Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 29/7 2018 klokken 16:07
Hamilton fik umiddelbart en fornuftig start, mens Bottas, Raikkonen og Vettel lagde sig ind på række. Det varede dog ikke længe før, at Vettel smuttede forbi Raikkonen. Også Kevin havde god fart i bilen og kom op som nummer syv, mens Grosjean var røget ned på en 12. plads. Ricciardo var derudover faldet helt ned på 16. pladsen grundet kontakt med Ericsson.
Resten af feltet kom alle fint igennem de første sving, det var dog med et par enkelte kørere, der havde kontakt. Leclerc var dog ligeså hurtigt ude af løbet, som det begyndte.
Hamilton begyndte hurtigt at skabe sig et hul bagud, mens der længere nede i feltet foregik en række dueller. Blandt andet mellem Ricciardo og Alonso.
Verstappen blev på sjette omgang sat ud af spillet uden motorkraft. Ricciardo havde samme oplevelse på Hockenheim, og det her var helt sikkert en episode, der ikke ville styrke forholdet mellem Renault og Red Bull, der i forvejen er anstrengt. Set med danske øjne bragte dette Kevin op på en sjetteplads, samtidig med at der blev indsat virtuel safetycar.
Ricciardo, der i starten var røget langt ned i feltet, demonstrerede ved flere lejligheder, at han har øje for sene indbremsninger - noget som både Alonso og Grosjean fik lov at opleve på første parket.
Der blev stille og roligt åbnet op for det strategiske udspil, da Ferrari trak Raikkonen ind på slutningen af omgang 14, og Mercedes svarede med det samme igen ved at trække Bottas ind.
Hamilton gik i pit på omgang 25, mens Vettel naturligvis overtog føringen for en stund. Raikkonen begyndte efterhånden at hente ind på Bottas på tredjepladsen, og på omgang 33 fik finnen DRS på sin landsmand, men han formåede dog ikke at holde helt fast.
Raikkonen gik igen i pit på slutningen af omgang 38, som kunne have flere mulige årsager. Vettel gik langt om længe i pit omgangen efter, og han fik påmonteret de blødeste dæk. Ferrari sigtede efter at kunne være kommet ud foran Bottas, men som Vettel måtte se i øjnene i pit udkørslen, så kom sølvpilen med finsk islæt susende forbi.
Det varede dog ikke længe før, at Vettel efterhånden nød godt af de blødere dæk og kørte sig tættere og tættere på, men den nødvendige overhaling udeblev denne søndag.
Hamilton var igen komfortabelt tilbage i front, mens Magnussen passede sig selv og sin syvendeplads, mens Ricciardo smed sin racer rundt på banen med nogle afsindige tider.
Vandoorne blev den tredje mand, der måtte takke af denne eftermiddag. Episoden frembragte en kort virtuel safetycar, mens Grosjean fik kørt sig ind i pointene.
Med 10 omgange tilbage var der ikke tvivl om udfaldet. Hamilton havde næsten kørt 20 sekunder ud til Bottas, der dog igen var kommet under pres fra Vettel. Bottas kæmpede hårdt for at bevare sine dæk, der nærmest var 10 år ældre end undertegnede. Kimi kom dog stormende bagfra op til Vettel.
Bedst som man troede, at Bottas havde sikret sig andenpladsen, og Vettel ikke formåede at køre sig forbi, så skete det. Vettel fik sat Bottas rigtigt op ud af første sving og ned mod det andet sving gik det galt for Bottas, der forbremsede sig, pådrog sig skader på frontvingen, røg ned som nummer fire, mens Vettel og Raikkonen nu var hhv. nr. to og tre.
Bottas var dog ikke helt færdig med at gøre sig uheldigt bemærket, da han på vej i sving 1 overvurderede sine bremsers evner uden frontvinge og bankede ind i siden på Ricciardo, der dog formåede at fortsætte. Kort efter fik Bottas besked på at give pladsen tilbage til Ricciardo.
På den måde blev det hele altså rystet lidt rundt med et par omgange til mål, hvor Hamilton efterfølgende kunne køre sig over stregen og lade sig hylde for sin anden sejr i træk. Imponerende af Hamilton, der både slog til i Tyskland og nu også Ungarn, mens Vettel og Ferrari har fået noget at tænke over i sommerpausen. Yderst godkendt var også Kevins performance og pointgivende syvendeplads.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)