Steiermarks GP: 2. frie træning

Endnu en tør træning, skulle hjælpe Formel 1 kørerne til at finde frem til det optimale setup, forud for løbet på søndag. Men lørdag ventes der regn. Verstappen toppede som hurtigste mand.

Mexicos Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/7 2020 klokken 16:07

HAAS havde store problemer med Kevin Magnussens racer, under den første frie træning, hvilket de heldigvis havde løst inden den anden træning, så Kevin kunne få sat nogle tider i denne træning.

Men begge HAAS racere, lå længe i den tunge ende af feltet, langt fra de hurtigste, der efter en time, var Red Bull, Mercedes og Racing Point.

Hos Renault sikrede Daniel Ricciardo, at mekanikerne ikke skulle kede sig, da han, inden han havde fået sat en tid, havde en voldsom afkørelse, hvor bilen blev pænt beskadiget. Ricciardo slap selv uskadt fra uheldet.

Ocon, i den anden Renault, havde en markant bedre 2. træning, uden at han på nogen måde virkede hurtig. Som i den første træning, var han mere end 1 sekund langsommere end hurtigste mand.

Hos Ferrari, var den helt gal igen. Vettel, der virker som om at han er kommet i "Bad Standing" hos Ferrari, roede rundt nede som nummer 16, mens Leclerc, som der satses alt på, kun var 9'er.

Sebastian Vettel var i så store problemer med sin racer, at han lå ind mellem de to Williams racere

Hos Red Bull havde Albon meget svært ved at følge med Verstappen. Med 20 minutter tilbage af træningen, var der næsten 8 tiendedele sekund mellem de to. Hvis Albon vil holde fast i sit sæde, skal der virkelig hankes op.

Det kan ikke udelukkes, at Albon allerede føler presset fra Vettel.

Alpha Tauri, der i år ser ud til at kæmpe mod Alfa Romeo, så bedre ud end tidligere. Men deres franske kører, Pierre Gasly, var ikke så glad for at de skulle bruge tid på at træne slipstream.

Under løbs simulationen, viste Alpha Tauri sig ganske godt kørerende.

Williams ser bedre kørende ud, end i mange år. Dog ligner Latifi mere og mere en mand, der ikke burde være i Formel 1, mens Russell ligner en mand, der burde sidde i en bedre bil.

Den anden rigmandssøn, Lance Stroll i Racing Point, ser ud til at være ved at have lært kunsten at køre en Formel 1 racer.

P4, dog hele 3 tiendedele sekund efter Perez på P3, er ganske fint.

Hamilton lignede en mand, der ikke helt følte sig tryk ved bil og bane. Med en tid der var hele 6 tiendedele langsommere end Bottas, lå han nede som nummer 6, kort inden afslutningen på træningen.

McLaren var med i den sjove ende af feltet, da Sainz formåede at sætte en tid, der var bedre end Hamilton, mens Norris endte på P8, to tiendedele sekund efter Sainz.

Summeret op, så var det skidt fro HAAS, men absolut også skidt for Ferrari.

Verstappen sluttede som hurtigste mand, blot 43 tusindedele sekund foran Bottas.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:03.660 + 0.000 27
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:03.703 + 0.043 35
5. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:04.333 + 0.673 44
6. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:04.348 + 0.688 26
7. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:04.437 + 0.777 28
8. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:04.541 + 0.881 30
9. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:04.706 + 1.046 34
11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:04.757 + 1.097 36
12. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:05.050 + 1.390 33
15. George Russell Williams Racing
P
1:05.588 + 1.928 33
16. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:05.613 + 1.953 39
17. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:05.655 + 1.995 48
18. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:05.790 + 2.130 36
19. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:06.096 + 2.436 37
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tysk medie: Flere F1-løb på vej i Europa Racing Point og Red Bull afviser Vettel »