Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/11 2023 klokken 16:11
Red Bull har vundet konstruktørmesterskabet for længe siden, men mens Mercedes længe har set ud til, at de var klar til at stikke af med andenpladsen, har Ferrari, siden deres store opgraderinger op til Italiens Grand Prix på Monza, kæmpet sig tættere og tættere på, så de nu kun er 4 point efter Mercedes.
Samtidig har Mercedes haft store problemer med at forstå deres egne opdateringer, der mest af alt, lader til at have rykket dem den modsatte vej.
Om en lille uge, vil årets sidste løb blive afviklet, på den famøse Yas Marina bane i Abu Dhabi, hvor mange mener at Michael Masi, som løbsdirektør, stjal sejren og mesterskabet fra Hamilton, da han lukkede de biler der var placeret forkert efter Safty Car, forbi, men kun dem der var mellem Verstappen og Hamilton, samtidig med at Verstappen havde fået helt friske dæk på.
Der er bred enighed om, at Yas Marina banen passer bedre til Mercedes end Ferrari, men de to kørere i de italienske biler, virker mere sultne her sidst på sæsonen, så der er ikke nogen tvivl om, at det bliver et meget tæt løb, med kamp til det sidste, om hvilke hold, det er der får æren af at slutte som nummer to.
Og det er æren der er på spil. Begge hold har et afslappet forhold til det, rimelig store millionbeløb, der er til forskel mellem 2. og 3. pladsen.
For kørere, er der også en meget tæt kamp, her er det 4. pladsen der er 4 kørere der kan tage.
Carlos Sainz i Ferrari og Fernando Alonso har lige nu begge 200 point, som lige nu betyder, at Sainz holder 4. pladsen, som følge af sejren i Singapore.
Formstærke (hvis man ser bort fra Las Vegas), Lando Norris i McLaren, har 195 point, mens Leclerc i den anden Ferrari har 188 point.
Så en tæt kamp, selvom de bedste pladser har fundet deres ejere.