De fleste havde utvivlsomt regnet med, at Red Bull, med deres nyudviklede Renault-motor, ville ligge længere fremme i tidstabellen under den netop overståede vintertest i Barcelona, men de var ikke helt, hvor de havde ventet.
Bl.a. kæmpede Renault med pålideligheden af deres ERS (Energy Recovery System), hvilket i sig selv er ret katastrofalt. Problemerne betød, at Renault måtte køre med en konservativ motorindstilling. Alligevel er der plads til begejstring hos fabrikkens eget team, Renault F1’s CEO Cyril Abiteboul.
På spørgsmålet om hvordan fabrikken vil balancere Red Bulls ønske om større konkurrenceevne ud mod bedre holdbarhed, sagde Abiteboul: ”Det er helt klart, at de (Red Bull, red.) vil være i en position, hvor de kan kæmpe med om mesterskabet.”
Red Bull forventer en mesterskabsmotor - Barcelona 2017 pre-season test.
Copyright Red Bull Contentpool
”Vi ved, at vi er i stand til at gøre vores bedste for at give dem det – hvilket betyder, at vi giver dem en pålidelig motor fra første løb.”
”Jeg tror, at vi er ved målet, og måske har vi endda overskredet det i forhold til holdbarhed,” oplyste han. ”Vi kom hertil med en helt ny motorarkitektur, ikke kun i forhold til ICE’en (Internal Combustion Engine, forbrændingsmotoren, red.) men også med ERS’en.”
"Det er en ganske stor udfordring, især med hensyn til pålidelighed, og det overraskede os ikke. Vi forventede at støde på nogle vanskeligheder, og vi fik dem også.”
Barcelona 2017 pre-season test 2 - Renault Sport F1. Jolyon Palmer
Copyright Renault F1
"Men den gode nyhed er, at det ikke er spildt, hvilket betyder, at ydeevnen er der, når vi forsøger at trække flere kræfter ud af den. Det gjorde vi dog ikke så tit (under testkørslerne, red.), fordi vi virkelig styrede distance og motordele, som stadig er kritiske forhold.
”Men vi har konstateret, at al den performance, som vi håbede på, var til stede.”
”Alt kan selvfølgelig ske i Melbourne, men vi gør alt hvad vi kan for at det kun er gode ting, der sker i Melbourne,” lovede Abiteboul.