Renault Sport F1 har ikke lagt skjul på, at de er på udkig efter en erfaren, karismatisk kører med lederevner, og udbuddet er begyndt at snævre sig ind for franskmændene. Ifølge internationale medier rygtes Force Indias tyske kører, Nico Hülkenberg, nu til et af sæderne i de gule racere.
Når Hülkenberg dukker frem af tågen, skyldes det, at Renaults andre 2017-kandidater ikke længere er mulige emner. Således forsøgte man at slå en klo i Sergio Perez, men han afslog og bliver hos Force India. Så forsøgte man sig med Carlos Sainz Jr., Stoffel Vandoorne og senest Valtteri Bottas, men alle deres kontrakter er nu på plads.
Det spidsfindige i sagen er dog, at Hülkenberg efter sigende allerede har en kontrakt med Force India for 2017, men det menes, at han har indføjet en eller flere passuser, som kan frigøre ham af kontrakten. Af samme årsag har Renault presset voldsomt på for at overbevise tyskeren om herlighederne ved at køre i gult de næste par sæsoner.
Nico Hulkenberg
Copyright Sahara Force India
Andre kilder peger dog på, at Hülkenbergs dialog med Renault stadig er på følestadiet og kun omfatter et udkast til en kontrakt, men hvis den falder på plads, peger de på, at tyskerens makker bliver den unge Manor-kører, Esteban Ocon, der er franskmand. Det sidste trækker som bekendt ikke fra i et fransk team.
Falder aftalen på plads, åbner det for nye perspektiver eller udfordringer, alt afhængigt af øjnene der ser.
For hvem skal erstatte Hülkenberg hos Force India? Pascal Wehrlein? Han kan være et oplagt valg, hvormed teamet gør motorleverandøren Mercedes en tjeneste.
Alt dette efterlader de to nuværende kørere, Jolyon Palmer og Kevin Magnussen i en limbo, for skifter Renault begge kørere ud til fordel for en erfaren og uerfaren?
Ocon i garagen hos Manor
Copyright Allan Haslund
I det interne regnskab fører Magnussen 11-6 og står dermed på papiret stærkere end Palmer. Men dette er Formel 1, og alt kan ske – også det ulogiske. Læg dertil, at Palmer på det seneste har vist en stigende formkurve, og at farmand har en stor pose penge at friste Renault med. Og det sidste kan Magnussen ikke prale af.
Endvidere bekræftede Magnussen i weekenden, at det var Renault, og ikke ham, der havde spurgt om at forlænge teamets option på ham med 14 dage. Dette har danskeren accepteret, men samtidig gjorde han til journalister opmærksom på, at der under alle omstændigheder vil være en afgørelse inden fjorten dage. I givet fald træffer danskeren den nemlig selv – hvilket kan tyde på, at der er åbninger andre steder.
Og hvilke muligheder er der for Magnussen? Hvis Ocon forlader Manor, åbner det en mulighed hos griddens agterlanterne. Endvidere har Esteban Gutierrez endnu ikke fået 2017-kontrakt på plads med Haas F1, ligesom Romain Grosjeans sæde i teamet i næste sæson heller ikke er endeligt bekræftet.
Og sådan maler rygtemøllen lystigt videre, men i det mindste får vi et endeligt svar inden åbningsløbet i Melbourne til marts næste år.