F1 forbedrer TV-oplevelsen

Formel 1 har lyttet til sine fans, og vil fra 2019-sæsonen implementere nye tiltag, som har til formål at forbedre lyden, billederne og grafikken til sportens mange millioner TV-seere.

Abu Dhabis Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/2 2019 klokken 14:02

Formel 1 skal opleves live for at få den rigtige fornemmelse for hastigheden og lyden fra bilerne, men derfor mener F1 at de mange millioner tv-seere ikke skal snydes for at have en god oplevelse under løbene.

Derfor har Formel 1 kigget nærmere på måden de producerer fjernsyn på, og har fundet frem til løsninger, som skal forbedre tv-oplevelsen for seerne.

F1-bilerne nu til dags er nogle af de hurtigste i sportens historie, hvilket også er derfor der blev slået flere banerekorder i 2018-sæsonen.

Den nye generation af biler har langt højere downforce-niveau end de forrige generationer, hvilket betyder at svinghastighederne er langt højere end tidligere - men det kan ikke ses med kameraernes nuværende placering.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Sebastian VettelAbu Dhabis Grand Prix 2018. Sebastian Vettel
Copyright Ferrari


Derfor bliver en af løsningerne, at justere TV-kameraernes placering langs banen, for at give seerne en bedre fornemmelse af bilernes enorme hastigheder. Ikke mindst i svingene, men også når de kører med topfart ned af langsiderne.

”Der sker et stort skridt i 2019, for at reflektere hurtigheden i sporten, og bilernes hastighed” fortæller F1’s Head of TV and Media, Dean Locke, til Motorsport.com.

”Kameravinkler og -linser kan snyde rigtig meget, og få dem til at se mindre dramatiske ud, og ikke nær så hurtige.”

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Scuderia Toro Rosso kører ud af pitten med hjulspinAbu Dhabis Grand Prix 2018. Scuderia Toro Rosso kører ud af pitten med hjulspin
Copyright Red Bull Contentpool


Én anden ting som F1 vil fokusere på, er at forbedre TV-oplevelsen af lyden fra bilernes motorer.

F1 har været offer for massiv kritik fra fansene, efter de introducerede de nye turbo hybridmotorer, og dermed mistede den velkendte skrigende lyd fra de omdrejningsvillige suge-motorer.

Montering af en turbo isolerer meget af lyden fra motoren, og det faktum at omdrejningstallet er faldet fra ca. 18.000 omdrejninger og ned til ca. 12.000, har også en enorm betydning for lydbilledet.

Derfor er der brugt masser af tid og energi, for at finde frem til den rette placering af mikrofonerne på bilerne, og der er foretaget massevis af undersøgelser, for at finde frem til den helt rigtige lyd der skal transmitteres.

Singapores Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under 2. frie træningSingapores Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under 2. frie træning
Copyright Haas F1


Et tredje område der vil blive forbedret til 2019-sæsonen, er selve de grafiske elementer i TV-billedet.

F1 har dannet et partnerskab sammen med firmaet Amazon Web services, for at give seerne et dybere indblik i mere strategiske elementer vedrørende løbet.

Formålet er at bruge Amazon Web Services' platform til at indsamle data, som derefter grafisk kan give seerne brugbare info om undercut/overcut, pitstop-strategier osv.

”Vi har grafik som kan forklare ’han startede på disse dæk, så han stopper på det tidspunkt’, samtidig med at det bliver mere dynamisk, fordi hvis Virtual Safety Car kommer ud, så smider den de oprindelige planer ud.”

”Vi bruger alle dataene fra fredag og lørdag, for at komme op med en algoritme, om hvad vi tror vil ske. Hvis vi kan forklare det på en simpel og letlæselig måde, så vil det være en stor gevinst” slutter Dean Locke.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sauber-navnet forsvinder fra Formel 1 Legendarisk navn droppes »