Formel 1-feltet er tilbage i Japan. Til stor glæde for kørerne og ikke mindst de mange passionerede japanske fans, som har fundet F1-udklædningerne frem igen.
Løbet på Suzuka International Racing Course er en oplevelse udover det sædvanlige. Vanvittige hurtige sving og skiftende vejr gør, at der altid er garanti for spænding i Japan.
Netop vejret har også allerede været en faktor under de to fredagstræninger. Her satte regnen sit præg på træningen. For at gøre tingene endnu sværere for holdene, så var der tørvejr under begge sessioner lørdag. Så det har givet hovedpine hjemme på fabrikken, hvad angår opsætning.
Honda er storsponsor for løbet den her weekend. Derfor har løbet også fået det fornemme navn Formula 1 Honda Japanese Grand Prix 2022.
Faktisk blev banen bestilt af Soichiro Honda, Honda-grundlæggeren. Banen er designet af Hollænderen John Hugenholtz. Faktisk var banen designet til at være lidt anderledes. Oprindeligt skulle banen have gået over og under sig selv tre gange istedet for en.
Banen er med sine 5,807 km og 18 sving en favorit blandt flere af kørerne. Ikke mindst Sebastian Vettel som kastede om sig med roser over radioen, da han kørte kvalifikation i Q3.
Interessant nok er der kun 1 DRS-zone, så det hjælper ikke ligefrem på overhalingerne i løbet.
Mest kendt er nok det populære 130R-sving, som er et langt sving på 130 grader, der trækker tænder ud på kørernes nakkemuskler. Selvom 130R er et sving, så tages det med fuld gas, som kørte bilen lige ud på langsiden.
Derfor er Suzuka også kendt for at have nogle af de sving, der giver længstvarende G-påvirkninger.
Kørerne skal køre 53 omgange i morgen, så det betyder, at de tilbagelægger 307,471 km, før de når det ternede flag.
Første gang der blev kørt løb på banen, det var tilbage i 1987. Så der er masser af historik forbundet med løbet i Japan.
Banerekorden er sat tilbage i 2019, hvor Lewis Hamilton satte en tid i tiden 1:30.983. Holdene har ikke kørt med de nye biler i løbstrim på den her bane, så det bliver interessant at se, om 2022-bilerne kan slå rekorden på søndag. Dog er der forventet regn, så det bliver nok svært for Hamilton og co.
Red Bull og Ferrari virker stærkest den her weekend, så det bliver helt sikkert en kamp mellem de to teams. Max Verstappen kan faktisk tage sin anden VM-titel den her weekend, så Leclerc skal nok give den alt, hvad hingsten kan trække i morgen. Verstappen var kun 1/100 del sekund foran Leclerc i kvalifikationen, så det kan næsten ikke blive tættere mellem de to mesterskabsførende.
Suzuka baneinformation Pirelli
Copyright Pirelli
Dækkene til weekenden er de hårdeste i Pirellis sortiment, nemlig de hårde C1, Medium C2, og bløde C3-dæk. Det skyldes, at det faktisk er en af de baner på kalenderen, der er hårdest ved dækkene, ifølge Mario Isola fra Pirelli. Faktisk skulle Pirelli have testet en prototype af de nye 2023-dæk i Japan under den anden frie træning, men det fik regnvejret sat en kæp i hjulet for.
Dæktrykket foran skal minimum være 1,72 bar foran og 1,59 bar bagved. Cambervinklen må heller ikke overstige 2,75 grader foran og 1,5 grader bagi.