Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 8/9 2017 klokken 08:09
Der er ikke mange, som er i tvivl om, at McLarens samarbejde med Honda har gjort ondt på dem.
Siden skiftet til den japanske producent, som ellers har historien med sig, har det nærmest været en stor nedtur.
At Honda efterhånden er begyndt at levere en nogenlunde motor, der dog mangler stabilitet, ændrer ikke ved, at McLaren ikke kan fortsætte samarbejdet, hvis de vil holde fast i sponsor og fans.
På den baggrund, er det ikke den store overraskelse, at McLaren for flere måneder siden begyndte at lede efter en ny teknisk partner.
En udfordring har dog været, at FIA har forlangt, at så længe Honda ønsker at være med i Formel 1, er der også et hold der skal køre med deres motorer.
Når det p.t. er McLaren, der har dem, så er det også deres opgave at hjælpe Honda til at få en ny partner, hvis de vil ud af af aftalen.
Længe så det ud til at blive Sauber, som var klar til skiftet væk fra de gamle Ferrari-motorer, men med ny økonomi og en interesse fra italienernes side i at få et "junior"-hold, endte Sauber med at blive hos Ferrari, hvormed McLaren ikke var sluppet af med Honda-motoren.
Men når det nu meldes ud, at Renault er klar til at levere motorer til McLaren, hænger det sammen med, at Toro Rosso er klar til at tage Honda-motorerne til sig.
Forhandlingerne har stået på et godt stykke tid og efter løbet på Monza, hvor der flere gange var antydninger af, at der var indgået en aftale men at man ventede på den endelige udmelding fra Toro Rosso.
Nu skulle den del så være på plads, hvormed der forventes en officiel udmelding meget snart. Af markedsføringsmæssige årsager kan den dog ende med at vente til Japans GP.