Spaniens GP: Dagen Derpå

F1-sæsonen 2020 har afholdt sit sjette løb, og det blev et løb, hvor Mercedes dominerede feltet, og Magnussen igen fandt farten raceren. BMF1 kigger nærmere på løbet, dagen derpå.

Spaniens Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/8 2020 klokken 12:08

En af Europas mest populære feriedestinationer dannede ramme for F1-sæsonens sjette løb.

Endnu engang kunne Lewis Hamilton stille sig øverst på podiet, i hvad der blev et løb, som verdensmesteren kontrollerede fra start til slut. Podieplaceringen i England var nok til at matche Michael Schumachers rekord, for flest podieplaceringer i F1. Med podieplaceringen igen i Spanien kunne Hamilton så sætte ny rekord, med 156 ture på podiet.

Til trods for Hamiltons flotte sejr, så blev dagens mand i skysovs, den tidligere firedobbelte verdensmester Sebastian Vettel. Tyskeren blev kåret til ’driver of the day’ af F1’s-fans, for sin flotte præstation med at køre 39 omgange på soft-dækket. En fantastisk præstation på et dæk, som Pirelli havde anbefalet skulle køre 16 omgange.

Kevin Magnussen havde en dag, hvor der ikke blev trådt et skridt forkert. Danskeren fik en god start, forsvarede sit flot, og fik første stint på soft-dækket til at holde næsten lige så lang tid, som dem der startede på medium-dækket. Haas-teamet satsede på at en ét-stop strategi ville være hurtigst, men det viste sig senere at en to-stop strategi ville have været hurtigere.

Blå flag blev en af søndagens samtaleemner, da både Sergio Perez og Daniil Kvyat fik en fem sekunders straf for at ignorere blå flag (give plads til at blive overhalet med en omgang). Et emne som flere gange er kommet op blandt midterfeltet, da de også har deres egne kampe at kæmpe.

Spaniens Grand Prix 2020. Max Verstappen fejrer andenpladsen med teametSpaniens Grand Prix 2020. Max Verstappen fejrer andenpladsen med teamet
Copyright Red Bull Contentpool


Valtteri Bottas havde en lang dag på kontoret. Bottas var tæt på at nappe pole-position om lørdagen, og derfra gik det ned af bakke. En langsom start fra andenpladsen medførte, at endnu en position blev givet væk til Verstappen.
Bottas er også begyndt at mærke effekten af Mercedes’ nye marketing strategi, hvor både bil, tøj og kørerdragter er sorte, for at markere teamets forpligtelse til kampen for lighed.

Den sorte kørerdragt viser sig dog at være et problem for Bottas, da sort bliver varmere i solen. Det betyder at kørerdragten gør, at der bliver meget varmere nede i cockpittet. Den store mængde varme var også en af årsagerne til, at finnen tabte 3 kg under søndagens løb.

Det er endnu uvist om finnen skifter farve på kørerdragten, men Toto Wolff er enig i, at farveskiftet ikke skal have indvirkning på performance fra hverken kører eller bil.

Bilens motor og systemer er dog ikke blevet påvirket, da der sidder et varmebeskyttende lag under motorskjoldet.

Til trods for ét ekstra point for hurtigste omgang, så er point-forskellen mellem Mercedes-kørerne nu blevet udvidet så meget, at Bottas selv erkender, at mesterskabet er ved at glide ud af Bottas’ hænder.

Renault havde en utrolig skidt dag på kontoret, hvor begge kørerne gik glip af pointgivende placeringer. Daniel Ricciardo og teamchefen, Cyril Abiteboul, har lavet en aftale, om at få lavet en tatovering, hvis Ricciardo kommer på podiet. Det var højest sandsynligt ikke for at undgå disse tatoveringer, at Renault ikke kæmpede med oppe i toppen den her weekend.

Alexander Albon havde endnu en svær dag i Spanien, hvor alt bare var op af bakke for thai/englænderen. I kvalifikationen var han 7/10 sek langsommere end Verstappen, og i løbet blev han overhalet med en omgang af teamkammeraten. Det er ikke i orden for to kørere, med samme værktøj, at have så stor niveauforskel imellem dem.

Albon ligner fortid hos Red Bull, men problemet for energidrik-firmaet er, at puljen af interne kørere er på samme, eller lavere, niveau som Albon. Løsningen for teamet ville være at tage en ekstern kører ind, som kan presse Verstappen, og sørge for at teamet ikke mister mange vigtige point.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
M
1T31:45.279 2 25
2. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
S
M
M
1T32:09.456 2 18
3. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
S
M
1T32:30.031 3 16
6. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
S
M
65 omg. 2 8
7. 11. Sebastian Vettel Ferrari
M
S
65 omg. 1 6
8. 6. Alexander Albon Red Bull Racing
S
H
M
65 omg. 2 4
9. 10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
M
M
65 omg. 2 2
10. 8. Lando Norris McLaren
S
S
M
65 omg. 2 1
12. 12. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
S
M
M
65 omg. 2 0
15. 16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
65 omg. 1 0
17. 18. George Russell Williams
S
M
M
65 omg. 2 0
18. 19. Nicholas Latifi Williams
M
M
S
64 omg. 2 0
19. 17. Romain Grosjean Haas F1 Team
M
S
S
64 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 9. Charles Leclerc Ferrari
S
M
38 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: Løbs resumé Albon har ingen forklaring »