Kinas GP: Kvalifikationen - Bottas på pole!

Solen skinner, og selvom tredje frie træning blev afbrudt før tid, så er vi nu klar med en kvalifikation, der nok skal sætte gang i dagen igen. Følg med LIVE her

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 13/4 2019 klokken 07:04

Tredje frie træning kom til kort med Albons afkørsel på langsiden, så ingen teams har vist deres løbstempo. Albon selv er OK, men hans bil er naturligvis ikke klar til kvalifikationen.

Det bløde dæk i weekenden er sat af Pirelli til at være ca. 1.1 sekunder hurtigere end medium-dækket, men banen i Shanghai er kendt for at være hård på dækkene, så dækkontrol og at have de rigtige tilbage efter kvalifikationen er utroligt vigtigt for i morgen.

Kvalifikationsrunde 1, Q1
Williams er ude som de første på banen, nok for at få så mange omgange ind som muligt. 1.36.81 bliver den hurtigste af de to køreres tider.

Vi har med 14 minutter igen fået samtlige kørere ud på banen, og de kommer så småt rundt til at skulle sætte en gældende tid.

De fleste kørte en enkelt omgang og kom ind igen, men Vettel og Leclerc er ude på deres tællende omgang nu.

Det bliver en 1.33.557 tid til Vettel og et halvt sekund mere oveni til Leclerc. Leclerc nåede at komme lidt tæt på en Mercedes i sidste sektor og det kan have påvirket hans tid.

Så får vi igen alle på banen (på nær Albon, der jo ikke kan være med i kvalifikationen), 9 minutter er der igen.

Bottas: 1.32.658 og Hamilton et halvt sekund langsommere. Verstappen smutter ind som 3'er og Grosjean 5'er.

Efter alle har sat minimum én tid, der får vi en elimineringszone med følgende kørere: Albon, Giovinazzi, Russell, Kubica og Stroll.

Räikkönen er i farezonen ovenover. Der er 5 minutter igen og vi har fået kørerne ind til dækskifte.

Teamkammerat Giovinazzi har kørt 2 omgange, men uden at sætte en tid. Hans bil har tilsyneladende problemer.

3 minutter tilbage og der kommer igen kørere ud af pitten. De forreste 5 føler sig sikre og er blevet inde: Bottas, Hamilton, Verstappen, Vettel og Hülkenberg.

De er i gang med at pille motorafdækningen af på Giovinazzis bil inde i garagen nu.

Sektortiderne er meget tætte for kørerne midt i feltet. Leclerc sætter P2 tid, Räikkönen sætter en tid på P13 og Stroll får ikke ændret sin tid, og beholder derved sin plads i elimineringszonen.

Ude efter Q1:
Stroll
Russell
Kubica
Giovinazzi
Albon

Der kommer en kort pause og så er vi tilbage med Q2.

Vintertest BarcelonaDet er ikke meget, Giovinazzi har fået kørt i weekenden
Copyright Pirelli Media


Kvalifikationsrunde 2, Q2
Det næste kvarter er nu påbegyndt, og alle er blevet inde i pit.

Pérez er første mand ude, efterfulgt af Mercedes og Räikkönen. Størstedelen af feltet følger med.

Ferrari, Mercedes og Verstappen er ude på medium-dæk i modsætning til resten, der igen er på softs.

Der er 9 minutter igen og vi har fået alle ud. 1.31.728 hedder Bottas tid, der er næsten et sekund hurtigere end Hamiltons. Magnussen er oppe som 4'er.

Vettel og Leclerc smutter ind mellem Bottas og Hamilton. Samme gør Verstappen.

Grosjean lavede en fejl og afbrød sin omgang. Vi har ham derfor i elimineringszonen sammen med Norris, Räikkönen, Sainz og Pérez.

3,5 minutter igen, kørerne har haft dækskifte og de kommer på banen igen.
Hamilton er blevet på medium-dækket, hvorimod Bottas, Vettel og Verstappen er hoppet over på soft.

Leclerc er blevet inde, da han brugte et ekstra sæt i Q1 i forhold til de andre. Gasly, P6, er også blevet inde.

Räikkönen første mand over stregen, forbedrer sig kun til P11 og er derfor ude.
Sainz laver samme trick, og Norris forbedrer sig ikke.

Haas ender P8 og 9 og er derfor med til Q3 sammen med Ricciardo, der lige sniger sig over stregen.

Ude efter Q2:
Kvyat
Pérez
Räikkönen
Sainz
Norris

Der gøres klar til den afgørende Q3, og vi er med igen om et øjeblik.

Kvalifikationsrunde 3, Q3
Dagens sidste 12 minutter er i gang, men alle er blevet inde igen.

Først med 10,5 minutter igen får vi Ricciardo ud. Hamilton og Bottas følger med, og Hülkenberg følger trop.

Haas og Ricciardo er alle ude på brugte dæk. Det er deres 5. sæt modsat andres 4.

Bottas sætter hurtigste 1. sektor og Hamilton snupper 2. sektor. Bottas 2. sektor bliver dog hurtigere igen end Hamiltons.

Sidste sektor går til Hamilton, men BOttas tid er 0.007 hurtigere totalt.

Vettel sætter kun tid, der rækker til P3, efterfulgt af Verstappen, Leclerc og Gasly. Der er 6 minutter tilbage.

Magnussen og Grosjean sætter ikke nogen tid, men kører tilbage i pit.

Vi venter nu på de sidste forsøg fra kørerene: Der er 3,5 minutter igen. Først med 2,5 minutter igen får vi kørerne ud til sidste skud.

Der er nye soft-dæk på til alle 10 kørere.

1. sektor går til Hamilton. 2. sektor går til Bottas. 3. og sektor bliver ingen af de to, men Bottas kommer ud med den hurtigste tid.

Vettel snupper P3, Leclerc 0.01 langsommere på P4.

Haas sætter ingen tid, og vi har derfor hele Q3 sat i team-rækkefølge.

Vi har Mercedes foran Ferrari, Red Bull, Renault og Haas.

Resultatet kommer op så snart, det bliver tilgængeligt, men det er altså Bottas, der starter forrest i morgen til grand prix nummer 1000.

Replays efter viser, hvordan Verstappen er sur på de andre køreres måde at sætte op til sidste omgang, og han får i samme omgang ødelagt Gaslys sidste sving op til den tællende omgang. Måske er der mere at komme efter i morgen for de to Red Bull.

Vi er tilbage igen i morgen kl. 8:10 med løbet LIVE.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
1:31.547 16
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
1:31.570 16
3. Sebastian Vettel Ferrari
M
1:31.848 17
4. Charles Leclerc Ferrari
M
1:31.865 16
5. Max Verstappen Red Bull Racing
M
1:32.089 14
6. Pierre Gasly Red Bull Racing
S
1:32.930 14
9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
0:00.000 16
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
0:00.000 15
14. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:33.523 12
15. Lando Norris McLaren
S
1:33.967 12
17. George Russell Williams
S
1:35.253 9
18. Robert Kubica Williams
S
1:35.281 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes' nye frontvinge ulovlig Galleri: GP1000 fejring under Kinas Grand Prix »