Folk med blot en smule interesse for Formel 1 er ikke uvant med at læse om Hondas tekniske problemer, og i 2018 har Toro Rosso overtaget McLarens lidet misundelsesværdige post som prøveklud for den japanske motorleverandør.
Således oplyser Toyoharu Tanabe, Hondas tekniske direktør for F1-projektet, at Pierre Gaslys forbrændingsmotor blev beskadiget på grund af et problem med både turbo og varmeenergi-genvindingsenheden (MGU-H)
"Udskiftning af komponenter op til det andet løb er naturligvis en vanskelig beslutning og ikke ideel, da antallet af kraftenheder (PU, red.) og hjælpekomponenter nu er begrænset til kun tre pr. sæson," siger Tanabe.
Toro Rosso STR13 under sin lovende vintertest i Barcelona.
Copyright Red Bull
"Vi mener dog, at det er den rigtige vej frem, og vi vil fortsætte vores udvikling for at sikre, at det samme problem ikke genoptages. Selvom Sakhir (Bahrain, red.) er et hårdt løb for kraftenheden, håber vi at komme videre fra dette vanskelige stadie og vi fokuserer nu på dette løb og de, der følger," lød det fra Honda-bossen.
Uanset hvad Tanabe end siger, er dette ikke gode nyheder for Toro Rosso, der ellers startede så lovende med sin nye motorleverandør under vinterens test i Barcelona.
Ifølge regulativet for 2018 tillades nemlig kun brug af tre forbrændingsmotorer (ECI), tre turboer og tre MGU-H. Det betyder, at teamet, efter et enkelt løb, kun har tilladelse til én udskiftning yderligere af førnævnte dele over de resterende 20 grandprix-weekends.
Lykkes missionen ikke, modtager Faenza-teamet et antal gridstraffe alt afhængigt af, hvor mange dele der skiftes. Lidt i stil med McLaren.