Steiermarks GP Dagen Derpå

Formel 1-sæsonen 2020 har afholdt sit andet løb, og igen var det banen i Steiermark som lagde asfalt til en begivenhedsrig weekend.

Steiermarks Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 13/7 2020 klokken 19:07

F1-sæsonen er for alvor skudt i gang. To løb inde i sæsonen, og masser af kulfiberdele senere, har fans verden over allerede fået fuld valuta for den lange ventetid.

Lewis Hamilton fik hele feltet til at løfte øjenbrynene, da han (nogle mener dumt og unødvendigt) satte en tid som fik Verstappen og Bottas til at ligne F2-kørere. Den flotte startplacering forrest på gridden blev startskuddet til en hyggelig søndagstur mod det ternede flag for verdensmesteren.
Det var da også en glad Hamilton, som kunne presse sin Mercedes til det yderste. Mercedes havde fået styr på sidste uges problemer med en gearkasse-sensor, og dermed var kerbs ikke forbudt land for de tyske stjernebiler.

Derimod blev kerbs et stort problem for Red Bull, ifølge Motorsport.com. De gule kerbs blev det endelige punktum i Max Verstappens kamp mod både Hamilton og Bottas. Verstappen ramte de gule kerbs i sving ni, hvilket resulterede i, at endepladen på frontvingen knækkede af, hvilket betyder at bilen mister downforce og får en tendens til at understyre. Ikke nok med at det gør bilen langsommere, så slider det også hårdere på dækkene, hvilket var en dårlig kombination med et tidligt pitstop.

Verstappen er kendt for at være “kongen af regnvejr”, så derfor var skuffelsen stor efter den her weekend, med først at tabe kvalifikationen, og senere at miste andenpladsen til Bottas (som kan fejre at han beholder sit sæde i 2021).

Steiermarks Grand Prix 2020. Kvalifikationens top 3Steiermarks Grand Prix 2020. Kvalifikationens top 3
Copyright Red Bull Contentpool


Haas gjorde fremskridt den her weekend. Det virker til, at teamet er begyndt at få bremseproblemerne under kontrol. Småjusteringer henover weekenden tyder på, at vinden nu igen bliver dirigeret ind i bremsetragtene ved kørsel i trafik. Noget andet der er positivt er, at Haas-bilernes ballade med overophedning af dækkene virker til at være meget bedre i år. Det betød, at de blandt andet kunne indhente de Alfa Romeo-racere, som skyndte sig forbi dem tidligere i løbet.

Ferrari virker til at være i en stor krise. For andet løb i træk formår italienerne ikke at få begge biler med i Q3. Løbet blev ikke bedre, da det ikke tog mere end tre sving for Charles Leclerc at brage ind i siden på Sebastian Vettel. En fejl som teamets unge stjernefrø hurtigt var ude og undskylde for. Sebastian Vettel virkede også meget rolig over situationen, og ville hellere bare se frem og lægge tingene bag sig.

Steiermarks Grand Prix 2020. Våd kvalifikation. Ferrari i regnenSteiermarks Grand Prix 2020. Våd kvalifikation. Ferrari i regnen
Copyright Ferrari


George Russell fra Williams sikrede sin første tur i Q2, og viste hele F1-verdenen hvorfor Mercedes satser stort på den unge juniorkører. 12. pladsen blev skiftet ud med en 11. plads, som senere blev udskiftet med en sejltur ned igennem feltet til sin teamkammerat.

Williams var stærke i kvalifikationen, men det virker til at racerne ikke virker ligeså optimalt i selve løbet - som det var tilfældet med Haas i 2019.

Gårsdagens mand i skysovs blev mexikanske Sergio Perez fra Racing Point, som kørte sig fra 17. pladsen og op som nr. 6. En ikke ualmindelig præstation for en Mercedes eller Red Bull, men meget ualmindeligt for en Racing Point.

Den “Pink-Mercedes” imponerede under vintertesten i Barcelona, og det manglende fartoverskud undrede mange af holdene ved sæsonåbningen. Nu virker det dog til, at Racing Point har åbnet helt op for godteposen igen.

Det løftede nok også begge øjenbryn på Red Bull-teamchef Christian Horner, at Perez matchede Mercedes’ omgangstider i løbet. Efterligningen af sidste års Mercedes blev dog for meget for Renault i Østrig, som har indgivet en formel protest mod Racing Points bremsetragter. Renault mener at de er kopier af sidste års Mercedes - hvilket ikke er tilladt.

Der er ikke nogen tvivl om, at Racing Point har (eller var det Mercedes i 2019 der havde?) fat i noget af det rigtige med 2020-bilen. Efter gårsdagens præstation er Lance Stroll heller ikke bange for at sige, at Racing Point kæmper med Red Bull om at have feltets andenhurtigste racer.

Østrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point på Red Bull RingØstrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point på Red Bull Ring
Copyright BWT Racing Point


Renault havde endnu en mærkelig weekend, hvor problemer med svejsningerne i køleren igen sendte den sort/gule-racer i garagen før det ternede flag. Ikke tilfredsstillende for det franske team, som havde foretaget massive undersøgelser af problemet hele ugen for at undgå at det skete igen. Men så kan teamet trøste sig med en ottendeplads, bare 1/10 sek fra syvendepladsen, og 2/10 sek fra sjettepladsen.

McLaren virker til at være kommet perfekt fra start i år, og sidste uges tredjeplads blev i går til en imponerende femteplads til Lando Norris, og løbets hurtigste omgang (samt banerekord) til Carlos Sainz jr.

Mercedes skal ihvertfald kigge sig over skulderen, når de skal levere motorer om en sæson.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T22:50.683 2 25
2. 4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1T23:04.402 2 18
3. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T23:24.381 2 15
4. 6. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1T23:35.083 2 12
5. 9. Lando Norris McLaren
P
1T23:52.153 2 10
9. 3. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
70 omg. 2 3
10. 13. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 1
12. 15. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
13. 20. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
15. 7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 0
16. 11. George Russell Williams
P
69 omg. 2 0
17. 18. Nicholas Latifi Williams
P
69 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 14. Charles Leclerc Ferrari
P
4 omg. 2 0
20. 10. Sebastian Vettel Ferrari
P
1 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Medie: Bottas bliver hos Mercedes Pirelli forklarer dæk-valgene forud for Ungarns Gr »