Australiens GP: 3. frie træning

Der var flere der havde en travl 3. træning, blandt andet Sebastian Vettel, der missede 2, træning efter bilproblemer. Men især Mercedes, der stadig er meget udfordret. McLaren var hurtigst af alle.

F1 Østrig 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/4 2022 klokken 06:04

Styrkeforholdet med Ferrari og Red Bull som de to stærkeste hold, ser ud til at fortsætte, men Alpine er begyndt at finde formen og rykke op i den forreste del af feltet.

Alfa Romeo og især Valteri Bottas, ser ud til at skulle have endnu en god weekend, mens HAAS, desværre ser ud til at kæmpe noget mere, for at være med fremme igen.

Efter blot 20 minutter, sluttede Sebastian Vettels dag tidligt, da han rammer et af de hurtige sving, en anelse forkert, hvilket sender ham i vægen.

Et uheld der skete, sekunder efter Hamilton havde haft nogenlunde samme oplevelse, hvor han dog undlod at ramme vægen og dermed kunne komme videre.

Vettels uheld, udløste et rødt flag som betød at alle mistede dyrebar træningstid. For Vettel selv, var det meget ikke blot skidt, at raceren blev ødelagt, men at han mangler tid i bilen og at han end ikke fik sat en tid.

Merceds store problemer, var tydelige, da de som nogle af de første, var ude og sætte tider på de bløde dæk, men stadig ikke formåede at komme ret langt frem i feltet.

Hos Red Bull, kæmpede Max Verstappen med at få bilen ind under huden, mens Sergio Perez igen viste, at han har det godt med den nye racer, ved at sætte tider, der var meget tæt på Ferrari.

McLaren så også stærkere ud, end vi har set dem i de første løb, hvilket de mange australske fans var meget glade for.

Faktisk var Lando Norris i McLaren, noteret for hurtigste tid af alle, med 8 minutter tilbage. En tid som Alonso i Alpine, var tæt på at udfordre, da han rykkede op som nummer to, med 7 minutter igen.

På dette tidspunkt, kæmpede Verstappen seriøst med Red Bull raceren, hvilket kan vise sig at være en stor udfordring for verdensmesterens chance for at kvalificere sig i toppen.

Med lige over 4 minutter tilbage, smadrede Lance Stroll den anden Aston Martin, i et uheld der ikke var så voldsomt som Vettels, men som med tydelighed viste, at de har problemer.

Stroll's uheld, satte en stopper for denne træning og sikrede således McLaren årets første P1.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren
S
1:19.117 + 0.000 12
2. Charles Leclerc Ferrari
S
1:19.249 + 0.132 15
3. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:19.265 + 0.148 17
4. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:19.275 + 0.158 15
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:19.419 + 0.302 17
6. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:19.693 + 0.576 14
7. Max Verstappen Red Bull Racing
M
1:19.809 + 0.692 16
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:19.896 + 0.779 13
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:20.071 + 0.954 12
11. George Russell Mercedes AMG
S
1:20.096 + 0.979 16
12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:20.133 + 1.016 14
13. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:20.205 + 1.088 14
14. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:20.692 + 1.575 17
16. Alexander Albon Williams
S
1:20.958 + 1.841 16
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:21.025 + 1.908 14
18. Nicholas Latifi Williams
S
1:21.050 + 1.933 14
19. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:21.636 + 2.519 11
20. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
0:00.000 - 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes nedtur Australiens GP: Kvalifikationen LIVE »