermed var han ude af løbet. Det betød at der først kom virtuel safety car og bag efter almindelig safety car ind til man fik fjernet Wehrleins bil. Efter det faldt løbet lidt til ro og lad det være sagt med det samme, det gik hen og blev et lettere kedeligt løb for at sige det pænt.

Pascal Wehrlein.
Copyright Manor Racing


Der skete lidt omkring diverse pit stop, hvilket betød at der skete et vrid i hvem som var hurtigst. Overordnede set var det dog Lewis Hamilton som styrede løbet som han ville og han svarede igen, lige så snart nogen prøvede på noget. Ferrari forsøgte ellers at snyde Mercedes ved at få Sebastian Vettel til at køre langt på sine dæk, men det var ikke nok til at presse sølvpilene til et ekstra pit stop, hvilket de skulle, hvis Ferraris plan skulle lykkedes.

Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari Media


I den sidste halvdel af løbet kom der dog gang i sagerne igen, fordi her kaldte Red Bull nemlig Daniel Ricciardo i pit for at give ham super soft dæk på. Det betød at australieren kunne ligge og jagte de sidste mange omgange og det var lige ved at give ham en podieplads. Sådan gik det dog ikke, fordi Sebastian Vettel kørte også stærkt og med få omgange tilbage fik han fanget Max Verstappen. Det førte så til en masse drama, fordi Vettel ville meget gerne forbi hollænderen, fordi Daniel Ricciardo kom hurtigt bagfra. Den var Verstappen så ikke med på, så han bremsede for sent og måtte køre ud over græsset.

Max Verstappen.
Copyright Red Bull Contentpool


Det fik Verstappen stor fordel af, så han burde have givet Sebastian Vettel tredjepladsen for på den måde at slippe for straf, men det ville hollænderen ikke. Han forsvarede sig nemlig i stedet og han gjorde det så hårdt, at Ferraris-tysker var ved at miste en placering til Daniel Ricciardo. Vettel beholdte dog fjerdepladsen og det skulle vise sig at være meget vigtigt.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton.
Copyright Mercedes AMG GP


Oppe foran styrede Lewis Hamilton det hele og han vandt løbet foran Nico Rosberg og meget glad Max Verstappen. Smilet blev dog hurtigt pillet af den unge hollænder, fordi bedst som han stod og gjorde sig klar til at skulle på podiet, kom beskeden om, at han havde fået en straf på fem sekunder og mistet sin podieplads til Sebastian Vettel. Dermed var det så tyske Vettel som skulle en tur på podiet sammen med de to Mercedes-kørere. Hamiltons sejr betyder i øvrigt at han nu kun er 19 point efter Nico Rosberg i den samlede stilling, så der er stadigvæk masser af spænding på den front.

Marcus Ericsson.
Copyright Sauber Motorsport


Af andre spændende resultater kan det nævnes, at svenske Marcus Ericsson kørte et helt vildt flot løb. Svenskeren sluttede som nummer 11, hvilket er flot når han køre i en Sauber. Flottere bliver det dog når man tænker på, at han kørte 69 omgange på et sæt dæk, hvilket Jolyon Palmer i øvrigt også gjorde, så flot kørt af de to. Palmers mega stint betød at han sluttede som nummer 14, hvilket var tre placeringer foran danske Kevin Magnussen, så endnu et løb hvor Palmer slog Kmag, så det var så ikke så godt.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
1T40:31.402 1 25
2. 2. Nico Rosberg Mercedes AMG
S
M
1T40:39.756 1 18
3. 4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
M
S
1T40:52.260 2 15
4. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
M
1T40:52.725 1 12
5. 7. Sebastian Vettel Ferrari
S
M
1T40:58.715 1 10
6. 6. Kimi Räikkönen Ferrari
S
M
M
1T41:20.778 2 8
8. 8. Valtteri Bottas Williams
SS
M
1T41:37.014 1 4
9. 9. Felipe Massa Williams
SS
M
1T41:47.608 1 2
12. 13. Jenson Button McLaren
S
M
70 omg. 1 0
13. 11. Fernando Alonso McLaren
S
M
S
70 omg. 1 0
19. 17. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
S
M
S
70 omg. 1 0
20. 21. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
S
70 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: Løbet live Straf til Vettel - Ricciardo på podiet »