• Forside

Kvalifikationen: Massa på pole

En udramatisk kvalifikation hvor vi konstant afventede vejrets lune, men hvor regnen udeblev, så vi Ferrari tage 1. Række foran ærkerivalerne fra Mercedes. Toyota og BMW, fik begge biler i top 10.

Af: Joachim Dichmann (jd@bmf1.dk) d. 22/3 2008 klokken 11:03

Der var ikke de store dikkedarer under dagens kvalifikation, der blev kørt rimelig reelt, og der var ikke de store overraskelser at spore. Med 5 min tilbage af Q1 var Alonso, Vettel, Coulthard, Davidson, Sutil og Sato ude. I pitten holder de førende stille, og regner med at tiderne holder.

Alonso tager første sektor, smider 3 tiendedele på anden, og ender med 9. Bedste tid. Alonso skubber derved Rosberg ud af det gode selskab, han kravler dog hurtigt over spærrelinjen igen.

Sebastian Bourdais ligger nu sammen med 5 andre under stregen, kun Alonso er kravlet op. Det store spørgsmål er om Sebastian Vettel kommer i gang, han har kørt godt hele weekenden, hvad nu?

Vejrudsigten at det holder tørt, i hvert fald de næste 20 min. Sebastian Vettel klemmer Fisichella ud. Fisichella har nu ikke tænkt sig at stoppe her, så han kaster Force India raketten over stregen, og sender Barichello ud i det uvisse. Der går imidlertid ikke mere end et par sekunder før Barichello, smækker døren i ansigtet på Fisichella, der igen denne lørdag, præcis som i sidste weekend, ender som en bitter nr. 17.

Jarno Trulli, Heikki Kovalainen og Felipe Massa fører mens vi venter på Q2.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Felipe Massa Ferrari 1:35.347 17
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:35.645 13
3. Heikki Kovalainen McLaren 1:35.227 12
4. Lewis Hamilton McLaren 1:35.392 18
5. Jarno Trulli Toyota 1:35.205 18
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:35.794 13
7. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:35.729 13
8. Mark Webber Red Bull 1:35.440 18
9. Fernando Alonso Renault 1:35.983 18
10. Timo Glock Toyota 1:35.891 20
11. Jenson Button Honda 1:35.847 15
12. David Coulthard Red Bull 1:36.058 12
13. Nelson Piquet Jr Renault 1:36.074 12
14. Rubens Barrichello Honda 1:36.198 15
15. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:36.111 15
16. Nico Rosberg Williams 1:35.843 13
Ikke kvalificeret til næste afdeling
17. Giancarlo Fisichella Force India 1:36.240 9
18. Kazuki Nakajima Williams 1:36.388 9
19. Sébastien Bourdais Toro Rosso 1:36.677 8
20. Takuma Sato Super Aguri 1:37.087 9
21. Adrian Sutil Force India 1:37.101 10
22. Anthony Davidson Super Aguri 1:37.481 9

Ude efter Q1



Banen er 39˚c, luften er 28˚c og luftfugtigheden er helt oppe på 80%.

Q2
Begge McLaren racere holder i kø, ved udgangen af pitten for at komme i gang med anden udskillelsesrunde. Truslen fra de højere magter lurer over banen, alt imens luftfugtigheden kravler yderligere et par procent op.

De første to til at sætte en tid er Heikki Kovalainen og Lewis Hamilton. De efterfølges af de 2 røde Ferrarier, der med et imponerende tempo sætter begge Mercedes kørere på plads. Kimi Raikkonen har rejst sig opven på sidste uges skuffelse, og fører an i Ferrari maleriet denne formiddag.
Med 8 min igen er det Vettel, Kubica, Alonso, Piquet, Coulthard og Heidfeld er de 6 der kæmper om oprykning til superligaen.

Alonso og Heidfeld sætter tempoet op, og hoppe over stregen. David Coulthard fortrænger Nico Rosberg til 11. Pladsen, men Rosberg har flere skud i bøssen og kører sig op igen.

Med et minut tilbage er Coulthard, Glock, Rosberg, Piquet, Barichello, og Vettel ude, men så skel jeg love for at Glock fik vendt op og ned på tingene. Med en sidste omgang udelukker Toyota-debutanten, Jenson Button, der skuffende må nøjes med 11. Pladsen.

Skuffet er også Nico Rosberg, der ikke kan være tilfreds med at være ude efter Q2.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Felipe Massa Ferrari 1:34.412 17
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:34.188 13
3. Heikki Kovalainen McLaren 1:34.759 12
4. Lewis Hamilton McLaren 1:34.627 18
5. Jarno Trulli Toyota 1:34.825 18
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:34.811 13
7. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:34.648 13
8. Mark Webber Red Bull 1:34.967 18
9. Fernando Alonso Renault 1:35.140 18
10. Timo Glock Toyota 1:35.000 20
Ikke kvalificeret til næste afdeling
11. Jenson Button Honda 1:35.208 15
12. David Coulthard Red Bull 1:35.408 12
13. Nelson Piquet Jr Renault 1:35.562 12
14. Rubens Barrichello Honda 1:35.622 15
15. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:35.648 15
16. Nico Rosberg Williams 1:35.670 13

De 10 bedste, og de 6 kører der var ude efter Q2


Q3
Skyerne trækker op over Sepang-banen, og pitudkørslen, ligner mere parkeringspladsen til et større supermarked. Mercedes racerne holder forrest og bliver som i Q2 efterfulgt af ærkerivalerne fra Ferrari. Frygten for regnvejr, skaber trængsel på asfalten.

Ret eftertrykkeligt er Ferrarierne hurtigere end McLaren, og de ser skræmmende stærke ud og det er de røde italienere der sætter dagsordenen. Raikkonnen tager første sektor, for at se sig slået af Massa. Massa sætter dagens Poletid med 1:35.748. Han er næsten et sekund hurtigere end Lewis Hamilton på 4. Pladsen. Foran Hamilton holder Kovalainen og Raikkonen. Fronten er altså helt rød i morgen, men med to sultne sølvpile lige i hælene.


Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Felipe Massa Ferrari 1:35.748 17
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:36.230 13
3. Heikki Kovalainen McLaren 1:36.613 12
4. Lewis Hamilton McLaren 1:36.709 18
5. Jarno Trulli Toyota 1:36.711 18
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:36.727 13
7. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:36.753 13
8. Mark Webber Red Bull 1:37.009 18
9. Fernando Alonso Renault 1:38.450 18
10. Timo Glock Toyota 1:39.656 20

Top10 med de ret suveræne Italienske Ferrarier forrest


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Felipe Massa Ferrari
P
1:35.748 17
2. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:36.230 13
3. Heikki Kovalainen McLaren
P
1:36.613 12
4. Lewis Hamilton McLaren
P
1:36.709 18
8. Mark Webber Red Bull Racing
P
1:37.009 18
12. David Coulthard Red Bull Racing
P
1:35.408 12
16. Nico Rosberg Williams
P
1:35.670 13
18. Kazuki Nakajima Williams
P
1:36.388 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)