Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/7 2020 klokken 12:07
Belært af erfaringerne fra sidste weekends Grand Prix på Red Bull Ring, er der flere hold der har indset, at deres aerodynamiske løsninger, ikke var helt på plads, hvilket har fået flere hold til at udstyre deres biler med de store airflow-grids, så de kan måle luftstrømmene omkring bilen.
Robert Kubica fik lov til at låne Giovinazzis Alfa Romeo, mens Jack Altkin havde lånt Russells Williams racer.
Hos HAAS, havde Kevin Magnussen en kedelig 1. træning, hvor det ikke lykkedes for ham at sætte en tid. Angiveligt var det problemer med bilens elektriske del, som man ikke fik løst.
Vi må håbe på, at det lykkedes for mekanikerne at få styr på Magnussens racer, inden 2. træning.
Når vi bliver i problemerne, fortsatte de for Williams og Latifi, som kort inde i træningen, fik problemer med Mercedes motoren og måtte stoppe ude på banen, hvilket udløste en virtuel sikkerhedsbil.
I den anden ende, fortsatte Racing Point med at imponere. Sergio Perez blev noteret for 1. trænings hurtigste tid i en bil, der bare virkede perfekt.
Perez spurgte, lidt undrende tilbage til pitten, hen mod slutningen, om hvordan hans tider så ud. Lidt som om at han ikke følte at de var så hurtige. Svaret var: "Det går godt, rigtigt godt!"
Max Verstappen i Red Bull raceren, var næsthurtigste mand på banen, under en tiendedel sekund efter Perez, mens Albon i den anden Red Bull havde svært ved at følge med kollegaen og endte nede som nummer 6. Hele 5. tiendedele sekund langsommere end Verstappen.
De to Mercedeser endte som nummer 3 og 4, med sidste weekends vinder, Valtteri Bottas som den hurtigste af de to.
Hos Ferrari så det ikke rigtigt ud til, at deres nye frontvinge gav dem den helt store revolution.
Fyrede Sebastian Vettel, var den hurtigste af de to, helt nede på 10. pladsen, 9 tiendedele sekund langsommere end Perez, mens Leclerc i den anden Ferrari måtte se sig henvist til P12, yderligere 7 hundrededele sekund bagud.
Når det så er sagt, kan vi se, at Formel 1 feltet er tættere end nogensinde før. Ocon på P13 var første mand, der var mere end et sekund langsommere end den hurtigste.
Ocon, der er kommet til Renault i år, efter et år på bænken, skulle gerne begynde at vise, at han har det der skal til og som man forventer af ham, men P13, mod Ricciardos P9, er ikke lige det som Renault havde håbet at se.
Der var dog kun en tiendedel sekund mellem de to.
Første løbs nummer 3, Lando Norris, havde heller ikke en god 1. træning. Han sluttede nede som nummer 14, mens Sainz i den anden McLaren, endte oppe på P7, markant hurtigere end Norris.
Der er blevet testet godt igennem, med nye stumper, på flere af holdene, hvilket kan være grunden til, at der ikke blev kørt så hurtigt som man ellers kunne forvente, nu hvor der lige har været kørt på banen.
Anden træning vil vise mere af styrkeforholdet, hvor også alle de faste kørere er tilbage bilerne.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)