70 års jubilæums GP: Dagen Derpå

Englands GP version 2 var endnu et løb, hvor vind, vejr og strategier fik vendt op og ned på Formel 1-feltet. BMF1 kigger nærmere på løbet, dagen derpå.

England Grand Prix 2020 . Copyright McLaren

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 10/8 2020 klokken 17:08

Formel 1 har været en fast del af motorsporten de sidste 70 år. Det blev fejret i stor stil i weekenden, da 70 års jubilæumsløbet blev afholdt på Silverstone, hvor også sportens første officielle mesterskabsløb blev afholdt for præcis 70 år siden.

Silverstone har en stor historie bag sig, og den gamle flyveplads har en speciel plads i de fleste motorsports-fans’ hjerter.

Englands løb nr. 2 fik Red Bull-fansene helt frem i stolen og Mercedes-fansene til at bide negle. For resten af fansene var det ikke en særlig sindsoprivende oplevelse. Silverstone er ellers en bane, der burde have opskriften til et interessante løb. Det var dog ikke tilfældet i hverken F1, F2 og F3, hvor alle løbene mindede om Monaco-lignende tilstande, hvor paradekørsel og få overhalinger ikke gav andet end normal hvilepuls hos seerne.

Nico Hülkenberg lignede længe en stjerne der skulle gå ind og slå benene væk under sin teamkammerat og vise hvor skabet skulle stå. Det lykkedes også i kvalifikationen, og i løbet holdt
tyskeren også godt fat i toppen af feltet.

Hülkenberg måtte dog svinge endnu en tur i pit, 8 omgange inden det ternede flag. Der gik heller ikke mange millisekunder før de første beskyldninger kom om, at “rookien” var tvunget i pit, så han ikke sluttede løbet foran Stroll jr.

Disse beskyldninger blev meget hurtigt skudt helt ned af team og kører. Forklaringen viste sig at være, at bagdækkene havde såkaldte ‘blisters’, som resulterede i voldsomme vibrationer i raceren. Dermed havde dækkene ikke nået det ternede flag og femtepladsen.

Nico Hülkenberg treer i kvalifikationen til 70 års jubilæums GP på SilverstoneNico Hülkenberg treer i kvalifikationen til 70 års jubilæums GP på Silverstone
Copyright BWT Racing Point


Den største forskel fra sidste uges Grand Prix var, at de dæk Pirelli havde stillet til rådighed, var blevet en tand blødere på dækskalaen. Med Englands igangværende hedebølge, var det en spændende opskrift på masser af dækskifte under løbet. Den brandvarme og ru asfalt gjorde, at kørerne nu var nødt til at passe bedre på deres dæk - specielt efter sidste løbs katastrofale dækproblemer.

De fleste andre tophold frygtede hele ugen, at Mercedes ville foretage endnu en søndagstur i parken og stå øverst på podiet igen. Max Verstappen og Red Bull var snedige, og en alternativ dækstrategi sendte hollænderen i front.

Stærkeste kort på Mercedes-hånden lignede længe Valtteri Bottas. Med poleposition og førsteret til pitstops, var sejren nærmest givet på forhånd. At Bottas endte på tredjepladsen, bag Lewis Hamilton, var ikke noget der behagede finnen. Bottas kritiserede teamet for at have sovet i timen og sendt ham ud på en elendig strategi.

Teamchef Toto Wolff forklarede dog, at Hamilton oprindeligt skulle have været i pit på omgang 33 (lige efter Bottas), men at en dækanalyse af Bottas’ dæk viste, at verdensmesteren kunne fortsætte videre endnu og have en bedre strategi til sidst i løbet.

Sebastian Vettel havde endnu en svær weekend, med uheld og en langsom racer. Selv kritiserer Vettel chassiset og strategien. Teamchefen, Mattia Binotti, er åben for at give tyskeren lov til at prøve et nyt chassis, så det bliver spændende om tyskeren pludselig genfinder sig selv i weekenden.

Binotti mener dog ikke, at stragien var årsagen til problemet. Tværtimod mener han, at Vettels snurretur på første omgang havde en stor del af skylden.

Gnidningerne mellem Vettel og Ferrari virker til at være store, så det bliver interessant at se, om de kan få det på rette spor igen.

Haas-racerne havde endnu en forfærdelig weekend, og værst så det ud for Kevin Magnussen. Kmag havde store problemer med sin genopbyggede racer. En racer som hele tiden manglede 0,5 sek til teamkammeratens, til trods for at den skulle være identisk med den fra ugen før.

Danskeren håber på at få bygget en ny racer til løbet i Spanien, dog vil Günther Steiner gerne forstå problemerne først. Det nytter ikke noget at stå med det samme problem på et senere tidspunkt.

70 års jubilæums GP 2020. Haas under fredagens frie træninger. Kevin Magnussen70 års jubilæums GP 2020. Haas under fredagens frie træninger. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 4. Max Verstappen Red Bull Racing
H
M
H
1T19:41.993 2 25
2. 2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
H
1T19:53.319 2 19
3. 1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
H
1T20:01.224 2 15
4. 8. Charles Leclerc Ferrari
M
H
1T20:11.282 1 12
5. 9. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1T20:21.139 2 10
9. 10. Lando Norris McLaren
P
1T20:47.537 2 2
10. 16. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1T20:51.662 2 1
11. 7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T20:52.635 2 0
12. 11. Sebastian Vettel Ferrari
P
1T20:55.363 2 0
13. 12. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1T20:56.063 2 0
16. 13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
51 omg. 2 0
18. 15. George Russell Williams
P
51 omg. 2 0
19. 18. Nicholas Latifi Williams
P
51 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
43 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull går efter mesterskabet Nyt chassis til Vettel »