70 års jubilæum GP: 3. frie træning

Sidste træning inden kvalifikationen til årets 5. Formel 1 Grand Prix. Mercedes viste igen, at de er de hurtigste på Silverstone, men McLaren, Ferrari og Red Bull var med fremme, mens Haas sloges med Alfa Romeo om bundpladserne.

Steiermarks Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/8 2020 klokken 13:08

Williams ser ud til at være på vej ud af deres krise og melde sig ind i kampen, som et fast midterhold. Samtidig ser det ud til, at Latifi er ved at finde ud af, hvordan det er at køre en Formel 1 racer, ved at placere sig foran den roste Russell i den anden Williams.

En anden der må føle presset, er Lance Stroll hos Racing Point, der i den yderst velfungerende Racing Point racer, nu bliver presset af Nico Hülkenberg, der for anden weekend i træk, er vikar for Perez.

Det var ikke meget der var mellem de to, men i sidste weekend, var Stroll omkring 3 tiendedele hurtigere end Hülken, men nu er det så Hülken der er hurtigst.

Lando Norris fik lov til at sætte sig på Mclarens hurtigste tid, med en tid der var omkring et halvt sekund hurtigere end Sainz' i den anden McLaren, hvilket må siges at være godkendt af den unge englender.

Efter fredagens anden træning, var Daniel Ricciardo blandt de hurtigste, men det formåede han slet ikke at leve op til i denne 3. træning, da han måtte se sig placeret nede som nummer 14, omkring 3 tiendedele sekund efter Ocon i den anden Renault.

Verstappen i Red Bull viste igen, at de er virkelig hurtige, men da han var i et meget hurtigt forsøg, blev han forstyret af Stroll, hvilket er grunden til at han først er at finde nede som nummer 7.

Vi kan godt forvente at han vil være med til at udfordre Mercedes i kampen om pole position.

Ferrari var bedre med, hvis man udelukkende kigger på Leclerc. Vettel døjede fortsat med sin bil, som der siden 2. frie træning, har fået ny motor, hvilket samtidig betyder at han står overfor en straf. Det ligner ikke en god weekend for Vettel, igen.

Kevin Magnussen fik mere gang i sin Haas-racer mod slutningen af træningen, men ikke nok til at få ham væk fra bundplaceringen. Vi må håbe på, at han kan hive bare lidt mere ud af bilen, når der er kvalifikation.

Alfa Romeo og Haas var igen bundholdene, hvilket tyder på at det er de Ferrari motorer de er udstyret med, der er det helt store problem. Det virker til, at det ikke er en god deal Ferrari indgik med FIA efter sidste sæson.

Ud fra træningen i dag, er det klart Mercedes der står som favorit til at tage de forreste startplaceringer, men det ser ud til at kampen om de efterfølgende 10 placeringer, bliver uhyre tæt.

Det lover godt for den kommende kvalifikation.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:26.621 + 0.000 14
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:26.784 + 0.163 14
3. Lando Norris McLaren
M
1:27.202 + 0.581 19
6. Charles Leclerc Ferrari
S
1:27.328 + 0.707 17
7. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:27.455 + 0.834 12
8. Alexander Albon Red Bull Racing
S
1:27.474 + 0.853 14
10. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:27.627 + 1.006 21
11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:27.659 + 1.038 14
12. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:27.754 + 1.133 17
13. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:27.811 + 1.190 19
15. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:28.076 + 1.455 14
16. Nicholas Latifi Williams
P
1:28.125 + 1.504 13
17. George Russell Williams
P
1:28.349 + 1.728 16
20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:28.763 + 2.142 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« 70 års jubilæum GP: 2. frie træning 70 års Jubilæums GP - Kvalifikationen LIVE: Bottas »