Japans GP: 1. frie træning. Bottas hurtigst.

Ferrari var dømt favoritter til at sætte sig på alt her i Japan, men det var Mercedes der satta alt og alle til vægs i denne første træning. Bottas toppede for Mercedes, mens Vettel toppede for Ferrari. BMF1 dækker LIVE fra Japan.

Japans Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 11/10 2019 klokken 04:10

På en dag, hvor vi ved at lørdagens 3. træning og kvalifikation er aflyst, blev der kørt bemærkelsesværdigt lidt i den 1. træning. Yamamoto fik dog sin debut.

Inden træningen, var der store forventninger til, at Ferrari ville fortsætte med at dominere, som de har gjort siden sommerferien. Det var dog ikke så tydeligt at se på banen, hvor det faktisk var Mercedes der så stærkest ud i en stor del af træningen.

Som banen blev bedre og kørerne fik den mere ind under huden, rykkede styrken som ventet, over til Ferrari. Endda med Sebastian Vettel i front.

Netop Vettel, der er under ekstremt internt pres hos Ferrari, så ud til at være i en fantastisk balance hele banen rundt, mens Leclerc lignede en der kæmpede mere for at følge sin erfarne holdkammerart.

En time inde i træningen, havde Ferrari sat Mercedeskørerne godt og grundigt til vægs. Bottas bedste tid var lige over 8 tiendedele sekund langsommere end Vettels, mens Hamilton var næsten et helt sekund efter.

Men så kom Hamilton ud, med ild i øjnene, og bremserne, på de bløde dæk og forbedrede sin tid med hele to sekunder, så han pludselig var næsten et sekund hurtigere end Vettel på P2, der aldrig formåede at svare igen.

Bottas forbedrede kort efter denne tid, dog med blot 76 tusindedele sekund. Men han var trods alt igen hurtigere end Hamilton.

McLaren, der virkelig har vist fremgang i år, havde først problemer med Sainz' racer og da de fik gang i den, kom Norris ind i garagen, med noget der kunne ligne noget af det samme.

HAAS, der indtil viderer har Steiner med i paddock, havde en rimelig 1. træning. Grosjean var den bedste af de to kørere, hvor han længe lå oppe i top 10, mens Magnussen havde det noget svære og derfor roede rundt nede på P15, mere end et halvt sekund efter franskmanden.

Alfa Romeo havde en blandet træning. Problemer for Giovinazzi, der betød at han kun nåede at køre 4 omgange, sendte ham til bunden af tabellen, mens Räikkönen i den anden Alfa Romeo, lå lige efter Grosjean på P11.

Toro Rosso, der i denne 1. træning, har Yamamoto i den ene racer, fik god TV dækning, selvom de lå i den absolut tunge ende af feltet.

Japaneren gjorde det dog rimeligt godt, taget i betragtning af at det er hans første chance i en Formel 1 racer i el løbsweekend.

Hans bedste tid, var blot 2 tiendedele lkangsommere end Kvyat's tid. Om de kan sammenlignes helt fair, er dog tvivlsomt, men det var absolut godkendt.

Yamamoto er næppe kandidat til det ene sæde hos Toro Rosso i 2020, mest af alt på grund af hans alder, men når han klarer sig så godt som han gjorde her, kan hans kandidatur blive noget stærkere.

Japans Grand Prix 2019. Japanske Naoki Yamamoto testede i første frie træning for Toro RossoJapans Grand Prix 2019. Japanske Naoki Yamamoto testede i første frie træning for Toro Rosso
Copyright Red Bull Contentpool


Williams, der stadig er langsommeste hold, ligner et hold, der begynder at komme nærmere på en løsning.

sjældent har man set så meget Flowiz blive brugt så sent på sæsonen. Flere gang under træningen, så vi dem i pit, hvor der lige blev justeret lidt på frontvingen hvor efter de fik mere Flowiz på og blev sendt ud igen.

De brugte så meget af den aerodynamiske kontrol maling, at de måtte ud med den store industristøvsuger under træningen.

Red Bull var med fremme, med Verstappen og Albon på P5 og P6. Mens Sainz var best of the rest på P7.

Perez i Racing Point, var noget overraskende oppe på P8, og mindst lige så overraskende var Stroll i den anden Racing Point racer, lige efter på P9.

Grosjean sluttede på P11, mens Magnussen endte p åP15.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:28.731 + 0.000 26
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:28.807 + 0.076 25
3. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:29.720 + 0.989 26
4. Charles Leclerc Ferrari
S
1:29.912 + 1.181 20
5. Max Verstappen Red Bull
S
1:30.046 + 1.315 22
6. Alexander Albon Red Bull
S
1:30.375 + 1.644 24
7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:30.702 + 1.971 21
8. Sergio Perez Racing Point F1 Team
S
1:30.810 + 2.079 21
9. Lance Stroll Racing Point F1 Team
S
1:30.959 + 2.228 27
10. Lando Norris McLaren
S
1:31.001 + 2.270 24
11. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:31.283 + 2.552 25
12. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
1:31.307 + 2.576 27
13. Nico Hülkenberg Renault F1
S
1:31.426 + 2.695 29
14. Daniel Ricciardo Renault F1
S
1:31.563 + 2.832 25
15. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:31.785 + 3.054 22
16. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
M
1:31.920 + 3.189 23
17. Naoki Yamamoto Scuderia Toro Rosso
S
1:32.018 + 3.287 30
18. George Russell Williams
S
1:32.800 + 4.069 23
19. Robert Kubica Williams
S
1:33.484 + 4.753 27
20. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
M
1:36.887 + 8.156 4
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BREAKING NEWS: Lørdag aflyst (opdateres) Opdateringer fra paddock i Japan »