Af: Andreas Hansen (ah@bmf1.dk) d. 30/6 2023 klokken 11:06
Der var masser af drama under kvalifikationen til Canadas Grand Prix. Vejret spillede en stor rolle, men det gjorde trafikken i den grad også. Eksempelvis så vi, hvordan Carlos Sainz blokerede Pierre Gasly, hvilket fik franskmanden op i det røde felt.
Det har åbnet for en diskussion om, hvordan man bedst løser problemet med trafik under kvalifikationen. På torsdagens pressemøde forud for Østrigs Grand Prix fik kørerne mulighed for at give deres bud på en løsning.
Fernando Alonso foreslår, at man ændrer kvalifikationsformatet på korte baner som eksempelvis Østrig.
”Der er flere måder at forbedre det på. En måde er ”enkelt-omgang-kvalifikation”, ligesom man tidligere har gjort. Det vil være ideelt i min optik,” siger Fernando Alonso.
Alosno mener, at løsningen vil være ideel for sponsorere og fans, fordi der kun er en enkelt bil på banen ad gangen, og dermed er der fuld opmærksomhed på den ene bil. Ifølge Alonso vil det også skabe mere drama, fordi vejret kan skifte, og det kan betyde, at andre biler og kørere kan komme på pole.
Carlos Sainz fik også mulighed for at give sit besyv med på spørgsmålet. Har foreslår i stedet, at man inddeler bilerne i to grupper i Q1, så man ikke har for mange biler på banen på én gang.
”Den hurtige løsning er at dele Q1 op i to dele. 10 biler, en fra hvert team i en gruppe. I Q2 er trafikken allerede blevet en del bedre og Q3 er ikke et problem,” fortæller Carlos Sainz.
Han var selv stor fan af det format, som Alonso foreslår. Carlos Sainz tror, at det vil være sjovt for kørerne og godt for sponsorerne. Han er dog mere skeptisk omkring, hvad det vil betyde for tv-seerne.
”Måske bliver det lidt for kedeligt til TV. Men jeg ved det ikke, det kommer også an på teknologien. Måske kunne man indsætte en ”spøgelsesbil” med den hurtigste tid. Det tror jeg kan lade sig gøre i dag med den teknologi der er til rådighed.”