Kommer Ferrari til at miste kunder?

Ferrari, Alfa Romeo og Haas lider af akut mangel på hestekræfter. Ingen teams med en Ferrari-motor nåede Q3 under kvalifikationen til Belgiens grandprix. Kommer det til at koste kunder som fx Haas? Renault står parat.

Spaniens Grand Prix 2020 . Copyright Ferrari

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 29/8 2020 klokken 20:08

"Det er ikke nogen overraskelse", udtalte Sebastian Vettel efter den meget skuffende kvalifikation til Belgiens grandprix, hvor Ferrari med nød og næppe nåede Q2 for blot at slutte som nr. 13 og 14.

"Det er helt klart en svær situation. Vi hverken kan eller vil være tilfredse med det", udtalte Ferraris teamchef Mattia Binotto til Sky efter kvalifikationen.

Mattia BinottoMattia Binotto
Copyright BMF1


Sidste år vandt Leclerc Belgiens grandprix for Ferrari med en utrolig kraftig men måske ulovlig motor i bilen.

Haas har haft flere problemer med Ferraris motor i år: For det første er det den svageste powerunit i feltet, og for det andet er den ikke særlig driftssikker: Både Magnussen og Grosjean måtte sidde over i fredagens første frie træning pga. motorproblemer.

Günther Steiner var også sur efter motorskaderne: "Det er simpelthen for meget. Ikke nok med, at vi mangler power, men nu har vi også problemer med at få motoren til at holde. Begge dele på samme tid! Det er vanvittigt,” udtaler han til Sky og tilføjer: "Lige nu er alt muligt hos os: Vi kører én omgang, og så går begge motorer i stykker. Af forskellige årsager. Det er for latterligt."

Günther Steiner efter træningen i MonacoGünther Steiner efter træningen i Monaco
Copyright BMF1


Hvis Haas er utilfredse, hvorfor så ikke bare skifte til Renault? Deres motor ser ud til at fungere, og Reanult står og mangler et kundeteam. Næste år mister Renault McLaren som motoraftager.

I et interview med Sky fortalte Cyril Abiteboul, at man er på udkig efter et nyt partnerteam i fremtiden: "Jeg har altid sagt, at vi er på udkig efter et kundeteam, men vi er ikke desperate. Men det ville selvfølgelig være bedst at have partnerteams i paddocken,” forklarer den franske teamchef.

Cyril AbiteboulCyril Abiteboul
Copyright Renault


På pressekonferencen op til Belgiens grandprix blev Günther Steiner konkret spurgt, om Haas går med planer om at skifte Ferrari ud med Renault.

Svaret lød: "Sådan som vores situation er i øjeblikket, ville det meget svært at skifte fra den ene dag til den anden. Det kommer til at tage et par sæsoner. Det vil f.eks. ikke være muligt næste år.“

Baggrunden er, at Haas har et meget nært partnerskab med Ferrari, der ikke kun drejer sig om motoren. Derfor har Haas ikke mulighed for at skifte fra Ferrari til Renault med det samme. På trods af en dårlig motor.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo drømmer om podieplads - og tatovering ti Belgiens GP: startopstillingen »