Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 27/3 2017 klokken 12:03
Der er blevet udtrykt ønske om at gøre DRS-zonerne længere efter de nye aerodynamiske ændringer, der har ledt til forøget 'drag' og downforce, hvilket har gjort det sværere at overhale, som vi hørte flere kører konstatere under det nyligt overståede Grand Prix i Australien.
Hvis der skal implementeres ændringer, vil det tidligst ske efter Grand Prix'et i Kina, afslører Charlie Whiting.
"I tests er det svært at måle og finde det fulde potentiale og effekten af DRS. Vi har selvfølgelig fået noget information, og vi ser ikke nogle store udsving på den konto i øjeblikket", udtaler Whiting til planetf1.com.
"Det er derfor, at vi følte, at vi ville bruge de første to løb til at analysere, om længden af DRS-zonen faktisk er lang nok til at kunne få det fulde potentiale frem, så derfor indførte vi for år tilbage en DRS-zone nummer to, som er baseret på et såkaldt 'Detection Point'."
"Med andre ord forsøger du som kører at komme tættere på bilen foran dig i første zone, for derefter at prøve at gøre et forsøg i næste zone. Det ser ud til at fungere optimalt indtil videre, men vi har faktisk ikke mulighed for at gøre zonen længere her i Australien, hvilket også er grunden til, at vi venter med eventuelle ændringer i reglerne til efter de første to løb."
Det bliver spændende at se, om løbsledelsen tager konsekvensen af de mange kørere, der har udtrykt bekymring om, at de nye aerodynamiske ændringer har gjort det sværere at kunne komme tæt nok på den forankørende, til at kunne foretage en overhaling.