Australiens GP: 2. frie træning. Hamilton hurtigst igen

Efter en lidt rodet, men ellers rolig 1. træning, var der anderledes gang i sagerne i den anden træning. Flere hold havde foretaget aerodynamiske opdateringer, mens McLaren startede i garagen.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/3 2017 klokken 07:03

Romain Grosjean var igen første mand ud af pitten, denne gang med en Haas uden T-vinge. Kevin Magnussen kom ind lige efter.

Begge Haas-kørere satte omgående en tid, hvor Grosjean var den hurtigste af de to, hvorefter Kevin omgående blev kaldt i pit, da det virkede til at der var et problem med hans bil.

Rigtig hurtige var Ferrari fra start, her i den anden træning.
Kimi Räikkönen satte en tid, der var på lige over 1.25, men den blev, efter et par forsøg, forbedret af Sebastian Vettel i den anden Ferrari, som blev første mand med en tid nede i 1.24, med en tid på 1.24.926.

Et hold der ikke rigtigt kan prale med at være hurtige, er McLaren.
Vandoorne måtte fra starten af træningen se til fra siden, mens mekanikerne knoklede med hans racer. Alonso var ude med det samme, men satte ikke en tid i den første halve time.

Værre var det for Palmer i Renault. Han lykkedes som den første, at smadre sin racer, hvilket udløste weekendens og sæsonens første røde flag. De så mest af alt ud som en kørerfejl, men kan være hjulpet på vej af et teknisk problem med opladningen af batteriet, fra baghjulene.

Efter at det røde flag blev ophævet, blev der skruet godt op for tempoet.

Lewis Hamilton hev Mercedes-raceren rundt på banen, som den første der kom ned i 1.23, med en tid på 1.23.620, hvilket var et halvt sekund hurtigere end Vettels nye bedste tid, der på det tidspunkt var på 1.24.167, marginalt hurtigere end Bottas i den anden Mercedes, der var noteret for en tid på 1.24.176.

Mens der blev kørt stærkt i front, så det mere skidt ud for Magnussen og Haas. Mens Grosjean holdt på ottende hurtigste tid, med godkendte 1.25.436, var Kevin at finde nede i bunden på plads 19 med en tid på 1.27.279, som var den han satte helt i starten af træningen. Kun 5 omgange var han noteret for, efter den første time.

Problemet på Kevins racer, er et utæt kølesystem, som de så arbejder på at udbedre.

Max Verstappen i Red Bull, viste at han er dygtigere end Palmer, da han hev sin racer ud på græs, som gav ham en mindre flyvetur, men som han bare kørte sig ud af. ”Ups, jeg røg lidt af der," lød det over radion fra Max.

Dog ville Red Bull gerne se på bilen efterfølgende.

Efter en periode med fuld fart på skiftede holdene over til løbssimulering, hvilket betød at tiderne blev en del langsommere, men bilerne ser fortsat rolige ud.

Flere kørere var her ude på lange seje træk, hvor de viste virkelig stabile tider. Selv McLaren formåede at sætte rimelig habile tider, dog kun med Alonsos racer, mens Vandoorne fortsat havde problemer, selvom han også fik omgange i raceren.

Marcus Ericsson, Sauber, kæmpede et stykke tid, for at holde sig foran Vettel i Ferrari. Mens Ericsson tydeligt kørte alt hvad han kunne, så det ud som om at Vettel bare crusede rundt. Ericsson lukkede træningen, ved at smide Sauberen ud i sandkassen. Han fandt grænsen!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:23.620 + 0.000 34
2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:24.167 + 0.547 35
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:24.176 + 0.556 34
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:24.525 + 0.905 30
5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:24.650 + 1.030 27
6. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:25.013 + 1.393 8
8. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:25.436 + 1.816 29
12. Fernando Alonso McLaren
P
1:26.000 + 2.380 19
14. Felipe Massa Williams
P
1:26.331 + 2.711 6
16. Lance Stroll Williams
P
1:26.525 + 2.905 27
17. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:26.608 + 2.988 33
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:27.279 + 3.659 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: 1. frie træning. Hamilton hurtigst Kevin: En frustrerende dag »