Efter at være blevet fyret fra Haas F1 står det nu klart, at Formel 1-veteranen Romain Grosjean fortsætter karrieren i den såkaldte ‘open wheel’ motorsport, men denne gang bliver det med lidt smallere dæk og enklere motorteknologi.
Således står det nu klar, at franskmanden skal køre i den nordamerikanske F1-pendant IndyCar, og sædet står klar i det erfarne team Dale Coyne Racing. Kontraktunderskriften indebærer, at Grosjean skal køre teamets Honda med no.51 Honda i 13 løb, som er fordelt mellem de velkendte ovalbaner, gadeløb og på ‘almindelige’ racerbaner.
”Jeg er meget begejstret for denne mulighed for at køre i USA i IndyCar-serien,” sagde Grosjean i følge
Racer .
”Jeg havde forskellige muligheder foran mig i den kommende sæson, og IndyCar var absolut min favorit. Selvom jeg endnu ikke føler mig helt klar til at køre på ovalerne!”
Spaniens Grand Prix 2020. Haas under kvalifikationen. Romain Grosjean på en høj kerb
Copyright Haas F1
“IndyCar har langt mere lige vilkår end hvad jeg har været vant til i min karriere hidtil. Det bliver spændende at udfordre podierne og vinde igen,” lød det videre fra franskmanden, som alle vil huske for den vanvittige ulykke i Bahrains Grand Prix i november sidste år.
“Det går stadig bedre med min venstre hånd, og jeg er næsten klar til at komme tilbage i racerbilen og starte dette næste kapitel i min karriere,” lød de gode nyheder fra den 34-årige kører.
Grosjean får sin første smag af Hondas 2,2-liters twin-turbo V6-motor på Barber Motorsports Park ved en test den 18. februar. Med IndyCar-bilernes manglende servostyring får franskmanden rigeligt at se til på Alabama-banens 3,8 kilometer lange og kurverige strækning.
Den officielle annoncering ventes en af de nærmeste dage.