Abu Dhabis GP: Kvalifikationen LIVE. Hamilton tager pole.

Det er blevet tid til årets sidste Formel 1 kvalifikation, som dækkes LIVE dra Abu Dhabi. En spændende kvalifikation.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/11 2018 klokken 13:11

3. træning sluttede med, at Red Bull kører, Daniel Ricciardo, måtte parkere på banen med det der kunne ligne endnu en defekt motor.
Det viste sig dog heldigvis, at det ikke var så slemt, hvorfor han er klar til at kører kvalifikation.

Ifølge en af BMF1's kilder, drejede det sig om en defekt sensor. 30 minutter før kvalifikationen, kunne Red Bull starte Ricciardos bil op og konstatere at alt er som det skal være.

Hos HAAS var der også travlhed efter den 3. frie træning, efter Grosjean og Gasly kolliderende, med få minutter tilbage af træningen.

Det betød at HAAS mekanikerne, måtte installere en ny bund på Grosjeans bil.

HAAS ti lopmålingHAAS til opmåling
Copyright BMF1


Hos Alfa Romeo Sauber, valgte man også at sætte ny bund på Leclerc's racer, efter han kørte af banen og rev bagvingen af raceren.
I første omgang fik mekanikerne repareret bilen, så han kunne få den ud igen, men i pausen efter den sidste træning, valgte man altså at skifte bunden.

Sauber til opmålingSauber til opmåling
Copyright BMF1


Tiden nærmer sig og vi er klar.

Fernando Alonso er kravlet ned i McLaren Formel 1 raceren, til hans sidste kvalifikation.

Daniel Ricciardo, er klar til sin sidste kvalifikation for Red Bull.

Kimi Räikkönen, er klar til sin sidste kvalifikation for Ferrari.

Og så er Ocon, Vandoorne, Sirotkin og Ericsson også færdige i Formel 1, i det mindste for denne gang, mens der ikke er mange der forventer at Brendon Hartley får forlænget sin kontrakt med Toro Rosso.

Så der er mange skift på vej, forud for 2019 sæsonen.

Q1 er skudt i gang. Der er 18 minutters fri leg forud for at vi kan udpege de 5 første, der kan holde fri for i dag.

Alonso vælger at komme ud som den første. Han påbegynder sin tidstagning med det samme, så han kan nå at opleve at være øverst i tabellen, en sidste gang.

Det holdt kun få sekunder, til Gasly, Hartley, Leclerc og Ericsson kommer forbi målstregen.

Kimi Räikkönen sætter en rigtig kvalifikationstid som den første. 1.37.010, hvilket er markante 2,6 sekunder hurtigere end Alonso og næsten 1,7 sekunder, hurtigere end Gasly.

Vettel finder også vejen rundt på banen og sætter en ny hurtigste tid.

Vettels kommende holdkammerart, Charles Leclerc, sætter Sauber raceren op som nummer 3.

Det holder dog kun til de to Mercedeser kommer forbi, Bottas rykker først forbi Leclerc, men slår ikke Räikkönen og Vettel.

Hamilton er hurtigere end Bottas, men også bag Ferrarierne. Han er nu nummer 3.

Grosjean er ude på en meget hurtig omgang.
Efter en hurtigste 1. sektor, slutter han som nummer 7.

Red Bull har deres kørere ude og Verstappen rykker op forbi Bottas. Det samme gør Ricciardo, som også er hurtigere end Verstappen. Han er nummer 4.

Kevin Magnussen har kørt en rigtig ringe omgang og er lige nu kun nummer 16 og ligger til at ryge ud, mens Grosjean er nummer 8, lige efter Hülkenberg.

Hamilton og Bottas tager en tur mere. Bottas rykker forbi Hamilton, men er ikke hurtigere end Vettel.

Sidste skud.

Lige nu er det Magnussen, Ericsson, Vandoorne, Sirotkin og Stroll der ligger til at ryge ud.

Kevin rykker op som nummer 13.
Nu 14.
Og 15.

Gasly er ude.

Kevin Magnussen får lige røven med og er med i Q2.

Ude efter Q1 er:
Placering Kører Hold
16 Hartley Toro Rosso
17 Gasly Toro Rosso
18 Vandoorne Mclaren
19 Sirotkin Williams
20 Stroll Williams


Vettel sluttede hurtigst, men kun 0,0014 sekund hurtigere end Bottas.

Hos McLaren, slutter Alonso med at slå Vandoorne i samtlige kvalifikationer i år. Alonso sluttede som nummer 14, lige foran Magnussen.

Kevin Magnussen kan sende et takkekort til Honda, da det var Hondas Power Unit der svigtede for Gasly, i sidste sving, efter han var klart hurtigere end danskeren gennem det meste af omgangen.

Q2 er skudt igang.

Hamilton sætter den første tid. På Ultra soft dækket, som de håber på at kunne kvalificere sig på.
En meget stærk tid, som Bottas slet ikke kan matche. Han er hele 7 tiendedele sekund efter Hamilton.

Räikkönen rykker op som nummer 3, kun lige en anelse hurtigere end Vettel på 4. pladsen.

Mens Hamoilton ser ud til at kunne tage det roligt nu, ser det ud til at flere af de andre, kæmper for at få deres Ultra Soft dæk til at fungere godt nok.

Grosjean rykker HAAS raceren op som nummer 8, mens Magnussen kun er nummer 11 og dermed befinder sig i farezonen igen.

Der er 4 minutter igen og lige nu ligger Verstappen nummer 10, med Magnussen som nummer 11.

I farezonen er: Magnussen, Ericsson, Ocon, Perez og Alonso.

Alle er tilbage på banen. Vettel er ude på Ultra dækkene, mens alle de andre er på Hyper.

Alonso rykker forbi Perez.
Perez rykker tilbage forbi Alonso, men er ude.
Magnussen er nede som nummer 13.
Verstappen er nede som nummer 12. Han forbedre sig og rykker op som nummer 2.

Ricciardo holder P10 uden at sætte en ny tid og har dermed fordel med dæk.

Magnussen er ude. Han ender som nummer 13 efter det ikke lykkes for ham at forbedre sin tid.

Ude efter Q2 er:
Placering Kører Hold
11 Sainz Renault
12 Ericsson Sauber
13 Magnussen HAAS
14 Perez Force India
15 Alonso McLaren


Skidt indsats fra Kevin, der ender med at se sig slået i kvalifikations duellem med Grosjean, 11-10.

Q3 er skudt igang. 12 minutter til vi ved hvem der sikre sig den sidste Pole Position for i år.

Hamilton må være favorit, men Verstappen kan heller ikke udelukkes.

Skulle det lykkes for Verstappen, vil han sikre sig rekorden for at være yngste mand til at tage Pole. Lykkes det ikke i dag, vil han ikke sikre sig den rekord.

Hamilton satte hurtigste tid i Q2, på Ultra dækket. En tid der var hurtig nok til ny bane rekord.

De første tider er sat.

Hamilton er hurtigst, men kun lige foran Vettel.
Bottas nummer 3, Ricciardo 4 og Räikkönen 5.

Verstappen er nummer 6, Grosjean 7, Hülkenberg 8, Leclerc 9 og Ocon 10 og sidst.

5 minutter igen og der er tid ti let sidste skud.

hamilton er 57 tusindedele sekund hurtigere end Vettel, der har næste en tiendedel ned til Bottas.

Ricciardo er blot 3 hundrededele efter Bottas.

Med lige over 3 minutter igen, kører Hamilton ud på banen som den første.
De øvrige følger efter.

Hamilton har påbegyndt sin sidste omgang.
Han forbedre sig i sektor 1. Og sektor 2. det er meget hurtigt.

Hamilton forbedre sin tid med et vanvittigt halvt sekund.

Vettel er hurtigere i Sektor 1 og sektor 2, men han taber den i sektor 3 og slutter 0,331 sekund efter Hamilton.

Bottas kommer ind mellem Vettel og Hamilton og slutter som nummer 2.

Grosjean slutter som nummer 7 og dermed best of the rest igen.

Ricciardo ud-kvalificerede Verstappen på P5.

Leclerc imponere igen og slutter på P8, foran Ocon og Hülkenberg.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
HS
1:34.794 19
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
HS
1:34.956 19
3. Sebastian Vettel Ferrari
HS
1:35.125 18
4. Kimi Räikkönen Ferrari
HS
1:35.365 18
5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
HS
1:35.401 16
6. Max Verstappen Red Bull Racing
HS
1:35.589 14
7. Romain Grosjean Haas F1 Team
HS
1:36.192 15
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:37.309 12
15. Fernando Alonso McLaren
P
1:37.743 15
18. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:38.577 9
19. Sergey Sirotkin Williams
P
1:38.635 6
20. Lance Stroll Williams
P
1:38.682 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas’ protest over Racing Point Force India afvist Steiner: Kevin havde en kølevandslækage »