Englands GP: Løbsrésume. Hamilton vinder for tredje år i træk

Det britiske grand prix er netop overstået og det blev endnu en gang med sejr til Lewis Hamilton, en sejr der bringer ham op på siden af legendariske Nigel Mansell.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 10/7 2016 klokken 16:07

Det britiske grand prix er netop blevet kørt og det var et løb som begyndte bag ved safety car. 17 minutter før løbs start begyndte det nemlig at regne over det engelske, så man tog en beslutning om at alle kørerne skulle starte på regnvejrsdækkene og bag safety caren. Sådan forløb det hele ind til løbet blev givet frit efter seks omgange også skete der ellers ting og sager.

Da løbet blev givet frit var der nemlig mange af kørerne uden for top fem, som skyndte sig i pit for at få intermediate dæk på i håb om at det kunne give dem noget ekstra. Det kunne det måske også have gjort, men sådan kom det ikke til at gå. Der gik nemlig ikke længe før Pascal Wehrlein kørte af banen, hvilket fremkaldte en virtuel safety car periode.

Pascal Wehrlein
Copyright Manor Racing


Den periode benyttede Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Max Verstappen og de andre til at komme i pit, så da løbet blev givet frit var der ikke sket noget i den samlede stilling. Det gjorde der dog lidt under ti omgange senere, fordi her gik Max Verstappen forbi Nico Rosberg og op på andenpladsen. Efter det kom der en periode, hvor der ikke var så meget drama i toppen, men der skete ting og sager længere nede.

Banen var nemlig en blanding af tør og våd, så det førte til at flere af kørerne havde en del problemer og der var en del som snurrede rundt ude på banen. Blandt de kørere var Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Carlos Sainz, Rio Haryanto og mange flere. Så der var drama på drengen og det kostede Ferrari en del point i konstruktørmesterskabet.

Kimi Räikkönen
Copyright Ferrari Media


Der kom dog drama i toppen senere hen, fordi da alle var kommet på slicks begyndte Nico Rosberg at sætte løbets klart hurtigste tider. Det tog ham dog en del tid at komme forbi Max Verstappen, så da han kom forbi var der for langt op til hans britiske holdkammerat. Dramaet sluttede dog ikke der, fordi bedst som det så ud til at Mercedes endelig kunne gennemføre et løb uden problemer, så skete der alligevel noget ballade.

Nico Rosbergs bil fik nemlig problemer med gearkassen, et problem som fik Mercedes til at give ham råd over radioen. Det må man som bekendt ikke, så det kan ende med at give en straf. Rådet hjalp nemlig tyskeren, fordi han fik gang i bilen igen og kunne køre i mål som nummer to efter Lewis Hamilton og foran Max Verstappen. Det er dog kommet frem, at FIA kigger på episoden, så der kan nemt komme en straf.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Skulle Rosberg få en straf kan det komme til at koste ham føringen i mesterskabet, så det kan ende med at blive meget dyrt for Mercedes. Dyrt blev det også for Ferrari fordi med en femte og en niendeplads, så tabte de en del point i konstruktørmesterskabet, mens Red Bull drengene hentede en del. Dermed er kampen om andenpladsen i det mesterskab for alvor blevet åbnet op.

Set med danske øjne gik det heller ikke alt for godt. Kevin Magnussen blev nemlig trukket ud af løbet med en omgang tilbage, fordi så kan Renault skifte motor uden at det giver en straf. Inden da havde danskeren dog vist lidt positive takter, men ikke nok til at få ham længere op end en sidsteplads blandt dem som fortsat var en del af løbet. Han klarede det dog bedre end sin holdkammerat fordi Jolyon Palmer blev trukket tidligere ud af løbet og han var mange omgange efter da det skete.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T34:55.831 3 25
2. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T35:04.081 3 18
3. 2. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T35:12.742 3 15
4. 4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1T35:22.042 3 12
5. 5. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1T36:05.574 3 10
9. 11. Sebastian Vettel Ferrari
P
1T36:27.485 3 2
11. 12. Felipe Massa Williams
P
51 omg. 3 0
12. 17. Jenson Button McLaren
P
51 omg. 3 0
13. 9. Fernando Alonso McLaren
P
51 omg. 3 0
14. 6. Valtteri Bottas Williams
P
51 omg. 3 0
16. 14. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
51 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
17 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« England GP: Løbet live. Hamilton vinder igen In-season test: Hvem skal teste hvornår »