Englands GP træning 3 Bottas hurtigst

Formel 1-feltet giver den gas på sportens hjemmebane i den her weekend. BMF1 bringer dig her et overblik over tredje frie træning.

Kevin Magnussen under Englands Grand Prix 2020 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/8 2020 klokken 13:08

Med 19 grader i luften og 30 grader på banen, ser Formel 1-feltet et mere traditionelt engelsk sommervejr med en let brise. Weekendens kulisse til F1-karavanen er den gamle flyveplads på Silverstone, hvor den 5,8 km bane og 18 sving, er klar til at blive indtaget af Pirellis hårdeste dæktyper, C1-C3.

Første mand på banen var hjemmebanehelten, Lando Norris, som virkelig er kommet stærkt ind i den alternative 2020-sæson.

Norris er ikke den første mand der er kommet stærkt fra start. Nico Hülkenberg måtte smide badetøfler og feriedrinks fra sig og skynde sig til England og trække i det lyserøde arbejdstøj, i stedet for den Corona-ramte Sergio Perez.

Halvvejs igennem træningen var de to “lyserøde-Mercedes” oppe og blande sig i den sjove ende af feltet, med en fjerde-, og femteplads, kun adskilt af 5/100 sek. Stroll beholdt sin placering til slut, dog røg “rookie” Hülkenberg ned på niendepladsen.

Det første kvarters tid var der ikke specielmeget aktivitet på banen, men så fik kørerne ellers travlt med at få brændt noget gummi af - undtage Alexander Albon. Albon havde problemer med raceren, hvilket sendte mekanikere fra begge sider af garagen på overarbejde på Albons racer. Det hårde arbejde gav dog pote, og raceren indtog asfalten 14 min før tid.

Dog har den unge thai/englænder ikke samme fart som sin populære teamkammerat, Verstappen, som var på tredjepladsen, et helt sekund foran Albon. Halvdelen af Albons tid op til Verstappen skyldes med garanti den manglende kørsel i træningen.

Ikke overraskende var det Mercedes som lå i toppen af tabellen, og man må sige, at tyskerne har gjort deres hjemmearbejde (igen, igen…). Derfor var de også tæt på at slå banerekorden i træningen.

Igen i England ser vi, at de Ferrari-motoriserede racere ikke har skub bagi raceren. Motorerne er blevet alvorlig hæmmet af de ændringer, som teamet var tvunget til at indføre af FIA. Dog formåede Leclerc at vise sit talent, og snige den stejlende hingst op på en respektable sjetteplads.

Mest overraskende var det, at McLaren lå og blandede sig i den sjove ende, med en femte- og syvendeplads.

Træning 3 var en stille og roligt affære uden store afkørsler, røde flag eller ulykker - til stor glæde for mekanikere og kørere. Dog havde Sebastian Vettel (igen) noget løst der lå nede mellem benene, hvilket var samme problem der drillede tyskeren under anden frie træning.

Haas-teamet har igen en svær weekend på Silverstone, og det amerikanske team virker til at skulle kæmpe mod Alfa Romeo og Williams og en plads videre til Q2 i kvalifikationen. Ihvertfald George Russell, som virkelig er kommet stærkt ind i 2020, og sætter teamkammeraten seriøst på plads med 4/10 sek.

Du kan se resultatet for tredje frie træning her:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:25.873 + 0.000 19
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:26.011 + 0.138 22
3. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:26.173 + 0.300 15
5. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:26.664 + 0.791 22
6. Charles Leclerc Ferrari
S
1:26.771 + 0.898 19
7. Lando Norris McLaren
S
1:26.798 + 0.925 23
10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:27.046 + 1.173 20
11. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
S
1:27.076 + 1.203 18
13. Alexander Albon Red Bull Racing
S
1:27.178 + 1.305 10
14. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:27.251 + 1.378 21
15. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:27.537 + 1.664 18
16. George Russell Williams
S
1:27.738 + 1.865 17
18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:27.860 + 1.987 15
20. Nicholas Latifi Williams
S
1:28.112 + 2.239 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kvyat smidt fem pladser tilbage Englands GP - Kvalifikationen LIVE: Hamilton på po »