Ruslands GP: 1. frie træning

Bottas viste, at Mercedes igen er hurtige, mens Hamilton sluttede bagerst i feltet på P19, efter han kørte en helt anden testplan. Flere uheld satte sit store præg på træningen.

Bottas . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/9 2020 klokken 13:09

Det virkede som om, at banen i Sochi var fedtet eller meget støvet. Mange kørere havde store problemer med at finde greb i banen, hvilket førte til flere uheld.

Valteri Bottas viste dog, at Mercedes igen er holdet som man skal slå, hvis man vil vinde i Rusland, men det var noget overraskende Daniel Ricciardo i Renault raceren, der var hans nærmeste udfordre.

Nicolas Latifi i Williams raceren, var en af kørerne, der havde svært ved at blive på banen, hvilket udløste et rødt flag, dan han kørte voldsomt af i sving 10.

Carlos Sainz i McLaren, havde også problemer, men udløste dog kun gult flag, da han spandt af banen, men var ikke i større problemer, end han selv kunne komme tilbage og videre.

Hos HAAS, hvor begge kørere bliver mere og mere presset i forhold til kontraktfornyelse, viste Kevin Magnussen sig som den bedste af det to, ved at placere sin racer ind som nummer 16, to pladser og to tiendedele sekund, hurtigere end Grosjean i den anden HAAS.

Max Verstappen satte sin Red Bull racer ind på P3, efter han havde fået ny Honda-motor, mens Albon i den anden Red Bull racer, sluttede nede som nummer 8, mere end 6 tiendedele sekund efter Verstappen.

Albon er den eneste med Honda-Power, der ikke har fået ny motor op til denne weekend, hvilket måske kan forklare noget af forskellen.

Hos Racing Point var det igen Perez der var den hurtigste af de to, da han sluttede på P4, uden nye opdateringer på bilen, som kun er blevet tildelt Stroll, der sluttede på P5, næsten to tiendedele sekund langsommere end Perez.

Sebastian Vettel, der nu officielt er Aston Martin kører fra næste sæson, havde en rimelig god dag på kontoret, da han sluttede som nummer 9. Og her er det gode for Vettel, ikke P9, men at Lelerc i den anden Ferrari sluttede nede på P11, mere end et halvt sekund langsommere end tyskeren.

Den glatte bane forventes dog at forbedre sig meget inden 2. træning, hvilket betyder at der forventes markant bedre tider og at der vil blive byttet lidt rundt på bilerne.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:34.923 + 0.000 13
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:35.577 + 0.654 22
7. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:36.230 + 1.307 21
8. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:36.254 + 1.331 24
9. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:36.323 + 1.400 22
10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:36.706 + 1.783 25
11. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:36.896 + 1.973 23
12. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:36.970 + 2.047 8
13. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:37.110 + 2.187 28
16. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.430 + 2.507 22
17. George Russell Williams Racing
P
1:37.595 + 2.672 23
18. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.649 + 2.726 24
19. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.716 + 2.793 18
20. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:37.784 + 2.861 11
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner om Perez Officielt: Domenicali afløser Carey »