Magnussen taler ud om årets “problem”-racer

Haas-teamet gik ind til 2019-sæsonen med forventningen om, at skulle kæmpe med helt oppe i den sjove ende af midterfeltet - men sådan skulle det ikke gå for Günther og co.

Spa 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 5/9 2019 klokken 17:09

Kevin Magnussen var “flyvende” i 2018-sæsonen, og hentede massere af vigtige point til Haas-teamet.
I år virker det til at knibe lidt mere for danskerens racer.

De 4-5 pladser som Günther Steiner drømte om efter vintertesten, er blevet skiftet ud med en foreløbig niendeplads i konstruktørmesterskabet.

Haas-raceren er - højest sandsynligt - den fjerdehurtigste racer i 2019. Og på en god dag kan den kæmpe med om pladsen som tredjehurtigste bil i feltet.

Men, på en dårlig dag, viser Haas-raceren sig så fra sin dårlige side.
Her er bilen nærmest pinlig ringe performance-mæssigt, og har svært ved at tage kampen op mod selv Williams’ 2019-racer (som er så dårlig, at Williams nærmest selv griner af den).

Belgiens Grand Prix 2019. Kevin Magnussen fredagBelgiens Grand Prix 2019. Kevin Magnussen fredag
Copyright Haas F1


Mange faktorer kan påvirke en bils performance (temperatur, vind, og vejr). Men at performance-niveauet på en racer skifter så meget, er nærmest uhørt.

Selv siger Kevin Magnussen til BMF1 “Nogle gange, hvis vinden den skifter lidt, så kan det få den ud af "vinduet", eller hvis temperaturen stiger. Små ændringer i forholdene betyder så meget.”

Haas-teamet kørte et eksperiment inden sommerpausen, hvor de kørte to forskellige specifikationer af Haas-raceren. Det gjorde de for at sammenligne data på de to racere, i håbet om at blive klogere på hvad der er galt.

Eksperimentet er slut, og derfor taler Kevin Magnussen ud.

“Vi har taget en beslutning om at fortsætte med den nyeste pakke. Vi vil prøve at opnå det potentiale vi kan se i pakken.” siger han til pressen.

“Det har været svært. Den (nye specifikation af raceren) har vist nogle svagheder, men den har også vist nogle store styrker.”

“Så vi vil forsøge at forfølge det, og investere lidt mere i den fremtidige udvikling, frem for at gøre hvad der er bedst nu og her.”

“Det er bedre at arbejde med den her pakke og få den til at virke, frem for at tage et skridt tilbage og miste fodfæste.”

Kevin Magnussen på langsiden før Eau RougeKevin Magnussen på langsiden før Eau Rouge
Copyright Bil Magasinet BMF1


Til spørgsmålet om de har lært noget, så svarer Kevin Magnussen. “Jeg tror at der var nogle gode data at sammenligne direkte mellem bilerne, men det er svært at sige hvad vi har lært.”

“Jeg tror det bliver lidt af en proces med den her opgradering, og arbejde os igennem udfordringerne, og bygge videre på det positive, som vi har set i opgraderingen.”

“Jeg syntes det er det rette at bygge videre, og gå efter den fremtidige udvikling - og gå i den retning.”

Herefter kommer Kevin Magnussen ind på styrkerne ved Haas-raceren “Den er meget ‘grippy’ når den virker, og man kører rigtig hurtigt, og bilen er rigtig god at køre når den virker.“

“Når den er god, så er den rigtig god. Så det er det vi vil opnå.”

Så der er ikke andet for, end at lade ‘klaphatten’ blive siddende på hovedet, og krydse fingre for, at Haas får styr på sine problemer.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tæt på beslutning om kører hos Haas Ærlig Magnussen: vil kun være i F1 hvis han kan vi »