Selv om Daniel Ricciardo var den første til at passere det ternede flag i weekendens grand prix i Baku, har vinderbilens team, Red Bull, nu færre kilometer under bæltet i sæsonen end griddens prygelknabe nr. 1, McLaren-Honda.
Den lidet misundelsesværdige placering blev udløst af Max Verstappens exit på fjerde omgang i Baku. Således har hollænderen dermed kun gennemført 277 omgange totalt i sæsonen. Kun testkøreren Antonio Giovinazzi og veteranen Jenson Button har kørt færre.
Over de seneste otte løb har Red Bull samlet set kun gennemført 685 omgange, hvilket, ret overraskende, er 31 omgange færre end det evigt uheldsramte McLaren-Honda. I den modsatte ende af tabellen har Force India med sine 956 omgange kørt flest og Mercedes med 946 omgange næst flest.
Red Bull racere har været flittige gæster i garagerne i år.
Copyright Red Bull Contentpool
Årsagen til Verstappens DNF i både kvalifikation og løb er i mellemtiden fundet, og den skyldes en olielækage på Renault-motoren. Ikke overraskende er Red Bulls teamchef, Christian Horner, stærkt utilfreds med den franske motorleverandør, Renaults, ustabile performance.
"De to fejl som Max har, var fuldstændig uafhængige af hinanden. Det var et pludseligt tab af olietryk, og de (bilerne, red.) fungerer temmelig dårligt uden olie,” lød det sarkastisk fra Horner.
"Renault skal foretage den rigtige ’post mortem’ (undersøgelse efter død, red.) og forstå, hvad den egentlige årsag til fejlen skyldes."
Fra flere sider har der været gisnet om, at Renaults problemer skyldes, at Red Bull skruer for meget op for ydelsen for at hænge på i top-3, men det vil Horner ikke skrive under på.
"Jeg er ikke sikker, for at være ærlig. Du ved, årsagen til det svigt, vi havde i Montreal, havde intet med ydelsen at gøre,” understregede teamchefen. "Du kan ikke bebrejde folkene på gulvet og bag kulisserne. De kæmper hårdt.”
”Og du ved, som et racerteam er vi altid utålmodige efter at få mere ydeevne og bedre pålidelighed," lød det fra Horner.