Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/6 2023 klokken 13:06
Formel 1 er på vej mod en grønnere hverdag. Flere initiativer er allerede indført, heriblandt grønnere transport af Formel 1-udstyret i Europa, og i 2026 skal det være grønt at køre selve bilen. Formel 1 har større ambitioner for motorsportens kongeklasse og i Østrig skal der indsamles data, der kan være med til at forme fremtiden for sporten.
I Østrig vil Formel 1 bruge et mere effektivt energiproduktionssystem, som er det, sporten bruger til at drive Formel 1-paddocken, pitlane og hele F1’s broadcast-område. Forventningen med dette er, at de vil have 90 % kulstofreduktion i forhold til sidste års Grand Prix i Østrig.
Det skal dog lige siges, at det kun er et prøveprojekt i Formel 1’s søgen efter vedvarende løsninger til fremtidige events.
Dette nye kulstofreducerende system skal give energi nok til at drive hele operationen bag F1-weekenden, og det vil blive drevet af grønnere alternativer heriblandt biobrændstof - som F1 også benytter i DHL-lastbilerne til de europæiske løb.
Derudover vil strømmen også blive leveret af 600m2 solpaneler inde i det sidste sving. De skal bidrage med ca. 2,5 MWh.
Det er ikke kun grønt, fordi generatorerne skal køre på biobrændstof. Det er også grønnere, fordi holdene ikke skal medbring egne generatorer, hvilket både er omkostnings- og miljømæssigt besparende.
Formålet med dette forsøg er, at F1 vil indsamle data, som kan være med til at danne rammen for fremtiden.
Ellen Jones, Head of ESG, Formel 1, udtaler:
"Formel 1's tilgang til at drive innovation, der skaber meningsfuld indflydelse og indflydelse på den bredere verden går ud over hybridmotorer og bæredygtige brændstoffer.”
“Denne tilgang driver alt, hvad vi gør, herunder hvordan vi drive vores egen drift, og forsøget i Østrig er det seneste eksempel på dette, hvilket viser engagementet fra Formel 1 og nøgleinteressenter til at udvikle nye måder at arbejde på.”
“Brug af den nyeste teknologi og innovationer, fortsætter vi med at udforske nye muligheder for at levere begivenheder på en mere bæredygtig måde for at reducere vores CO2-fodaftryk,” slutter Ellen Jones.
Ian Stone, Logistics Director, Formel 1, udtaler:
“Dette energiforsøg er det seneste fremstød for mere bæredygtig drift, hvilket er et led i vores overordnede mål om være ‘Net Zero’ i 2030 og viser ønsket på tværs af paddocken fra nøgleinteressenter, som har købt ind i ambitionen og forståelsen af, hvorfor det også er vigtigt.”
Der er ikke kun den åbenlyse fordel ved reduktion af energiforbrug og CO2-udledning, men logistisk giver det os mulighed for at skabe en mere strømlinet tilgang til at drive Grand Prix-begivenheder,” slutter Ian Stone.