Ruslands GP: hvad var 'Hot' og hvad var 'Not'

Løbet i Rusland blev en begivenhedsrig affære, hvor posen med placeringerne blev rystet godt og grundigt sammen. Flere kørere var fænomenale, mens andre kørere havde en skidt dag på kontoret. BMF1 kigger nærmere på hvad der var ‘hot’ og hvad der var ‘not’.

Ruslands Grand Prix 2019 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/9 2019 klokken 19:09

Til trods for, at banen i Rusland ikke er kørernes favorit, så er løbet nærmest altid garanti for god underholdning.

Banen er lang og bred, så der er rig mulighed for at overhale. Samtidig gør banens placering i den gamle olympiske by, at omgivelserne giver gode tv-billeder.

Mercedes har været i front næsten hele sæsonen, og tog endnu engang sejren i Rusland. Det kan så diskuteres om de fortjente at vinde løbet, nu når de ikke var hurtigst hele weekenden. Men sådan går det nogle gange i motorsport, at safety car spiller i hænderne på andre teams.

Flere kørere præsterede på et højt niveau i Rusland, og andre kørere havde nok fået mere ud af at blive derhjemme under dynen og se løbet.

BMF1 kigger nærmere på hvad der var ‘hot’ og hvad der var ‘not’ i Rusland.

HOT:

Charles Leclerc
Charles Leclerc er et af de få mega-talenter, som få gange er dukket op i Formel 1-historien.

Leclerc nærmest ydmygede sine konkurrenter i F2. Han fik sin erfarne teamkammerat, Marcus Ericsson, til at ligne én der kørte i en F2-bil, sammenlignet med Leclerc. Og nu får Leclerc sin firedobbelte verdensmester teamkammerat til at ligne en andenkører.

Det er imponerende hvad den unge monegasker præsterer i sin Ferrari-racer. Det må også være hårdt for Günther Steiner at tænke på, at han valgte Romain Grosjean istedet for Leclerc til 2018-sæsonen.

Charles Leclerc var med helt oppe i toppen hele weekenden, og sluttede kvalifikationen 4/10 sek. foran Hamilton og Vettel, hvilket i sig selv er en imponerende bedrift.

Leclerc havde med 99,9% sikkerhed også stået øverst på podiet, hvis det ikke havde været for de to safety cars, som spillede lige i hænderne på Mercedes.

Singapores Grand Prix 2019. Ferrari fredag. Charles Leclerc i pitSingapores Grand Prix 2019. Ferrari fredag. Charles Leclerc i pit
Copyright Ferrari


Kevin Magnussen
Kevin Magnussen og Haas-teamet har haft det hårdt igennem hele 2019-sæsonen. De har en af feltets hurtigste racere, som bare ikke virker, da den er “uvenner” med dækkene.

Teamet har eksperimentet lidt med forskellige typer racere for at lære. I Rusland virkede det til at de var på sporet af noget spændende.

En fejl i Q2 kostede dyrt for Magnussen, som derfor måtte starte langt bag sin teamkammerat. En fænomenal start sendte danskeren afsted som en raket op igennem feltet, hvilket betød at han pludselig var med inde i gruppen hvor det er rigtig sjovt.

En 5-sekunders straf gjorde, at de fleste danske fans blev blå i hovedet af at holde vejret af ren spænding, mens de fulgte danskeren kamp for at køre sig 5 sekunder væk fra Hülkenberg, på løbets sidste omgange.

Forløsningen var stor og klaphatten blev nærmest revet i stykker, da det endelig lykkedes Magnussen at sikre sig vigtige point til teamet.

Det må være en glad teamchef, og en stolt familie hjemme i Danmark, der så vikingen kæmpe, og vise hvorfor netop han er med i Formel 1.

Singapores Grand Prix 2019. Haas fredag. Kevin MagnussenSingapores Grand Prix 2019. Haas fredag. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1


Alexander Albon
Alexander Albon har haft en tvivlsom karriere indtil 2018-sæsonen, hvor hans karriere pludselig begyndte at tage fart.

Flotte dueller og en aggressiv kørestil gjorde, at Red Bull fik øjnene op for den unge Englænder/Thailænder.

Nogle kørere brillerer i de mindre kategorier, men får aldrig helt vist det samme potentiale i F1. Af eksempler kan nævnes Pascal Wehrlein, Stoffel Vandoorne, og netop degraderede Pierre Gasly.

Med Albon har tilfældet nærmest været det omvendte. Der virker det som om, at han er bedre når bilerne er mere komplicerede og der er flere ingeniører med inde over.

Super fedt for Red Bull, at de har spottet sådan et talent. Og fedt for sporten, at se en ung mand få chancen - og så gribe den.

Albon startede løbet fra pitlane grundet diverse motorstraffe og en ødelagt racer i kvalifikationen. Alligevel formåede han at køre sig op på femtepladsen, og levere nogle fede overhalinger - til trods for bremseproblemer, og en underlegen Honda-motor.

Albons resultater efter sommerpausen gør da også, at han har kørt sig i pole-position til en plads i Red Bull til næste sæson.

Alexander AlbonAlexander Albon
Copyright BMF1

NOT:

Kimi Räikkonen og Alfa Romeo
Kimi Räikkönen valgte at blive i F1, da han elsker sporten og at køre stærkt i racerbiler. Livet som far, og de “mange” år på bagen har ikke sat sine spor på den finske køreres performance. Men i Rusland havde han og teamet en øv-dag udover det sædvanlige.

En tyvstart, før de røde lamper slukkede, kostede en drive-through straf til finnen.

Giovinazzi blev fyldet i en Haas/Renault-sandwich på første omgang.

Og sidst men ikke mindst, gik den forreste løfteanordning i stykker under et pitstop, hvilket betød, at den sad fast under frontvingen. Et ihærdigt træk fra to mekanikerne resulterede i at den løsnede sig, og begge mekanikere lavede et baglæns synkronspring ned på bagdelen.

En trist dag for teamet, og de to mekanikere - som forhåbentlig bare er sluppet med blå mærker.

Kimi RaikkonenKimi Raikkonen
Copyright BMF1


Robert Kubica
Den polske racerkører annoncerede for nyligt sit stop i sporten efter 2019-sæsonen.

De tidligere tiders storhedstid er desværre forsvundet for polakken, som stadigvæk fylder en stor del i mange F1-fans' hjerter.

Det skal selvfølgelig lige siges, at det ikke hjælper at nærmest kun køre med én arm, og at Williams-raceren er feltets klart dårligste bil.

Problemet er, at Kubica gang på gang bliver udkvalificeret af sin teamkammerat, og efter få omgange var han allerede over 20 sekunder efter Russell i selve løbet.

Under halvvejs inde i løbet blev han overhalet med en omgang af de forreste kørere - hvilket må være hårdt for det tidligere mesterskabsvindende team.

Robert KubicaRobert Kubica
Copyright BMF1


Stewards og straffe
Det er fuldt ud forståeligt at man er nødt til at have et regelsæt, for at sikre nogenlunde ro og orden på banen.

Nogle gange virker det bare som om, at straffene bliver uddelt som vinden blæser. Det er lidt som om, at det hele er lidt for firkantet, og at stewards ikke kigger nærmere på omstændighederne.

Hvis en person snubler på gaden og taber en sodavandsflaske, så betyder det ikke at ‘Vlado’ skal komme løbende og skrive bøder for ‘at forstyrre den offentlige orden’, og for 'at smide affald i naturen'.

Kevin Magnussen overbremser raceren med 300 km/t og har under 1 sekund til at træffe en beslutning om, om han vil blokere bremsen på et glat underlag og risikere at smadre raceren i væggen, eller at tage den sikre vej og komme helskindet igennem.

Kevin Magnussen mistede både sin placering, tid til de bagfrakommende, og fik beskidte dæk - men han kørte venstre om den angivede kegle, der skal sikre at kørerne kommer sikkert tilbage på banen fra afkørselsarealerne.

Magnussen var ikke til fare for nogen, og han vandt ikke noget på sin lille tur - tværtimod.

At dommerne alligevel vælger at straffe ham yderligere, i stedet for at give ham “det gule kort”, virker helt forkert og ødelæggende for sporten.

Kimi Räikkönen kom til at køre ud af sin startboks før de røde lamper slukkede.

Fair nok, det må man ikke. Men Räikkönen bliver holdende da de andre starter, og kommer derfor senere afsted end de andre. Derfor ryger han ned bag i feltet, og har dermed ikke draget fordel af sin fejl. Dermed burde stewards nok kigge på, at manden nok var blevet straffet nok pga. sit lille stunt i forvejen.

Ruslands Grand Prix 2019. Ferrari under de frie træninger fredag. Charles Leclerc på Sochi banenRuslands Grand Prix 2019. Ferrari under de frie træninger fredag. Charles Leclerc på Sochi banen
Copyright Ferrari

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
S
1T33:38.992 1 26
2. 4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
S
1T33:42.821 1 18
3. 1. Charles Leclerc Ferrari
S
M
S
1T33:44.204 2 15
4. 9. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T33:53.202 2 12
5. 20. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1T34:17.340 2 10
6. 5. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1T34:24.881 2 8
8. 7. Lando Norris McLaren
P
1T34:36.741 2 4
9. 13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1T34:37.771 2 2
DNF / Ikke-fuldførte
16. 18. Robert Kubica Williams
P
28 omg. 2 0
17. 17. George Russell Williams
P
27 omg. 2 0
18. 3. Sebastian Vettel Ferrari
P
26 omg. 2 0
20. 8. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spændingsførende Vettel Weekenden i billeder Ruslands GP »