Italiens GP: Løbet Live

En regnfuld lørdag vendte op og ned på startopstillingen, ved lørdagens kvalifikation. Solen skinner over banen i Monza, der er lagt op til en gyser af en F1 løb, følg løbet live her.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 3/9 2017 klokken 14:09

Autodromo Di Monza, er den hurtigste bane på kalenderen, med kun 11 sving.Hamilton starter forrest, med Wiliams Lance Stroll ved siden af og Force India Estaban Ocon, bagved. Begge Ferrarier, er et stykke nede i feltet på P5 og P6, begge har en ambition om, at klare sig godt på Ferrari hjemmebane.

Kevin havde ikke den bedste kvalifikation, men grundet straffe, til flere andre kører, så han starter i dag på P9. Team kammerat Grosjean, der røg af banen under den første kvalifikation, starter bagerst.

Bilerne er på vej ud på opvarmnings omgangen.

Bilerne holder klar, lamperne slukkes

Omgang 1-10

Ocon tager anden pladsen, inden første sving. Raikonnen overhaler Bottas, men sidst på 1. omgang tager Bottas placeringen tilbage.

Verstappen har taget 5 placeringer i starten, og er nu oppe på P8. på 3 omgang bliver hans forhjul beskadiget, så han får en punktering, han sejler ned gennem feltet.

Kevin har mistet 1 placering og lige nu på P10. Teamkollega Grosjean havde taget 2 placeringer, men hans frontvinge er beskadiget og må i pit.

1. Hamilton
2. Ocon
3. Bottas
4. Stroll
5. Vettel

Vettel har på 5 omgang overhalet Stroll, Raikkonen har også trukket sig op bagved Williams køreren. Vettel er allerede oppe bagved Force India Ocon.

Magnussen er lige nu på P10, han er lige blevet overhalet af Red Bull's Ricciardo. Bagved Kevin er Toro Rosso Kvyat.

Vettel overhalede Ocon, på start/mål langsiden på P3. Han har lige nu 9 sekunder til Hamilton og 6 sekunder til Bottas på P2.

Raikkonen melder om problemer, med bagenden på bilen, til sin ingeniør, som ikke kan se noget på telemetrien. Han er lige nu P6, 1.5 sekund efter Lance Stroll.

1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Ocon
5. Stroll

Kevin ligger trygt på P10, 4 sekunder op til Ricciardo og 1.5 sekund foran Kvyat.

Omgang 11-20

Vettel kæmper for at følge med Mercedes bilerne foran, der er nu 11 sekunder op til Hamilton.

4 biler har allerede pittet på omgang 12. Heriblandt Kevin Magnussen, han kommer ud på P17, efter Wehrlein og foran Hulkenberg.

Palmer overhaler Alonso, men kørte udover banen, da han ikke kunne stoppe i tide. Alonso klager i radioen, over hans overhaling, der mener at Palmer, skal give placeringen tilbage. Stewards kigger episoden igennem

Kimi kører i pit, på omgang 16, det var et dårligt stop, kommer ud på P11 efter Vandoorne.

Verstappen kæmper sig vej op igennem feltet, efter hans uheld tidligere. Han er lige nu P19.

De 8 forreste har endnu ikke Pitten, Hamilton kører stærkt ude foran, har netop sat hurtigste omgang i løbet.

1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Massa
5. Ricciardo

Kevin er på P14, men kun 0.475 sekund foran Renault Hûlkenberg

Omgang 21-30

Palmer har fået 5 sekunders straf, for at forlade banen under en overhaling, og derved fået en fordel. Alonso melder i radioen, at det er en joke.

på 22. omgang Hamilton i front har nu 4 sekunder til team kammerat Bottas og 13 sekunder ned til Vettel i hans Ferrari.


Omgang 24 de fem forreste, har endnu ikke været i pit. Ricciardo på P4 er på suft dækket, mens de tre i front er på Super Soft. Han burde kunne kører flere omgange end dem. Kan det give ham en fordel? Han er godt nok 36 sekunder efter Hamilton og 15 sekunder efter Vettel

Omgang 27 Kimi, for trukket sig op bagved Ocon, og fik lavet en god overhaling. Han er lige nu P6, 13 sekunderefter Perez og 20 sekunder efter Ricciardo, der endnu ikke har pittet.

Vettel melder i radioen, at bagdækkene ikke er for gode mere.

Hülkenberg ligger fortsat lige efter Magnussen, men danskeren holder ham fortsat bagved på P12. Alonso og Vandoorne, foran har endnu ikke været i Pit.

Verstappen tager sin 2. pitstop på omgang 28., men er stadig P18

1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Ricciardo
5. Perez

De har endnu ikke været i pit.

Omgang 31-40

Omgang 31 Palmer får besked på, at pitte der er problemer med bilen, han må derfor udgå.

Alonso kører i pit på omgang 32, han kommer ud på P15

Omgang 31, Vettel kører i pit som den første, af de forreste. Han kommer ud på P4 10 sekunder efter Ricciardo.

Omgangen efter kører Hamilton i Pit, han mister placeringen til Bottas, der også snart skal i pit

Bottas pitter på omgang 34, stoppet sidder lige i skabet, kun 2.2 sekund stop. han kommer ud på 2. pladsen 4 sekunder efter Lewis.

Stoffel Vandoorne, mister power i han McLaren bil, og må udgå af løbet. Det gør så at Kevin, hopper en placering og er nu P10.

P36, Verstappen vil gerne frem i feltet, under en overhaling af Grosjean, rammer han hans forhjul.

Kevin har lige nu over 1 sekund, ned til Hülkenberg. Der er forskel på de 2 biler, hvor på banen de er hurtigst.

Omgang 37, Kvyat for presset sig ind mellem Magnussen og Hülkenberg. Kevin har slået et hul på 1.6 ned til Kvyat.

Ricciardo tager sit pit stop og kommer ud på P6 lige efter Kimi. Han slutter løbet på Super Soft dækket, der burde være hurtigere end Soft dækket, som alle dde andre i top 10 har på lige nu.

1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Raikkonen
5. Ricciardo

Omgang 40-51

Kevin er fortsat på P10, med 22 sekunder op til Perez på p9, men kun 1.7 sekund ned til Kvyat på P11. Der er ingen plads til fejltagelser nu, hvis der skal points med hjem.

Omgang 42, Ricciardo er flyvende, han har lige overhalet Raikkonen. Han får besked i radioen, at Vettel er næste mål, der er langsommere.

Omgang 44, Verstappen har nu overhalet Hülkenberg på P12, næste stop Kvyat og Magnussen. Kevin har lige nu 2 sekunder ned til Hollænderen og en Russer imellem sig. Verstappen er godt 1 sekund hurtigere, end Magnussen pr. omgang. Det bliver spændende om Kevin kan holde 10. pladsen

Ricciardo er nu under syv sekunder til Vettel på P3, han kører 1 sekund hurtigere pr. omgang end tyskeren

Verstappen for lagt en overhaling ind på Kevin, men danskeren giver ikke op, og prøver at tage pladsen til bage, men må kører ud af banen. Verstappen har allerede lagt ham bag sig. Kevin er lige P11, med Kvyat lige bag ved.
Kevin er ikke tilfreds med Verstappens kørsel, ved hans overhaling. Episoden melder de til Race Control, der vil kigge episoden igennem.

1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Ricciardo
5. Raikkonen

Omgang 50-53

Ricciardo kører hurtigt, der er chance for, at han henter Vettel på sidste omgang.

Lewis ligger sikkert i front, 5 sekunder til Bottas og 31 sekunder til Vettel

Ricciardo er nu 4 sekunder efter Vettel, han skal virkelig kører stærkt hvis han skal hente Vettel. Omvendt har Vettel ikke plads til nogle fejl.

Ericsson og Alonso må udgå af løbet på omgang 52

Kevin er lige P11, 9 sekunder efter Verstappen

Stewart har besluttet ikke, at udele nogen straf for episoden mellem Magnussen og Verstappen

Samtidig kører Hamilton over stregen som vinder af Italienske GP

Samtidig forsøger Massa en overhaling på team kammerat Stroll, Perez lugter blod og sætter et angreb ind på Massa for P8.

Kevin slutter på P11, lige uden for Points.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
S
1T15:32.312 1 25
2. 4. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
SS
S
1T15:36.783 1 18
3. 6. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
SS
S
1T16:08.629 1 15
4. 16. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T16:12.647 1 12
5. 5. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T16:32.394 1 10
7. 2. Lance Stroll Williams Racing
P
1T16:46.468 1 6
8. 7. Felipe Massa Williams Racing
P
1T16:47.146 1 4
10. 13. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
52 omg. 2 1
11. 9. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 1 0
15. 20. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
17. 19. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
50 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Massa til Stroll: Go for it! Tilskuerrekord på Monza trods regnfuld lørdag »