Italiens GP: Lewis Hamilton tager pole

Kvalifikationen var præget af kaos og Mercedes-dominans. Nok engang var Mercedes urørlige i kampen om pole position. Men kampen om tredjepladsen faldt ud til Carlos Sainzs fordel.

Italiens Grand Prix 2020 . Copyright Pirelli

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 5/9 2020 klokken 17:09

Der er ingen vej udenom at VM ligger til Lewis Hamilton. Med pole position nummer 94 i karrieren, så sætter han igen teamkammeraten, Valtteri Bottas, på plads.

I denne sæson har Lewis Hamilton taget seks ud at otte mulige pole position. Valtteri Bottas har taget to.

Q1
Kvalifikationen startede udramatisk og der var som altid lidt uro i feltet da ingen kørere ønsker at køre forreste og hjælpe resten af feltet til en god omgang. På det sidste forsøg var Sebastian Vettel en af dem som trak sorteper og måtte forlade kvalifikationen efter Q1. Kevin Magnussen satte en god tid og kom lige med i Q2, men Romain Grosjean måtte tage 16. bedste tid.

Udelukket blev: Grosjean, Vettel, Giovinazzi, Russell, Lathifi.

Q2
I Q2 var det samme historie om igen. Et par afkørsler kostede tid hos flere kørere, heriblandt Kevin Magnussen, der gav den hele armen - og lidt til. Kevin Magnussen sluttede som nummer 15.

Udelukket blev: Kvyat, Ocon, Leclerc, Raikkonen, Magnussen.

Q3
I Q3 var der ikke så meget kaos som tidligere, og alle fik sat en reel god omgang rundt på banen. Red Bull kunne ikke få helt styr på raceren så tredje bedste tid blev Carlos Sainz, som for tiden må ligge søvnløs over sin 2021-kontrakt med Ferrari...
Generel er der god kamp i top 10 med både McLaren, Red Bull, Renault og Racing Point godt med.


Italiens Grand Prix 2020. Lewis Hamilton på pole positionItaliens Grand Prix 2020. Lewis Hamilton på pole position
Copyright Pirelli


Det er dermed ren Mercedes-front efterfulgt af Sainz, Perez og Verstappen.

I denne weekend er der indført en ny regel om at racernes "power unit" skal have samme setup under hele weekenden. Dermed skulle det være slut med at nogle teams kan skrue op for motoren under kvalifikationen og have en ekstra fordel derigennem.
Det har ikke virket efter hensigten for Mercedes sætter hele feltet på plads med 0,7s - og en ny banerekord på 1:18.887

Den tid er også den hurtigste omgang i Formel 1 nogensinde med en gennemsnitsfart på hele 264,36 km/t rundt om den 5.793 meter lange bane!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.887 18
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:18.956 18
3. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1:19.695 16
5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:19.795 17
6. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:19.820 18
9. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1:20.090 19
10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:20.177 20
Udelukket efter perioden
11. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:20.169 14
13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:20.273 15
15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.573 14
16. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.139 8
17. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:21.151 5
19. George Russell Williams Racing
P
1:21.587 7
20. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1:21.717 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: 3. frie træning Italiens GP: startopstillingen »