Som Formel 1-kører har man aldrig fred. Man åndes konstant i nakken af opkomlinge fra de underliggende løbsserier og ikke mindst af konkurrenterne fra andre teams på gridden. Det er, hvad man roligt kan sige at Renault F1’s to kørere, Kevin Magnussen og Jolyon Palmer, nu må se i øjnene.
Således udtaler Renaults CEO, Cyril Abiteboul, i dag til Autosport, at teamet er på udkig efter en karismatisk lederskikkelse som førstekører, men han understreger samtidig, at Magnussen og Palmer også indgår i disse overvejelser.
”Fra Renaults side leder vi efter folk, som viser, at de ønsker at byde ind på vores langtidsprojekt,” udtaler Abiteboul.
Renault Sport F1's CEO, Cyril Abiteboul.
Copyright Renault F1
Herefter bliver Renault-bossen lidt mere specifik i sine jobkrav.
”Vi ønsker, at de skal være i stand til at optræde som ledere og ambassadører for brandet (Renault, red.) og for teamet.”
”Det er selvfølgelig ikke nemt, når man er ung. Så der vil komme mere fra dem (Magnussen og Palmer, red.) i forbindelse med deres engagement og evner til at tage rollen som ledere.”
”Det behøver vi,” lyder det klare budskab fra Abiteboul.
”Når jeg ser på alle de store teams, så har de alle støttet sig til lederskabet hos karismatiske kørere som Vettel, Michael Schumacher, Rosberg og så videre… og det kommer vi også til at skal gøre.”
”Dermed siger jeg ikke, at vi ikke har kapaciteten til det allerede nu, men vi kommer til at skulle bruge det på et tidspunkt, når tiden er inde.”
Jolyon Palmer
Copyright Renault Sport
Noget tyder dog på, at øksen ikke svinges over det nuværende kører-lineup lige med det samme.
”Det vil dog være unfair at drage konklusioner for hurtigt uden tilstrækkelig indsigt, data og andre kendsgerninger,” lyder det fra Abiteboul.
”Vi ved jo, at Lewis Hamilton, Fernando Alonso og så videre alle har kontrakt, så vi vil ikke begynde på noget i denne vinter.”
”Det er bedre, at vi ikke haster nogen beslutninger igennem, men i stedet tager den tid, der skal til, for at danne os et overblik og få en mening om, hvem vi så vil prioritere. Det vil være den bedste vej frem.”
Kevin Magnussen skal også optræde som ambassadør for Renault.
Copyright Renault Sport
Det har dog været tydeligt for enhver, at kørerne ikke har haft det mest optimale udstyr at udfolde deres talent og karisma i, hvilket Abiteboul da også erkender.
”Et antal løb har været ødelagt af forskellige aspekter omkring bilen og dens pålidelighed,” indrømmer Renault-bossen. ”Motorenheden har vist sig meget pålidelig, men det har bilen ikke, desværre.”
"Dette skyldes at vi først meget sent sidste vinter kunne sammensætte hele pakken, men strukturen er ved at tage form.”
Når det kommer til de nuværende kørere, ser Abiteboul stadig perspektiver.
"Med hensyn til kørsel ser jeg, at Jolyon virkelig er ved at komme op i fart. Det er meget imponerende.”
"Kevin har kapaciteten til at gøre det bedre, og når jeg siger det, er det ikke for at ramme ham. Det betyder bare, at vi fortsætter med at tro på ham."
Jolyon Palmer og Kevin Magnussen
Copyright Renault Sport
Og hvad med den talentfulde Esteban Ocon, som har vist sig skræmmende hurtig under Renaults seneste fredagstest på Hockenheim?
”På et tidspunkt vil Esteban vise, hvad han er i stand til – ikke bare i garagen, men også i bilen. Det ønsker vi for ham. Han er i gode hænder – de meget dygtige hænder hos Toto (Wolff, Mercedes-chef, red.) og Renault.”
Hvis man et øjeblik forsigtigt trækker i snorene til den rød-hvide klaphat, kan Abitebouls udtalelser om Magnussen (se ovenfor) tyde på, at Renault allerede har besluttet sig for at beholde danskeren i næste sæson.
Men udtalelsen viser også med al tydelighed, at det 23-årige danske talent i den grad dels skal træde på speederen men også træde endnu mere i karakter og dermed indtage den lederskikkelse, som teamet efterspørger. Ellers står andre klar i kulissen.
Kevin har fået et, tilsyneladende, velment vink med en vognstang fra Abiteboul: vi vil gerne beholde dig, men det er udelukkende på betingelse af, at du viser, hvad du virkelig kan – både på banen og udenfor som ambassadør for Renaults brand.