I den sidste artikel i vores interviewserie med TV3s reporter Luna Christofi får vi bl.a. svar på, hvilke personer i F1, der har gjort størst indtryk på hende samt hvilket favoritteam, hun har.
Læs første interview
her...
Læs andet interview
her...
Hvad synes du om det Formel 1, der er lige nu?
”Jeg synes, at i sammenligning med de fire år, hvor jeg har været her, så er dette år helt klart det sjoveste år.”
Hvorfor?
”Fordi det er sjovt, at konkurrencen er blevet meget tættere, mesterskabskampen er blevet meget tættere og det er ikke to kørere fra samme team, der kæmper om mesterskabet. Mercedes kører ikke bare afsted, for sådan har det været de seneste år. Der var Mercedes, og de kørte bare fra resten af feltet.”
Mercedes er ikke helt så dominerende, som før. Her Lewis Hamilton under Østrigs Grand Prix 2017.
Copyright Mercedes AMG
”Bilerne kører stærkere. De larmer lidt mere, og så er der bare sket mange uforudsigelige ting i år. Der er rigtig mange kampe på forskellige planer. Senest kampen i Force India, som jeg ikke tror er slut endnu (mellem Perez og Ocon, red.).”
”Med danske briller er det også interessant at se, hvordan det går Kevin. Det var faktisk et hårdt år hos Renault. Den der opbygningsfase… ligesom det også var hårdt hos McLaren i 2014, fordi han skulle klare sig i den direkte konkurrence med Jenson (Button, red.).”
”Der må man sige, at hos Haas i år (2017, red.) har han generelt gjort det meget godt, selv om der har været nogle fejl både hos ham men også hos teamet. Han kører med om point, og det er jo dér, det er sjovt. Vi skal have ham med i Q3, det ville være dejligt.”
Der har været meget snak om motorerne i Formel 1. Krav fra fans om at komme tilbage til lyden fra V8, V10 eller sågar V12, men nu er køres der med de her små V6 motorcykelmotorer, som nogle kalder dem. Hvad foretrækker du?
”Det tør jeg egentlig ikke sige. Jeg kan faktisk godt lide det, som det er nu, for jeg kan godt lide, at de kører stærkt. Og de har jo aldrig kørt så stærkt, som de gør nu.”
Renault RS.16 hybridmotor.
Copyright Renault Sport
Og hvad med motorlarmen, eller mangel på samme?
”Jeg må indrømme, at de gange jeg arbejder nede i pitlanen er det faktisk belastende, men så kan jeg jo bare tage nogle ørepropper i.”
”Men jeg synes det attraktive ligger i, at de kører så stærkt. Vi får jo hastighedsrekorder på samtlige baner.”
Hvordan skal fremtidens Formel 1, i din optik, se ud fra 2020?
”Det skal være en udbygning af det vi ser nu, og jeg ved ikke, om der skal revolutioneres så meget hvert tredje år, fordi det konditionerer så meget og betyder, at lige pludselig er der et team, der stikker af. Så jeg vil sige, at man skal bygge videre på det, der er nu, og forbedre de svage elementer.”
Og forblive hybrid?
”Ja, selvfølgelig! Det vil ikke blive anderledes, for de skal følge med tiden.”
Hvad er dit favoritteam?
”Jeg har ikke noget favoritteam. Før jeg begyndte at arbejde her, havde jeg en forkærlighed for Ferrari, og når man er på Monza, kommer man også til at holde af dem. Men Ferrari er kropumulige at arbejde med. Det er faktisk det team, der er vanskeligst at arbejde med, og det tager jo lidt af glæden væk.”
Før i tiden var Ferrari Lunas favoritteam. Her med Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari
”Det er igen lidt som i fodbold, når nogen spørger ’hvilket fodboldhold holder du mest med’. Man kommer til at holde med dem, der behandler en godt, og det er lidt det samme her.”
”Jeg har ikke rigtigt noget favoritteam længere, men Ferrari har noget udstråling, noget elegance, noget stolthed og noget historie, som man ikke kan komme uden om, og som jeg synes er enormt smukt.”
Hvem er så din yndlingskører?
”Det er Daniel Ricciardo.”
Hvorfor?
”Det er fordi, at han er en af de sportsfolk, jeg har mødt, som har den suverænt lækreste udstråling, facon og væremåde at gribe dét an på, at være racerkører. Han er begavet, charmerende, sjov og samtidig er han en totalt seriøs sportsmand.”
”Jeg kan virkelig godt lide ham. Han har så meget som menneske, og så synes jeg også, at han er en dygtig racerkører. Som han selv siger, han kunne også vinde verdensmesterskabet, hvis han sad i en Mercedes eller Ferrari, og det tror jeg også. Det ville være skønt."
"Australien ville gå fuldstændig amok, hvis de fik en verdensmester. Jeg er jo kommet meget i Australien, og det har måske også noget at gøre med min forkærlighed for ham. Jeg har været gift med en australier.”
Lunas favoritperson, Daniel Ricciardo.
Copyright Red Bull Contentpool
”Ricciardo er et unikum – og ikke kun i Formel 1-verdenen – hele hans måde at håndtere ting på, også når det går ned af bakke og når han så skal håndtere krisen. Han er simpelthen så elegant, også når han er vred.”
Hvem er så din favoritperson i paddocken?
”Daniel Ricciardo er helt klart i toppen, men også Günther Steiner."
"Skal jeg lave en top 3, og ikke nødvendigvis i rækkefølge, så vil jeg sige: Daniel Ricciardo, Günther Steiner og Silvia (Hoffer, pressechef, red.) fra McLaren.”
Hvorfor de to?
”Günther Steiner er en stor personlighed, masser af personlighed og helt ublu, når han skal sige sin mening. Det kan jeg godt lide. Ricciardo er heller ikke bange for at sige sin mening, men han er måske en smule mere nedtonet.”
”Günther, derimod, det er ’f**** og s**’, hvis det er nødvendigt. Det er råt for usødet og han siger, hvad han mener. Han har masser af charme og jeg elsker folk, som tør sige deres menig uden at blive nedladende, aggressive eller hårde i tonen. Det bliver han slet ikke.”
Günther Steiner, som her interviewes, er på Lunas Top-3.
Copyright Haas F1
”Han har en fantastisk væremåde, og så synes jeg, at han kører det dér Haas-team på en meget charmerende og fin måde. Bare den måde teamet kom ind i Formel 1 på… jeg har hørt masser af mennesker sige, at det andet år i F1 er hårdt, der går det helt af h****** til, men det gjorde det bare ikke hos dem. De havde det, der skulle til, og det er helt sikkert også Günthers fortjeneste.”
”Günther er meget arbejdsom, og det er skønt at tilbringe meget tid med ham i forhold til både Renault og McLaren, hvor det hele var meget mere besværligt, og hvor der absolut ikke var ret meget charme og godt humør. Det er der masser af i Haas, og det er rigtigt meget på grund af Günther Steiner.”
Og Silvia?
”Silvia, hun er italiener og pressekvinde nede hos McLaren for Alonso og det var hun også for Kevin det første år der. Hun er så professionel og uden sammenligning den dygtigste pressechef jeg har kendt i mine tredive år i sportsverdenen.”
Silvia Hoffer ses her bag Alonso ved Italiens Grand Prix 2017.
Copyright BMF1
”Igen, hun har nogle af de samme kvaliteter, som Ricciardo og Steiner. Man kan ikke løbe om hjørner med hende. Hun er enormt charmerende og enormt tiltalende i hele hendes måde at gribe tingene an på, også når hun skal sige ’nej’. Der er ingen som Silvia, der kan sige nej, så man smelter.”
”Til gengæld kan du være sikker på, at hun gør alt hvad der overhovedet er muligt for at imødekomme dine ønsker. Hun var rigtig god for Kevin, og hun er et dejligt pust her. Hvis du spørger alle, der kender hende, så ville rigtig, rigtig mange have hende på deres Top 3-liste.”
Og hermed slutter interviewserien med TV3s F1-reporter.
Vi håber, at læserne har fået et lille indtryk af personen bag mikrofonen samt, ikke mindst, det hektiske liv for Luna, en dansk kvinde i Formel 1.