Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 9/10 2016 klokken 08:10
Rosberg kom godt væk, mens Hamilton slet ikke fik styr på sin kobling og røg helt ned som nummer otte. Begge Red Bull's havde god fart i bilen, mens Sergio Perez havde udnyttet hele cirkusset til at køre sig op som nummer tre. Hamilton var på dette tidspunkt bag Kimi Raikkonen, så briten havde en svær opgave foran sig med at passere finnen. Kevin Magnussen var efter sin start faldet en enkel plads tilbage som nummer 18.
Løbet fik en god og ren start, der ikke bød på afkørsler, sammenstød eller andet.
Mens Rosberg og Verstappen var stukket af i front, havde Vettel sin egen kamp mod Perez, som han passerede på anden omgang ned mod første sving.
Verstappen havde efter de første seks omgange sværere ved at hænge på sin tyske modstander i front, som havde fuldstændig kontrol over begivenhederne.
Efter den første pit-stop runde var der ikke ændret det store ved rækkefølgen. Mercedes og Hamilton havde fundet melodien, og fik bragt Hamilton ud foran Raikkonen og op på plads syv, hvorefter briten selv kørte sig forbi Ricciardo og op som nummer seks og videre forbi Massa til en femteplads. Og som om, at det ikke skulle være nok, kørte Hamilton sig blot en omgang efter op som nummer fire, og minimerede sit forspring til Rosberg både tids- og pointmæssigt.
Lidt underholdning i den bageste del af feltet kom, da Gutierrez i et overhalingsforsøg ved chikanen udbremsede sig selv og i stedet snurrede rundt og var tæt på at klippe bagenden på Kvyat.
En del omgange senere begyndte feltet at røre lidt på sig, da der i midten af feltet var adskillige overhalingsforsøg og tætte kampe.
Efter sidste pit-stop runde tegnede der sig en interessant kamp om tredjepladsen. Hamilton lå på dette tidspunkt nummer tre, men var på de hårde dæk, mens Vettel havde fået påmonteret den blødere compound og altså teoretisk skulle være hurtigere. Med 16 omgange igen var tyskeren helt oppe i gearkassen på Hamilton og lagde an til angreb.
Det stod dog klar efter nogle omgange, at det ikke blev til det store show, da Ferrari endnu engang havde forregnet sig på strategien, hvilket begrænsede Vettels muligheder jf. dækkets levetid sat op imod antallet af omgange.
Det blev dog i stedet en kamp mellem Verstappen på andenpladsen og Hamilton, der skulle sætte punktum for et særdeles roligt Japansk GP. Hamilton fik stille og roligt kørt sig ind på hollænderen, men den unge Red Bull kører er kendt som en mand, der ikke overgiver sig, så det blev interessant at se, hvordan Hamilton ville bære sig ad med at få sat sin overhaling op.
Det blev dog kun lige ved og næsten for Hamilton, der på anden sidste omgang måtte fortsætte lige ud i chikanen, da Max Verstappen trak mod højre under nedbremsningen, hvilket også fik kritik fra verdensmesteren.
Nico Rosberg satte punktum for en flot og velkørt weekend og udbyggede yderligere sit forspring i VM-stillingen. Hamilton leverede et flot comeback efter sin uheldige start, mens der ikke var meget at juble for i den anden ende af feltet hos Renault, hvor Palmer sluttede som nummer 12, mens Kevin Magnussen måtte finde sig selv på resultatlistens 16. plads. Desværre klappede det ikke rigtig for Ferrari, da teamet ikke formåede at udnytte deres gunstige position efter starten med Sebastian Vettel.
Om to uger venter USA og Austin, der over de sidste år har været hjemsted for nogle yderst interessante løb.