Første tur i paddocken - læs om oplevelsen her

Formel 1-paddocken er, og har altid været, et fantastisk sted, hvor teams, kørere, og kendte mennesker hænger ud, netværker, og ikke mindst skaber forretninger. Her er historien om den første tur i paddocken.

Kevin Magnussen . Copyright BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/7 2019 klokken 16:07

For de fleste Formel 1-fans, har en tur ind i “de hellige haller” i Formel 1-paddocken, en meget høj plads på ønskesedlen over oplevelser man gerne vil prøve.

Ikke fordi at de asfaltbelagte veje og høje bygninger er specielt flotte at se på, men simpelthen fordi, at paddocken er et helt specielt sted, som har sin helt egen charme, og som gemmer på en masse historier, og oplevelser.

Det er et sted hvor man oplever kørere, kendte, og teamsene helt tæt på - uden sikkerhedsafspærringer, og politifolk der holder en på afstand.

Paddocken er et svært sted at komme ind, og er ofte forbeholdt for teams, sponsorer, medier, og kendte personligheder.

Paddocken kan være et svært sted for private at komme ind, og nogle af de eneste muligheder der findes, er som inviteret gæst, eller ved at købe 'Paddock-Club' billetter - som koster mere end de fleste tjener om måneden.

Derfor var det også en speciel oplevelse, da undertegnede fik sin første adgang til “de hellige haller” - hvilket er en oplevelse I kan læse mere om lige her.

Verstappen jagter Leclerc. Østrigs Grand Prix.Verstappen jagter Leclerc. Østrigs Grand Prix.
Copyright Red Bull Contentpool


Det første der skal ske, er at man skal afhente sit indgangskort, hvilket sker et sted væk fra banen. Hvilket i det her tilfælde var inde i den nærmeste by.

Her trådte man ind i en nærmest tom bygning, hvor fem unge damer stod klar til at uddele adgangskortene, i hvad der minder om en gammel gymnastiksal.

Et id-kort og en underskrift senere, så er adgangskortet i hus - nu kalder padddocken!

Det første der møder en, når man træder ind i velkomsthallen til mediecentret, er en gammel Red Bull-racer, hvilket er en god mulighed for at komme helt tæt på disse fantastiske maskiner.

Det første der springer i øjnene i mediecentret, er et velkendt ansigt for danske F1-fans, nemlig Frederik fra TV3+’s F1-program, som ofte fungerer som reporter og afløser for Luna Christofi.

Efter en kort hilsen, er det nu tid til paddocken.

Adgangen til paddocken, får man ved at gå igennem en tunnel som løber under banen. I tunnelen har Red Bull-ring valgt at hylde masser af sportens legender (Niki Lauda, Michael Schumacher osv.), som har været med til at gøre sporten til hvad den er i dag.

Det kilder lidt i maven, da man går op af trappen og ind mod paddocken, og glæden bliver ikke mindre, da man får øje på Niki Laudas gamle Ferrari-racer som er udstillet i paddocken, og de kæmpe store motorhomes som holdene medbringer.

Det er et smukt syn som møder en, og hele paddocken virker meget større end forventet.

Der går ikke mange meter før, at man i menneskemylderet kan se, at Max Verstappen står næsten lige foran en, og får taget billeder med en masse håbefulde fans.

Længere nede står Toto Wolff og gør det samme, og jeg får knap nok sænket kameraet, da Sebastian Vettel pludselig går imod mig.

En vild start, på en stor weekend.

Efter en kort gåtur i paddocken, er det tid til det første interview, og lykken er stor, da den bagende sol og 35 grader i Østrig, bliver byttet ud med et klimakontrolleret motorhome hos Williams.

Efter få sekunder kommer Claire Williams ud og sætter sig ved et lille bord, omringet af 15 journalister - og helt tilfældigt sætter hun sig lige foran mig. Rimelig grænseoverskridende at være så tæt på en personlighed man har fulgt så tæt i mange år, men en fantastisk oplevelse, at opleve hendes personlighed, positivitet og professionalisme.

Sergio Perez, Charles Leclerc, Max Verstappen, Alexander Albon og Kevin Magnussen til pressemøde under Østrigs GPSergio Perez, Charles Leclerc, Max Verstappen, Alexander Albon og Kevin Magnussen til pressemøde under Østrigs GP
Copyright BMF1


Efter interviewet er det blevet frokost tid, og man kan enten vælge pasta-retten fra mediecentret, eller buffeten lavet af gourmet-kokke i Mercedes’ motorhome. Gæt hvad der blev valgt.

Flere af holdene har åbnet deres motorhome for journalister og gæster, hvilket betyder, at man kan gå ind og nyde et måltid mad, eller tage kolde drikkevarer fra køleskabene. Et godt initiativ, som skaber mere åbenhed og tæthed til teamsene, men samtidig også en mulighed for dem i paddocken til at netværke med hinanden.

Efter en lækker frokost, er det tid til at besøge mediecentret, som er nogle kæmpe lokaler placeret lige oven over hovedtribunen.
Lige når man kigger ind af glaslågen, virker der til at være helt som forventet - omkring de 100 journalister. Men det er lige indtil man kommer ind i lokalet og ser, at det fortsætter videre ned, langs hele hovedtribunen.

Lokalet er virkelig enormt, og der er nok computere linet op, til at drive en større dansk virksomhed. Antallet af journalister er nok 10 gange højere end forventet fra undertegnede. Herefter viser det sig, at det kun er de skrevne-journalister der sidder dér, og at tv-journalisterne har hele etagen nedenunder. Hvilket viser hvor stort Formel 1 er på verdensplan.

I mediecentret er der linet tre store skærme op, så alle kan følge med i tv-billeder og livetiming. Og hvis det ikke er godt nok, så kan man bare kigge ud af den store glasfacade, og direkte ned på langsiden og pitområdet.

Efter besøget i mediecentret, så er det tid til at bilerne skal på banen. Men inden de skal det, er der mulighed for besøgende i paddocken, at komme ud i pitlane og gå, og kigge ind i garagerne, hilse på kørerne og teams, og - hvis man er heldig - blive invitereret indenfor i garagen og blive vist rundt.

Udenfor Haas-garagen står danske Jesper Carlsen (Kevin Magnussens tro følgesvend) og servicerer gæster og sponsorer med diverse billeder inde fra garagen. Og da han så hører at der bliver talt dansk, bliver jeg med det samme også inviteret indenfor.

Alle i paddocken er søde og venlige. Det er selvfølgelig en arbejdsplads, så alle arbejder hårdt og professionelt, men alle har tid til en lille snak, og et spørgsmål eller to.

George Russell, Frankrigs GPGeorge Russell, Frankrigs GP
Copyright BMF1


I paddocken står en kæmpe flok fans og journalister samlet foran Mercedes’ motorhome, og man kan tydeligt se, at de er et populært team - ikke mindst pga. Lewis Hamilton.

Hvilket også er årsagen til, at hans to bodyguards har et skarpt øje på flokken, og holder folk på afstand.

Begge Mercedes-kørere kommer løbende så hurtigt forbi den ventende skare af fans og journalister, så kameraet nærmest ikke når at komme op til øjet.

Kørerne lever en hektisk hverdag, med et meget stramt program, så derfor foregår alting også i et højere tempo i F1-paddocken.

Kimi Räikkönen har afsat 5 minutter til interviews fra tv-journalisterne, så reporterne skal være skarpe og velforberedte inden de stiller op til et interview med ‘the Iceman’.

Den ene træning blev brugt på at tage billeder af samtlige motorhomes i paddocken (hvilket kan ses i en kommende artikel), hvorefter resten af sessionen blev nydt i Mercedes’-motorhome, i selskab med en iskold ‘Monster Energy’ fra køleskabet, omringet af alverdens velkendte ansigter fra F1-journalister (Bl.a. Rosanna Tennant).

I de få timer op til løbet starter, bevæger man sig rundt nede i pitlane, omringet af hvinende hjulnøgler, F1-motorer i tomgang, og massevis af selfiestænger, som svinger rundt, som var det en fægtekonkurrence. Alle vil forevige øjeblikket, og mekanikerne vil gøre det bedst mulige arbejde. Derfor er der en intens, men positiv stemning, overalt i pitlane.

Daniil Kvyat, Frankrigs GPDaniil Kvyat, Frankrigs GP
Copyright BMF1


Pludselig bliver lastbilerne kørt frem og alle folkenen som sidder på tribunerne råber - det betyder at det er tid til ‘drivers parade’. Lastbilen er heldigvis parkeret lige foran undertegnede, så et hul i hegnet sikrer plads på første parket til hele herligheden.

Kørerparaden betyder, at løbet er tæt på at gå i gang, så jeg prøver langsomt at snige mig ud fra pitlane.
Jeg sniger mig tilfældigvis ud, i samme øjeblik, som flokken af barmfagre unge østrigske event-piger, i traditionelle østrigske kjoler, marcherer ud. Ikke lige den mest diskrete måde at gå fra banen, når man er en 190 cm høj halvskaldet “viking”.

En selfie fra podie hjem til “kaminhylden” blev det da også til, og det blev da også til et lille visit i ‘drivers room’ (som de sidder i inden ceremonien på podiet), hvor Dj Øtzi tilfældigvis sad.

Og herefter var det bare at snige sig op på tribunen med lidt koldt at drikke, og nyde et fantastisk motorløb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Max Verstappen Red Bull
M
H
1T22:01.822 1 26
2. Charles Leclerc Ferrari
S
H
1T22:04.546 1 18
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
1T22:20.782 1 15
4. Sebastian Vettel Ferrari
S
H
S
1T22:21.432 2 12
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
1T22:24.627 2 10
6. Lando Norris McLaren
S
M
70 omg. 1 8
7. Pierre Gasly Red Bull
S
H
70 omg. 1 6
8. Carlos Sainz Jr. McLaren
M
H
70 omg. 1 4
9. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
H
70 omg. 1 2
10. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
H
70 omg. 1 1
11. Sergio Perez Racing Point F1 Team
M
H
70 omg. 1 0
12. Daniel Ricciardo Renault F1
M
S
70 omg. 1 0
13. Nico Hülkenberg Renault F1
M
H
70 omg. 1 0
14. Lance Stroll Racing Point F1 Team
M
H
70 omg. 1 0
15. Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
M
H
70 omg. 1 0
16. Romain Grosjean Haas F1 Team
M
H
70 omg. 1 0
17. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
M
H
70 omg. 1 0
18. George Russell Williams
M
H
69 omg. 1 0
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
H
S
69 omg. 2 0
20. Robert Kubica Williams
M
H
68 omg. 1 0
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Podcast: Det ternede flag Østrig Se livet i paddocken indefra i billeder »