Alle Formel 1-fans ønsker tætte kampe og hård konkurence i kampen om mesterskabstitlen, hvilket ikke just er, hvad man har oplevet de seneste seks år, hvor Mercedes har domineret totalt. Den manglende konkurrence er heller ikke blevet bedre af, at Honda den 2. oktober i år offentliggjorde, at fabrikken trækker sig fra Formel 1 for at fokusere på e-teknologien.
På den baggrund er nyheden om at Mercedes nu vil forstærke sit engagement i Formel 1 måske ikke gode nyheder, men læs alligevel videre.
Således annoncerede den tyske bilproducent tirsdag, for sin investorkreds, at fabrikken fremover vil styrke sit engagement i elektrificering af bilproduktionen.
Den gode nyhed er, at den øgede fokus på e-teknologien vil få en positiv afsmitning på fabrikkens Formel 1-team. Engagementet anes allerede med gadebilen Project One, der er udstyret med samme monster motorenhed, som allerede ligger Mercedes’ F1-racer. Her bærer enheden det mere mundrette navn PU (power unit).
Project One er planlagt lancering i 2021 og skal nok blive et tilløbsstykke.
Mercedes AMG-fabrikken. CNC maskiner
Copyright Mercedes AMG
Lanceringen af superbilen bruges til at knytte endnu stærkere bånd mellem fabrikkens F1-team og tuningsdivisionen AMG. Det antydes, at den øgede fokus fremover vil blive endnu mere synlig på F1-bilernes bemaling, hvor AMG-logoet vil fremtræde mere markant end i dag.
”Vi vil bruge teknologiudviklingen i Formel 1 til yderligere udvikling af højtydende hybridbiler, men også gå ind i andre spændende teknologier i fremtiden og overføre disse til vores AMG-biler,” oplyste Mercedes-koncernens direktør Ola Kallenius.
"Med Project One tager vi drivlinjen fra Formel 1 og sætter den på vejen.”
"Så det kommer bare naturligt for os at geare Formel 1 (-teamet, red.) endnu mere mod AMG fremover.”
Det store spørgsmål er, hvad Renault og Ferrari har at svare tilbage med. For i de seneste seks år har alle lært, at når Mercedes fokuserer skarpt, er de svære at slå.
Under alle omstændigheder er det motoriserede våbenkapløb skudt igang.