Canadas GP: Løbsrésume. Hamilton fløj som en sommerfugl mod sejren

Årets canadiske grand prix er netop slut og det blev med Lewis Hamilton som vinder af løbet. Det var dog et løb med masser af spænding og uforudsigelige faktorer og I kan læse om det hele lige her.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG GP

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 12/6 2016 klokken 22:06

Det canadiske grand prix 2016 er netop overstået og det blev for andet løb i træk blev det med Lewis Hamilton som løbsvinder. Kigger man på papirerne efter løbet, virker Hamiltons sejr til at være rimelig sikker, men den var ikke så komfortabel som løbsresultatet siger. Verdensmesteren blev nemlig presset hård af tyskeren i den røde Ferrari-racer.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Lewis Hamilton startede som bekendt på pole position foran sin holdkammerat Nico Rosberg, men det var ingen af de to der lå nummer et da feltet var kommet igennem første sving. Bag ved de to sølvpile skød den røde Ferrari med Sebastian Vettel nemlig frem, hvilket betød han lå nummer et da han kom ud af første sving. Det var dog ikke det eneste drama som var i første sving, der var nemlig kontakt mellem de to Mercedes-racere.

Nico Rosberg var nemlig kommet op på siden af Lewis Hamilton, men der var ikke plads til dem begge i første sving. Det førte til at der var kontakt mellem de to og at Lewis Hamilton fik presset Nico Rosberg af banen, dog uden at tyskeren fik nogen skader på bilen. Det betød dog at briten vat nummer to da de kommer ud af første sving, mens tyskeren var nummer ni.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Efter det faldt løbet sådan lidt på plads oppe i toppen, men længere nede skulle Nico Rosberg i gang med at hente de tabte placeringer tilbage. Det var dog en meget svær opgave, så han nåede aldrig længere op end en femteplads. Han var dog lige ved at gå forbi Max Verstappen til sidst, men den unge hollænder giver sig som bekendt ikke så nemt, så det endte at tyskeren snurrede rundt dog uden at skade bilen, så det kostede ham ikke rigtig noget.

Oppe ved Vettel og Hamilton trak tyskeren fra i starten, men Ferrari vælger at trække ham i pit forholdsvis hurtigt. Man valgte nemlig at hive ham i pit da der var kørt 12 omgange, fordi der var en virtuel safety car periode, fordi Jenson Buttons Honda motor var blevet forvandlet til en storryger. Vettel kom på super soft dækket og han var startet på ultra soft dækket, dermed vidste man allerede der at han skulle i pit igen. Alle kørerne skulle nemlig på soft dækket mindst en gang i løbet.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


Vettels tidlige pit stop betød at Lewis Hamilton overtog føringen af ræset, så det store spørgsmål var nu, hvornår han ville komme i pit og om han kunne nøjes med et pit stop. Kunne han nøjes med et stop ville han have gode chancer for at vinde, mens sejren ville gå til Ferrari, hvis Hamilton skulle i pit flere gange.

Verdensmesteren begyndte at tabe tid til sin tyske Ferrari konkurrent, lige efter at Vettel havde været i pit, men briten holdt den kørende ind til der var kørt omkring 25 omgange, hvor han så gik i pit og fik soft dæk på. Dermed kunne han holde hjem i følge reglerne, men spørgsmålet var så bare om dækkene kunne holde.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


Lewis Hamilton lå og kørte hurtigere tider end Sebastian Vettel få omgange efter at verdensmesteren havde været i pit, så derfor gik der ikke lang tid før Ferrari trak Vettel ind til sit sidste stop. Efter det stop begyndte Vettel omgående at hente meget ind på Hamilton, men han kom ikke tættere på end mellem fire og fem sekunder og med ti omgange tilbage var britens forspring ikke under seks sekunder. Dermed kunne Hamilton køre og hygge sig og tage sin anden sejr i træk.

Efter de to kamphaner fik Valtteri Bottas listet sig stille og roligt op på en tredjeplads, hvilket betød at han hentede sæsonens første podieplacering til Williams. Efter finnen sluttede Max Verstappen som nummer fire, Nico Rosberg som nummer fem og Kimi Räikkönen som nummer seks. Alle disse kørere lå og kæmpede i store dele af løbet og det var spændende at følge med i deres dueller fordi der blev gået til den.

Valtteri Bottas
Copyright Williams F1 Team


Længere nede i feltet sluttede vores egen Kevin Magnussen som nummer 16, hvilket var sådan et lidt middelmådigt resultat. Danskeren startede som bekendt sidst grundet det faktum at han missede kvalifikationen i går. Udover det så var løbet ikke mange sving gammelt før han havde ramt Felipe Nasr og resten af løbet var fyldt med op og nedture i stillingen. Eneste lyspunkt for Kmag var at han kom i mål, det gjorde hans holdkammerat nemlig ikke.

Jolyon Palmer var nemlig en af blot tre kørere som udgik af løbet. Den første der udgik var som nævnt Jenson Button der havde en motor som steg af, hvilket kostede en virtuel safety car. Derefter trak Renault Palmer ud af løbet og til sidst valgte Williams at gøre det samme ved Felipe Massa. Så det var alt i alt et spændende løb selvom Lewis Hamilton vandt løbet med seks sekunder til sidst. Briten citerede i øvrigt den afdøde bokser Muhammed Ali. Da han kom i mål, sagde han nemlig "flyve som en sommerfugl og stikke som en bi," og det kan man vel godt sige det var det Hamilton selv gjorde i dag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T31:05.296 1 25
2. 3. Sebastian Vettel Ferrari
P
1T31:10.307 2 18
3. 7. Valtteri Bottas Williams
P
1T31:51.718 1 15
4. 5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T31:58.316 2 12
5. 2. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T32:07.389 2 10
6. 6. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1T32:06.313 2 8
7. 4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1T32:06.930 2 6
11. 10. Fernando Alonso McLaren
P
69 omg. 1 0
13. 14. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
68 omg. 2 0
14. 15. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
68 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 8. Felipe Massa Williams
P
35 omg. 2 0
22. 12. Jenson Button McLaren
P
9 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP: Løbet live - Anden sejr i træk til LH Havmåger stjal sejren fra Vettel »