Japans GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Japan for at besøge en af favorit-banerne på kalenderen. Træningerne og kvalifikationen er overstået, så nu venter der bare weekendens vigtigste session: løbet. Derfor varmer BMF1 op til søndagens løb.

Japans Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 8/10 2022 klokken 18:10

Formel 1-feltet er tilbage i Japan. Til stor glæde for kørerne og ikke mindst de mange passionerede japanske fans, som har fundet F1-udklædningerne frem igen.

Løbet på Suzuka International Racing Course er en oplevelse udover det sædvanlige. Vanvittige hurtige sving og skiftende vejr gør, at der altid er garanti for spænding i Japan.

Netop vejret har også allerede været en faktor under de to fredagstræninger. Her satte regnen sit præg på træningen. For at gøre tingene endnu sværere for holdene, så var der tørvejr under begge sessioner lørdag. Så det har givet hovedpine hjemme på fabrikken, hvad angår opsætning.

Honda er storsponsor for løbet den her weekend. Derfor har løbet også fået det fornemme navn Formula 1 Honda Japanese Grand Prix 2022.

Faktisk blev banen bestilt af Soichiro Honda, Honda-grundlæggeren. Banen er designet af Hollænderen John Hugenholtz. Faktisk var banen designet til at være lidt anderledes. Oprindeligt skulle banen have gået over og under sig selv tre gange istedet for en.

Banen er med sine 5,807 km og 18 sving en favorit blandt flere af kørerne. Ikke mindst Sebastian Vettel som kastede om sig med roser over radioen, da han kørte kvalifikation i Q3.

Interessant nok er der kun 1 DRS-zone, så det hjælper ikke ligefrem på overhalingerne i løbet.

Mest kendt er nok det populære 130R-sving, som er et langt sving på 130 grader, der trækker tænder ud på kørernes nakkemuskler. Selvom 130R er et sving, så tages det med fuld gas, som kørte bilen lige ud på langsiden.

Derfor er Suzuka også kendt for at have nogle af de sving, der giver længstvarende G-påvirkninger.

Kørerne skal køre 53 omgange i morgen, så det betyder, at de tilbagelægger 307,471 km, før de når det ternede flag.

Første gang der blev kørt løb på banen, det var tilbage i 1987. Så der er masser af historik forbundet med løbet i Japan.

Banerekorden er sat tilbage i 2019, hvor Lewis Hamilton satte en tid i tiden 1:30.983. Holdene har ikke kørt med de nye biler i løbstrim på den her bane, så det bliver interessant at se, om 2022-bilerne kan slå rekorden på søndag. Dog er der forventet regn, så det bliver nok svært for Hamilton og co.

Red Bull og Ferrari virker stærkest den her weekend, så det bliver helt sikkert en kamp mellem de to teams. Max Verstappen kan faktisk tage sin anden VM-titel den her weekend, så Leclerc skal nok give den alt, hvad hingsten kan trække i morgen. Verstappen var kun 1/100 del sekund foran Leclerc i kvalifikationen, så det kan næsten ikke blive tættere mellem de to mesterskabsførende.

Suzuka baneinformation PirelliSuzuka baneinformation Pirelli
Copyright Pirelli


Dækkene til weekenden er de hårdeste i Pirellis sortiment, nemlig de hårde C1, Medium C2, og bløde C3-dæk. Det skyldes, at det faktisk er en af de baner på kalenderen, der er hårdest ved dækkene, ifølge Mario Isola fra Pirelli. Faktisk skulle Pirelli have testet en prototype af de nye 2023-dæk i Japan under den anden frie træning, men det fik regnvejret sat en kæp i hjulet for.

Dæktrykket foran skal minimum være 1,72 bar foran og 1,59 bar bagved. Cambervinklen må heller ikke overstige 2,75 grader foran og 1,5 grader bagi.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren er startet på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:29.304 13
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:29.314 13
3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:29.361 13
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:29.709 15
5. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:30.165 18
6. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:30.261 20
7. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
1:30.322 15
8. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:30.389 19
9. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:30.554 15
10. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:31.003 18
11. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:30.659 11
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:30.808 15
15. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
1:31.439 12
16. Alexander Albon Williams Racing
P
1:31.311 6
17. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:31.322 9
18. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:31.352 6
19. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:31.419 6
20. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:31.511 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Reprimande til Verstappen Japans GP: Løbsresumé. Max vinder »