I de afgørende minutter af Q3, kørte alle ni kørere ud for at sætte den sidste hurtige tid ind (den tiende kører i Q3 var Kimi Raikkonen som crashede ud i parabolica kurven). På Monza kan det give op til 0,5s fordel på én omgang at få et træk (På engelsk: "tow") af en anden kører, så naturligvis var der ingen kørere der ønskede at ligge forrest og spilde sin egen omgang for andres skyld.
Da alle kørte ud, trak Nico Hülkenberg det korteste strå og blev sendt ud først af sit team. Men i stedet for at køre igennem det første sving, kørte tyskeren ligeud og tog afkørselsvejen gennem den første chikane
Alle der efterfølgende blev interviewet (Toto Wolff, Christian Horner, Charles Leclerc) var alle enige om at balladen startede med dén manøvre og alle var enige om at Hülkenberg gjorde det med vilje.
Derfor var første spørgsmål til Hülkenberg: I det i første sving i Q3, kørte du ligeud med vilje?
"Nej, jeg kiggede for meget i mine spejle"
Men så holdt du tilbage da du kom tilbage på banen. Carlos (Sainz) kørte så også langsomt og I lå side om side da du kom tilbage på banen.
"Ja, men alle kørte langsomt på det tidspunkt indtil alle opdagede at...ok, der ikke var tid til at køre langsomt. Og det blev lidt kritisk. Men det jo fordi tow-effekten er så stor på de her biler"
Italiens Grand Prix 2019. Hülkenberg møder pressen efter en kvalifikation hvor han var i fokus!
Copyright Bil Magasinet BMF1
I afgørelsen står der at man har sammenlignet telemetri fra Nicos andre omgange, med den omdiskuterede omgang. I sammenligningen har man ikke kunne dokumentere at Hülkenberg gjorde noget bevidst og derfor slipper han med en "reprimande" for at køre for langsomt runde på banen, samlet. Det er Nicos første reprimande i år.