Efter søndagens japanske grand prix har Red Bull-køreren Max Verstappen, ifølge flere medier, været til kammeratlig samtale hos direktøren for den internationale motorsportsorganisation FIA, Charlie Whiting.
Årsagen til samtalen var Verstappens pludselige retningsskift under nedbremsningen til Suzuka-banens chikane, hvor den regerende verdensmester, Lewis Hamilton, måtte undvige for at undgå sammenstød og derfor var tvunget til at benytte afkørselsarealet.
Verstappen har været der før. Således har han modtaget protester for samme manøvre under Belgiens og Italiens Grand Prix.
Max Verstappen med HALO.
Copyright Red Bull Contentpool
En Formel 1-kører har ret til at skifte bane én gang for at vanskeliggøre konkurrentens overhaling, men for hollænderens vedkommende ligger det kontroversielle, ifølge nogle kørere, i, at han flere har foretaget sit retningsskifte i nedbremsningszonen, hvilket ikke, i reglementsmæssig forstand er forkert, men i bedste fald kontroversielt og i værste fald farligt.
Den kammeratlige samtale med Whiting blev afholdt inden Mercedes indgav protest mod Verstappens manøvre. Teamet trak dog protesten tilbage en time senere, da FIA annoncerede, at de ville foretage en høring om hændelsen op til næste løb i Austin, USA.
Red Bulls teamchef, Christian Horner, beskriver indholdet af samtalen med Whiting som en ”venlig advarsel”.