Emilia Romagna GP: Dagen Derpå

Sæsonens andet løb i Imola leverede en fantastisk omgang underholdning.

Lewis Hamilton. Imola 2021. . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 19/4 2021 klokken 15:04

Der var lagt op til et tæt løb allerede efter fredagens to første træninger, hvor der var lille afstand mellem holdene.

Det viste sig også i kvalifikationen, hvor man skal hele vejen tilbage til Malaysia i 2012 for at finde en top 8, der var så tæt som den på Imola.

Red Bull gik ind til weekenden som favoritterne, men lørdagens kvalifikation gik ikke som håbet for energidrik-firmaet.

Sergio Perez formåede at udkvalificere Verstappen. Det var første gang, at hollænderen er blevet udkvalificeret af sin teamkollega siden Abu Dhabi 2018.

Regnen væltede ned på banen lidt inden løbsstart, så det blev ikke til et fuldt tørvejrsløb, som nogle af holdene måske håbede.

Dog var regnen værst ved sektor 1 og på andre steder af banen var banen tør. Det gjorde det svært for holdene at vurdere, hvilket dæk de skulle starte på.

Lewis Hamilton. Imola 2021.Lewis Hamilton. Imola 2021.
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Haas valgte at begge af deres kørere skulle starte på full wets-dækket. Det var nok blot bare for at gøre noget anderledes. Lidt som de gjorde i Ungarn i sidste sæson, hvor Magnussen og Grosjean startede fra pitten, som endte med at sikre Magnussen point.

Banen var dog ikke våd nok for full wets-dækket og det gik særligt ud over Gasly i Alpha Tauri-raceren, som sejlede bagud i feltet efter de første par omgange.

Kørerne havde store problemer med at holde bilen på asfalten, og man så mange kørere ende ude i gruset, som følge af de svære vejrforhold.

Blandt andet Lewis Hamilton, som prøvede at jagte Verstappen, men desværre for briten prøvede han at overhale George Russell, som var en omgang efter.

I processen ramte den syvdobbelte verdensmester det våde spor, som resulterede i, at han røg direkte ud i gruset.

Englænderen prøvede at komme tilbage på banen, men først kørte han ind i barrieren, hvorefter han indså, at den eneste mulighed for at komme tilbage på banen var ved at bakke ud af gruset.

Det har skabt debat om det er lovligt at bakke ud på den måde, som Hamilton gjorde det på. Løbsdirektøren, Michael Masi, har dog forsvaret Hamilton.

Masi vurderede ikke, at Hamilton var til fare for nogle andre kørere ved at bakke ud på den måde, som han gjorde. Derfor fik den tidligere Imola-vinder ingen straf.

Nu kan vi ikke trække den længere ud…

BahrainBahrain
Copyright Mercedes


Det mest dramatiske øjeblik i løbet indtraf lige efter, at Hamilton var i gang med at få sin racer væk fra gruset.

Valtteri Bottas og George Russell var involveret i et kæmpe crash på vej hen til sving 1.
Sidstnævnte prøvede at overhale Bottas, men Russell ramte den våde linje, som gjorde, at englænderen gik fra at køre ligeud til at køre til venstre og ind i Mercedes-køreren.

Russell brokkede sig efterfølgende over, at Bottas flyttede sig for meget, hvorimod Bottas mente, at han gav plads nok til briten.

Williams-køreren var rasende, og mens adrenalinen kørte på fulde drøn gik han lige efter det voldsomme crash hen til Bottas og gav ham et lille slag på hjelmen, mens finnen sad i sin bil.

Ingen af kørerne er blevet straffet for ulykken. Stewards’ har kaldt crashet for et ‘racing incident’.

Der var en masse vragdele på banen, som skulle fjernes og derfor blev det røde flag kastet ud, som betyder at alle biler skal returnere tilbage til pitten.

Faktisk var det lidt et held for Hamilton, at det røde flag kom ud. Det betød nemlig, at Hamilton og andre kørere kunne indhente den ene omgang, som de var bagefter de førende kørere.

Da løbet blev genstartet var det så ikke en stående start, som vi ellers så sidste år. I stedet var det den lidt mere kedelige ‘rolling start’, men det var nok en beslutning truffet ud fra sikkerhedsmæssige årsager.

Lando Norris 2021Lando Norris 2021
Copyright McLaren


McLaren tog et modig valg under det røde flag ved at skifte til det blødeste dæk. Det hjalp Norris til at overhale Leclerc efter genstarten. Den overhaling sikrede Norris sit blot andet podie i karrieren.

Hamilton var lige pludselig nede som 8’er, men det lykkedes for Mercedes-køreren at kæmpe sig op til andenpladsen samtidig med, at han kørte hurtigste omgang i løbet, som gør, at han fører med et point ned til Verstappen.

Efter sådan et dramatisk løb kan man næste ikke vente til om to uger, hvor F1-feltet tager til Portimao i Portugal.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
I
M
M
2T02:34.598 2 25
2. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
I
M
M
2T02:56.598 2 19
3. 7. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
I
M
S
2T02:58.300 2 15
4. 4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
I
M
2T03:00.177 1 12
5. 11. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
I
M
2T03:01.634 1 10
6. 6. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
2T03:25.818 2 8
7. 5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
2T03:26.507 2 6
8. 10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
2T03:27.416 2 4
9. 9. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
2T03:41.159 2 0
10. 15. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
2T03:41.749 2 0
11. 2. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
2T03:47.782 2 0
12. 20. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
2T03:39.371 2 0
15. 13. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
61 omg. 2 0
16. 18. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
61 omg. 2 0
17. 19. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
61 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 8. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
30 omg. 2 0
19. 12. George Russell Williams Racing
P
30 omg. 2 0
20. 14. Nicholas Latifi Williams Racing
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Stewards: Det var en racing incident Russell undskylder »