Optakt til Østrigs Grand Prix

Der venter masser af spænding, når vi i denne weekend tager hul på en sprintweekend i Østrig. Er Ferrari gået i stå, og hvordan kommer nye track limits til at påvirke den kommende weekend? Her kan du læse vores optakt til Østrigs Grand Prix.

Max Verstappen. Østrigs GP 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Andreas Hansen (ah@bmf1.dk) d. 27/6 2024 klokken 10:06

Før første gang siden Miami er det blevet tid til en sprintweekend i Formel 1. I de sidste fire løb har fire forskellige kørere været på pole position. Derfor bliver det spændende at se, hvem der rammer det rigtige setup med bare en enkelt træning inden kvalifikationen til sprinten.

Er Ferrari gået i stå?
Ferrari lignede længe det eneste hold, der kunne kæmpe med om en sejr mod det dominerende Red Bull-team. Men i de seneste løb er det som om, at det italienske team er gået i stå. McLaren er nu teamet, der er den største udfordrer til Red Bull, mens også Mercedes har gjort fine fremskridt.

Det er selvfølgelig muligt, at de seneste baner ikke har passet til Ferrari-bilen, men det må alligevel være et hovedbrud for Frédéric Vasseur, at de andre teams har overhalet Ferrari indenom. Vasseur mener dog ikke, at de andre teams har udviklet deres biler mere end Ferrari.

Det bliver spændende at se, om Ferrari i denne weekend kan være med helt fremme, eller om den haltende stime fortsætter.

Nye track limits
Track limits har længe været en udfordring i Østrig. I 2023 var der over 1200 sager omkring kørere, der havde kørt ud over banens afgrænsning. Det har man nu forsøgt at komme til livs ved at lægge grus i udgangen af de sidste sving på banen.



Det bliver spændende at se, hvordan ændringen kommer til at påvirke både kvalifikationen og løbet. Kørerne skal ændre deres tilgang til de sidste sving, og hvis de ikke rammer svingene rigtigt, er der nu kontant afregning.

Udover grus vil man i denne weekend bruge AI til at kontrollere track limits. Dermed kommer hele processen omkring track limits forhåbentligt til at gå meget hurtigere, end vi har set i de seneste år.

Fakta
Red Bull Ring byder på 4,3 kilometer asfalt og blot 10 sving. Med tre DRS-zoner er der rig mulighed for overhaling. Den første DRS-zone finder vi mellem sving 1 og 3, den næste mellem 3 og 4 og den sidste på start/mål-langsiden.

Pirelli medbringer i denne weekend den anden ende af spektret, når det kommer til dæk. I denne weekend er det de blødeste dæk i form af C3, C4 og C5.

Der bliver nok at følge med i fra Red Bull Ring i denne weekend. Sprinten køres lørdag kl. 12, mens løbet køres søndag kl. 15. Det hele kan følges på Viaplay og F1 TV Pro. Sprinten kan følges på TV3 Sport, mens løbet kan ses på TV3+.

OM SKRIBENTEN

Andreas fra BMF1 Andreas er studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sargeant til IndyCar Gasly forlænger med Alpine »