Kevin: Jeg så Ricciardo for sent

Set fra Haas F1s side er Brasiliens Grand Prix lige til glemmebogen. For begge biler sluttede løbet reelt på første omgang, selv om Romain Grosjean, som den eneste, fuldførte løbet.

Kevin Magnussen . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 13/11 2017 klokken 10:11

Hvis man er ansat som kører hos Haas F1, udgør Brasiliens Grand Prix på Autódromo José Carlos Pace i Sao Paulo en begivenhed, som hurtigst muligt skal lægges i glemmebogen. Med lås på. Og en stor af slagsen.

Således nåede Kevin Magnussen med en 13. startposition kun ned til Sving 2, hvor han lå tæt imellem Stoffel Vandoornes McLaren på sin venstre side og Daniel Ricciardos Red Bull på sin højre.

Den høje fart ned igennem det ret stejle højresving sendte Magnussen ind i siden på Vandoorne, som på sin side ikke var specielt motiveret til at køre ud i græsset for at give plads til danskeren. Sammenstødet sendte begge biler ud af løbet, hvorimod Ricciardo kunne fortsætte efter en mindre snurretur.

I en pressemeddelelse fra Haas fremgår det, at Kevin Magnussen slet ikke var klar over, at Ricciardo var på hans højre side, før det var for sent.

Kevin Magnussen på vej mod Sving 1 med Ricciardo efter sig. Brasiliens Grand Prix 2017.
Copyright Haas F1


"Jeg har virkelig brug for at studere videogengivelsen. Set fra min side var vi tre biler ved siden af hinanden i svinget. Der var kontakt med Vandoorne, som derefter ramte Ricciardo. Jeg ødelagde mit forhjulsophæng, så det var ikke specielt godt,” udtalte Kevin.

”Hvis jeg blot tidligere havde set, at Ricciardo var på ydersiden af Vandoorne, kunne jeg måske have givet mere plads, men da jeg så Ricciardo, var det for sent. Jeg havde allerede fået høj fart.”

”Det er hårdt og meget frustrerende, når det sker, men sådan er er racing," lød det fra en ærgerlig dansker.

Sammenstødet i Sving 1 gav FIAs stewards anledning til at indkalde Vandoorne og Magnussen til en samtale efter løbet. Kort efter mødet offentliggjorde FIA, at skylden var danskerens men at det skyldtes en såkaldt ”racing incident”. Af samme årsag blev der ikke uddelt straf.

Meget bedre gik det ikke for teamkammeraten Romain Grosjean, som få sekunder efter havde kontakt med Force India-køreren Esteban Ocon i Sving 6, hvor Haas-køreren lå på indersiden i højresvinget, hvorefter begge biler spandt af banen. Resultatet var en dobbelt punktering med ødelagt hjulophæng og exit for Ocon, hvorimod Grosjean kunne fortsætte.

Resten af løbet kæmpede Grosjean nederst i feltet, og da han senere fik en 10--sekunders straf på grund af episoden med Ocon, sluttede schweizeren på sidstepladsen.

Romain Grosjean jagtes af Lance Stroll. Brasiliens Grand Prix 2017.
Copyright Haas F1


Det frustrerende løb ærgrede Grosjean, og straffen var i hans øjne helt uforståelig.

"Det eneste jeg kan sige om åbningsomgangen er, at jeg blev ramt ret kraftigt i Sving 1. Jeg tror, at jeg fik en punktering på venstre baghjul,” udtaler Grosjean.

”Så kom vi til Sving 6, hvor jeg tabte bilen, og jeg tror, at det var på grund af punkteringen. At jeg så, ud over det, skal få en straf - det er jeg ikke super glad for. Men jeg må se billederne fra situationen.”

Men var dog ikke negativt, for trods skaden på gulvet kørte Haas-raceren besynderligt nok upåklageligt.

”Det positive fra løbet er dog, at bilen føltes fantastisk på sidste stint, hvor jeg kørte på supersoft. Selvom vi havde massive skader på gulvet, følte det rigtig godt. Nu skal vi bare forstå, hvorfor den følte sig så god og tage det med til Abu Dhabi," lød det fra Grosjean.

Teamchef Günther Steiner var også ærgerlig over løbsresultatet og i øvrigt direkte uenig i Grosjeans straf.

”Det var et skuffende resultat. I starten var vores biler og kørere betydeligt mere motiveret til at klare sig bedre end dette, men det hele gik sluttede på første omgang,” lød det fra en ærgerlig Steiner.

”Sammenstød i racing sker. I Kevins tilfælde forsøgte han at gøre sit bedste, men det hele skete i Sving 1.”

”Romain kørte også af banen, og i tillæg til det - selv om han allerede var blevet straffet af afkørslen - fik han oven i en tidsstraf. Den er jeg ikke enig i.”

”Hvorom alting er, så havde det ingen indflydelse på resultatet, for vi var alligevel ikke i stand til at få point. Nu ser vi frem mod Abu Dhabi og ser, om vi kan gøre det bedre der,” sluttede Steiner.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brasiliens GP, løbsresumé: Vettel vinder BOSS forlader verdensmestrene »