Som tingene er lige nu, står Red Bull uden en motorpartner fra og med 2022, og det har tvunget det private team til at tænke kreativt. Ifølge teamets særlige konsulent, Dr. Helmut Marko, er det nemlig ikke helt så enkelt blot at bestille en motor hos Renault i stedet for, noget som den franske fabrik vil være forpligtet til ifølge regulativet.
"Det er et meget komplekst emne. Præcis lige så kompliceret som disse motorer,” udtalte Marko til den tyske Tv-kanal
Sport1.
"Vi foretrækker, forudsat at samtalerne med Honda ender positivt, at vi overtager IP-rettighederne (Intellectual Properties, red.) og alt, hvad der er nødvendigt, for derefter at forberede og selv montere motorerne i Milton Keynes.”
Herefter begrundede Marko, hvorfor teamet ønsker at arbejde med egne motorer.
”Alle motorkonstruktørerne har deres eget team, og det betyder, at de udvikler motoren omkring deres eget chassis,” sagde han.
Steiermarks Grand Prix 2020. Max Verstappen med Honda-power og full-wet dæk
Copyright Red Bull Contentpool
”Vi ville så få noget, hvor vi skulle tilpasse vores chassis og vores ideer efterfølgende, og vi ville blive konfronteret med en teknisk løsning, som vi ville være tvunget til at acceptere.”
"Derfor er Honda-løsningen vores favorit. Ikke desto mindre undersøger vi alle muligheder.”
Men Red Bull har dog et klart krav til FIA, hvis modellen med eget motorprogram skal gå op i en højere enhed.
"Men dette er kun muligt, forudsat at motorerne fryses (udviklingen, red.) senest ved første løb i 2022. Vi har ikke råd til yderligere udvikling, hverken teknisk eller økonomisk.”
“Det er en klar forudsætning,” lød det fra Helmut Marko.
Såfremt projektet lykkes, vil Honda også fortsætte med at levere motorenheder til søsterteamet AlphaTauri.