”Drive To Survive er tættere på Top Gun end en dokumentar,” udtaler Mercedes-chefen Toto Wolff i første afsnit i Drive To Survive sæson 5.
Toto Wolff har ret: Drive To Survive er mere en underholdende dramaserie end en dokumentar om livet i Formel 1. Men det betyder ikke, at det ikke kan være god underholdning.
Drive To Survive sæson 5 er et trin op i forhold til den skuffende sæson 4.
Netflix serien Drive to survive
Copyright netflix
Set med de danske briller er det rart at have Kevin Magnussens fantastiske comeback til Haas med i Drive To Survive, der både viser familiemennesket Magnussen og den succesfulde fuldblodsracer, der imponerede alt og alle med sin 5. plads i sæsonens første løb.
Danskerens poleposition i Brasilien nævnes dog kun i en bisætning i sidste afsnit, hvilket virker underligt undereksponeret præstationen taget i betragtning.
Til gengæld er Günther Steiner er som altid stjernen i Drive To Survive, lige meget hvad han udtaler sig om:
Efter Ruslands angreb på Ukraine udtalte tyroleren, at Nikita Mazepin er en ”kollateralskade”, og at han er færdig med russere resten af sit liv. Det åbnede som bekendt døren for Kevin Magnussens comback.
Brasiliens Grand Prix 2022. Günther Steiner står klar på gridden
Copyright Haas F1
Generelt lægger Drive To Survive glimrende fra land i afsnit et med fortællingen om Kevin Magnussen, Haas, et tilbageblik på 2021 og spændingen med det nye reglement for Formel 1-bilerne fra 2022.
Desuden vises et charmerende indslag med Günther Steiner og Mattia Binotto, der kører en tur i de italienske bjerge i en gammel lysegrøn Fiat 500 på vej til vinsmagning. ”Don’t drink and drive” – men nu er det jo Günther Steiner, så han er tilgivet. Binotto blev som bekendt fyret senere i sæsonen...
En anden fordel ved Drive To Survive sæson 5 er, at Max Verstappen nu er med – igen. Han glimrede med sit fravær i sæson 4.
Bahrains Grand Prix 2022. Max Verstappen P2
Copyright Red Bull Contentpool
Efter man har set et par afsnit af Drive To Survive begynder man dog at kunne genkende den klassiske formel, som de enkelte afsnit er bygget op efter: Konfliktpotentiale, dramatisering, Formel 1-floskler og en form for forløsning i fortællingen.
Formlen genkendes måske bedst i afsnit 4, der handler om Mick Schumacher: Drive To Survive fortæller historien om Mick Schumacher og forventningspresset på hans skuldre på grund af hans efternavn.
I løbet af afsnit 4 ser vi, hvordan Mick Schumachers talent fom Formel 1-kører drages i tvivl hos Haas, bl.a. da Gene Haas fortæller Günther Steiner over telefonen, at ”man kan ikke udvikle talent”, efter Mick Schumacher smadrede sin Haas – igen -denne gang i Monaco.
Shumachers HAAS
Copyright Haas F1
Men i løbet af afsnit 4 får vi også alle Formel 1-floskler præsenteret som perler på en snor, når Schumachers præstationer bliver bedømt: ”Som F1-kører vil du altid vinde”, ”som F1-kører vil du altid slå den teamkammerat”, "som F1-kører skal du være egoist", ”hvis du ikke præsterer som F1-kører, er du færdig”, ”i F1 er det kun resultaterne, der tæller” osv.
Til sidst i afsnit 4 kommer så ”forløsningen” for Mick Schumacher, da han henter point på banen i Austin og slår Kevin Magnussen. Dermed sættes historien om Mick Schumacher i et positivt skær, der især vil glæde de tyske seere, selv om alle ved, at han ender med at blive fyret fra Haas.
Det er ikke noget nyt, at livet i Formel 1 er hårdt, uretfærdigt og ubarmhjertigt, men som seer af Drive To Survive kan man ikke undgå at blive træt af at høre flosklerne gentaget til hudløshed i hvert eneste afsnit.
Sjovt nok fortæller Drive To Survive ikke noget om, at Mick bliver reservekører hos Mercedes. Vi hører heller ikke noget om, at Mattia Binotto siger op hos Ferrari. Vi får intet at vide noget om dramaet mellem Mercedes, Red Bull og FIA efter Abu Dhabi 2021. Og vi hører desværre heller ikke ret meget til eller om Sebastian Vettel, der afsluttede sin karriere i 2022.
Abu Dhabis Grand Prix 2022. Afsked med Sebastian Vettel
Copyright Red Bull Contentpool
I det hele taget virker Drive To Survive sæson 5 underligt selektiv i de dramatiserede konflikter:
I afsnit 7, der bl.a. handler om Sergio Perez, sættes der fokus på mexicanerens ringe præstationer hos Red Bull. Igen må vi lægge øre til Formel 1-flosklerne om, at man altid skal levere, slå teamkammeraten, men i og med at ”forløsningen” i fortællingen sker ved, at Sergio Perez vinder Monacos grandprix efter at have været under pres, mangler der en brik i Drive To Survives konfliktfyldte univers:
Var Max Verstappen ikke sur på Perez efter Monaco, fordi han kørte galt med vilje? Hvorfor nægtede Verstappen at hjælpe Perez med at sikre andenpladsen i mesterskabet senere i sæsonen? Den konflikt har man åbenbart valgt fra.
Desuden havde Sergio Perez vist skrevet under på en ny kontrakt hos Red Bull, INDEN han vandt Monacos grandprix. Men i afsnit 7 får man indtryk af, at det først skete efter Monaco.
Sergio Perez fejrer sejren i Monacos GP. Monaco 2022
Copyright Red Bull Contentpool
Drive To Survive fokuserer desuden meget på det, der skete uden for banen: Mercedes’ problemer med bilen, Alpines problemer med Piastri og Alonso, og Red Bulls problemer med at overholde budgetloftet. Igen følger hvert afsnit formlen: konflikt, drama, floskler og forløsning. Alt fortælles til en dramatiseret lydkulisse, der ville være en Christopher Nolan-film værdig.
Ikke desto mindre har producenterne af Drive To Survive lært af kritikken, som sæson 4 fik: Will Buxton holder nu færre improviserede kunstpauser, når han udtaler sig om kørerne, de forskellige teams og Formel 1 generelt, og der er skruet en lille smule ned for Formel 1-patosen.
Alligevel virker et par af afsnittene i Drive To Survive sæson 5 lidt for lange: Fortællingen taber fart, især når F1-flosklerne gentages, når kørerne udtaler det samme lige efter hinanden, og når der vises de samme lange scener fra de samme løb på de samme baner igen og igen. Enkelte afsnit kunne sagtens være 10 til 15 minutter kortere.
Valtteri Bottas i sin Alfa Romeo-racer.
Copyright Alfa Romeo F1 Team ORLEN
Men alt taget i betragtning er Drive To Survive sæson 5 god underholdning på trods af de overdramatiserede og til tider pyntede fortællinger.
Som ægte Formel 1-fan ved man, at virkeligheden har overhalet Drive To Survive flere gange.
Det ændrer dog ikke på, at Drive To Survive har én absolut stjerne: Günther Steiner. Og producenterne af Drive To Survive ved det godt og spiller på det. Uden den storbandende og bramfrie Haas-chef ville Drive To Survive slet ikke være, hvad det er i dag.
Günther Steiner i paddocken
Copyright Bil Magasinet BMF1
4 ud af 5 stjerner.